Vad har ni gjort idag?
Precis som det stĂ„r i rubriken, vad har ni gjort idag? đ
Skola hela dagen, men har fÄtt hem min efterlÀngtade munkorg, sÄ vi har pÄbörjat lite att vÀnja in den, klippt klor och nu skickade jag precis ut en bekant (som verkligen saknar att ha hund) med Arrak pÄ en lite lÀngre promenad, i sÀllskap med min bÀsta kompis/Arraks extramatte. Jag hÄller pÄ att krypa ur skinnet.
Ja, jag litar pÄ personen och hen förstÄr hur hen ska hantera olika situationer, men⊠Arrak Àr vÀldigt mycket till hund (ovÀntat mycket, enligt de allra flesta som Àr med honom/tar hand om honom) och kan vara ganska svÄr att tyda.
Jag försöker lugna mig med att personen Àr duktig, att frugan Àr med och att Arrak faktiskt Àr vÀldigt snÀll nu för tiden (och att vi har tagit alla sÀkerhetsÄtgÀrder. LÄnglina i sele och midjebÀlte, extrakoppel, halsband + sele etc).
Det blir bra trÀning för bÄde honom och mig! :D
Vi gick in till byn för att ta ut pengar vilket Sixten inte uppskattade, det Ă€r lĂ€skigt⊠Kenzo bryr sig inte om folk och bilar utan han blev rĂ€dd för ett löv som hĂ€ngde frĂ„n ett staket, men nĂ€r jag tog ner det sĂ„ var det helt okej att busa med!đ€Ș
NÀr vi kom hem sÄ trÀnade jag och Kenzo med tygburen och Sixten fick trÀna pÄ att vara passiv och bara kolla pÄ.
Chester har varit pÄ dagis och jag har varit i skolan. Vi var nyss pÄ en kissrunda dÀr vi kastade lite pinne. :)
Med vÀnliga hÀlsningar, Apportbocken
Hoppas du fĂ„r en hĂ€rlig dag! đ
Första feberfria dagen efter en flunsa, sÄ vi har bara hÀngt i soffan mest. En lugn promenad och lite pÀlsvÄrd orkade jag ocksÄ med.
Vi har gjort det lilla vi kan göra idag, gÄtt pÄ upptÀcktsfÀrd ute pÄ gÄrden, tittat pÄ lite ankor och folk, det blÄste minus grader sÄ vi kunde inte vara ute sÄ lÀnge idag, blev korta stunder, hans rakade omrÄde blir snabbt kallt och fruset.
Klippt lite klor och jag sjÀlv har varit i skolan, men fick gÄ hem mellan lektionerna för att ta ut honom och ge lite vÀlling.
Jag har sorterat i garderoben och med Vince har jag trÀnat pÄ kloklippning och fortsÀtter med att trÀna att han inte ska dra sÄ förbannat nÀr man Àr pÄvÀg hem pÄ promenaden. Har haft huvudvÀrk hela dagen sÄ jag Àr inge kul idag :(
Det hade gÄtt superbra pÄ promenaden! De hade till och med gÄtt en liten extrarunda <3
Frugan hade fÄtt ta över tvÀrt nÀr han drog överdrivet mycket, men i övrigt hade det gÄtt superbra!
â€ïž
#7 Skönt att det gick sĂ„ bra đ
Jag och Felix trÀnade pÄ att stÀnga dörrar i morse och efter det tog vi en tre timmars promenad i snön tillsammans med en annan matte och hennes hund. Bra trÀning för Felix att fokusera pÄ mig trots att det finns andra hundar i nÀrheten.
Sen vilade han medan jag satt och pluggade. Han och husse har varit ute och trÀnat apportering i kylan medan jag fortfarande sitter med skolböcker⊠sÄÄÄÄ trÄkigt!
#10 Stackaren! :'( Arrak var ocksÄ magsjuk, förra veckan. Matte vabbade ett par dagar, och Arrak bÄde njöt och var förvirrad :'D
Lexie hade sin första dag med mig pÄ dagiset idag! Vi Äkte spÄrvagn och tÄg för första gÄngen (hon till och med lÄg ned pÄ tÄget!), och sÄ fick hon trÀffa mina jobbhundar och kollegor :) Mycket nytt! Funderar pÄ om vi ska gÄ ut en svÀng snart ^^
â€ïž - Med kĂ€rlek, utan vĂ„ld - HjĂ€rta
Första dagen med heltidsjobb, det blev ungefÀr sÄhÀr för hundarna:
5:45, frukost
6:00, kissa utanför dörren
9:00, rastning
11:30-12:30, lÄngpromenad med mycket lösspring.
15:30, snabbkiss
16:40, sen lunch
18:00, rastningsrunda
18:40, kort rallylydnadspass i lÀgenheten. Avslutades med att de fick toarulle med godis att roa sig lite med.
Nu Àr klockan 21:07, snart ska de fÄ kvÀllsmat och dÀrefter tar vi en 30 min lÄng promenad innan det Àr dags att sova. Troligen blir dagarna ungefÀr sÄhÀr, fast jag ska vakna tidigare imorgon för att hinna rasta dem mer ordentligt innan jobbet⊠Det blev lite stressigt i morse.
---------
TvÄ glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
hade planer pÄ trÀna lydnad och fystrÀna hundarna men blev inte av⊠Var tvungen hÀlsa pÄ en kompis och fotografera hans hund för han Àr tvungen avliva henne pÄ grund av epilepsi sÄ stÀmningen var rÀtt sorgligt idag :/
Imorgon fÄr bli lydnad och roligheter!
// Carla & dogpacken
http://carladogpack.blogg.se/
Idag har vi lagt ett 150.meters bruksspĂ„r med tvĂ„ apporter och leksak i slutet, sedan trĂ€nat 2 timmars brukslydnad och lite agility pĂ„ slutet. Nu vet jag hur man tröttar ut en Kelpie đ
SajtvÀrd pÄ AkvarierÀkor ifokus och m_edarbetare pÄ Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Fick in tvĂ„ trĂ€ningspass idag. AlltsĂ„ hon ger mig en sĂ„n glĂ€dje, min lilla rĂ€v đ
Hon löper, men det Àr inget fel pÄ hennes trÀningsvilja. Vi körde framÄtsÀndande, apport med fokus pÄ att hon ska ta den pÄ vÀgen ut, lite skall, lite kryp, och sÄ fotgÄende! Herregud vilken skillnad det har blivit pÄ fotgÄendet!
Superpepp-dag!
Först gick vi en femkilometerspromenad i 8-metersflexi, i sÀllskap med Arraks favoritsökfigg i hela vÀrlden, och han skötte sig bra.
Och nu pÄ kvÀllen sÄ lÀmnade jag över vovvsingen till ytterligare en vÀn, som körde ett pass agility med honom.
Hon var supernöjd med honom, och jag Ă€r sĂ„ himla kĂ€r i hur fin och snĂ€ll han var med henne. Visst ville han i början inte lĂ€mna lĂ€ktarvĂ€ggen (jag satt pĂ„ lĂ€ktaren), och första storbelöningen han fick ville han dela med mig men sen slĂ€ppte det fint. Och (lydnadshund som han Ă€r) fattade inte alls varför han skulle springa runt grejer. "VadĂ„, gĂ„ ifrĂ„n dig? Ăr du dum? SĂ„hĂ€r gĂ„r man fot ju.", och han Ă€r sĂ„ söt, nĂ€r hon sĂ€ger "hopp", sĂ„ hoppar han i tomma luften, och fortsĂ€tter springa i fotposition.
Men han kÀmpade verkligen och gav sitt yttersta <3
Gulliga, gulliga hund!
Vi har preliminÀrt bokat att hon ska ta honom pÄ agilitytrÀning en gÄng i veckan, sÄ ska jag trÀna hennes hund/henne+hunden i lydnad efterÄt :) Bra deal tycker jag!
Vi tog en svĂ€ng ner i skogen och traska i snön đ
En jÀkla lÄng sovmorgon först och frÀmst, inte planerat men sÄ kan det gÄ med sömnmediciner.
DÀrefter har det blivit en hÀrlig promenad och senare jobbade Herr Hund med nosework, targetstick + post-it lapp, lydnadspass, tricktrÀning och lite rally, och förstÄs lite skitig kamp dÀremellan.
Slyngeln fick öva stadga, tricktrÀning och targetstick, vi trÀnade ocksÄ inkallning (lydnadsmomentet) och bakdelskontroll.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Idag Àr det ensamhetstrÀning. Jag har ju en valp och en vuxen hund, och jag ser just nu i wifi-kameran att de ligger lugnt och framförallt tyst tillsammans framför den falnande brasan. TrÀningen gÄr bra : )
#23, đ SĂ„ fina de Ă€r!
Idag Ă€r jag ledig! Kom precis in frĂ„n en promenad med hundarna i solen, jag Ă€lskar verkligen vintern nĂ€r den Ă€r som nu đ€ Hundarna har sprungit runt som galningar och ligger och vilar nu, men sen vĂ€ntar lydnadstrĂ€ning i eftermiddag. IkvĂ€ll Ă€r det styrelsemöte pĂ„ klubben och sen Ă€nnu lite mer hundtrĂ€ning Ă€r planen. Fullt upp, men bara roliga saker! Att jag egentligen skulle behöva börja med en skoluppgift skjuter jag pĂ„ framtiden, fördelen att plugga Ă€r ju att man bestĂ€mmer över tiden sjĂ€lv men det kan vara lite farligt ocksĂ„ đ
IgĂ„r körde vi favorit i repris och gick ut i skogen och traska i snön, blev bara en kilometer men det blir man tydligen rejĂ€lt trött av nĂ€r man bara Ă€r 20 respektive 30cm höga och snön Ă€r 20-40cm hög đ
Idag fĂ„r hundarna bara vila för jag och en vĂ€n ska ut och Ă„ka pulka đ„ł
Ledig. Blev dragtrÀning med dÀck idag för tiken och hanen gick/sprang lös bredvid.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Hade faktiskt energi kvar efter all pulkaĂ„kning sĂ„ det blev en lĂ„ngpromenad i skogen och hundarna fick vara lösa đ
Idag var vi hos veterinÀren för den Ärliga vaccinationen, han skötte sig bra men var ganska gnÀllig i vÀntrummet, det var ju vÀldigt synd om honom för att ingen ville hÀlsa! Efter det gick vi en promenad i skog/stadsmiljö, bra med lite miljötrÀning för lantishunden.
IgĂ„r hade vi en roligare dag. Vi Ă„kte till ett motionscentrum och gick dĂ€r i spĂ„ret och skogen, lite löst, lite i koppel, hoppade över stock och sten, lite passivitetstrĂ€ning. Och sedan avslutade vi med lite trick och lydnad pĂ„ fotbollsplanen. Han var duktig, om Ă€n lite ofokuserad. Som vanligt⊠đ
Vi bokade inomhushallstrÀning med en vÀn och körde lite lydnad, jobba pÄ lekbelöningar, klosstrÀning, avvÀnjning av godishand i fria följet och framförgÄende. Brukslydnad Àr kul!!
-
Imorse fick han ett spÄr innan jobbet, ca 200 m med tvÄ apporter. Seg start men sen tuffade han pÄ bra! Sen Äkte vi till jobbet :p
SajtvÀrd pÄ AkvarierÀkor ifokus och m_edarbetare pÄ Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Idag har vi bara myst i sĂ€ngen hela dagen â€ïž
Ăr sjĂ€lv förkyld sĂ„ har inte blivit nĂ„gra stordĂ„d direkt. En svĂ€ng i skogen med alla tre vovvar sĂ„ dom fick springa av sig. Sedan blev det veckans bad av unghunden som dĂ„ var lagom glad. Eller inte.
// Lina - VÀrd pÄ Bichon Kolla gÀrna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
En lÄngpromenad i skogen pÄ 1,5 h, ett kortare spÄr och nÄgra sökövningar. Blir nog lite enklare lydnad inomhus ikvÀll.
Idag har vi hunnit med ett besök pÄ travbanan (trÄkigt, tycker C), en svÀng till djuraffÀren dÀr vi passade ut en ny hundbur, och en lÄngpromenad i skogen dÀr C letade lya till sina presumtiva (lÄtsats-)valpar. SkendrÀktig sÄ det förslÄr⊠nu har vi sovit i soffan och ska ut en svÀng i löparspÄret, mest för att jag Àr lite rastlös. Fint med helg!
MiljötrÀning inne i ett lite större samhÀlle samt koppeltrÀning tillsammans med sambon och vÄr andra hund, och dÄ blev det ju Àven kontakttrÀning. Mycket nyttig trÀning!