2årig tik gör plötsligt utfall mot människor
Hejsan, jag är ny här och jag söker mig hit för att jag har fått problem med min tik.
Hon är två år och en blandras mellan vad jag tror är husky och portugisisk mastiff. Hon löpte sitt tredje löp i februari och jag vet inte om hennes konstiga beteende på sista tiden har med det att göra eller något annat.
Ska försöka sammanfatta så gott jag kan vad som hänt.
I april iår gjorde hon sitt första utfall mot en människa någonsin och det var mot mig. Hon låg i soffan och vaktade sin pipleksak mot sin bror, hon morrade, och det beteendet vill jag inte att hon ska ha så jag gick för att ta bort leksaken. Hon fortsatte dock att morra på sin bror och då sa jag till henne att sluta, men hon sket i det så då tog jag tag i hennes nackskinn och tvingade ner henne på golvet (vilket jag kunnat göra vid andra tillfällen och hon har skött sig bra och lyssnat), det var då hon vände sig om och försökte bita mig. Jag kan förstå att det var ett spänt läge och hon ville ta sig loss, men jag har aldrig tidigare upplevt att hon varit aggressiv mot människor, inte mist mot hennes ägare så jag blev väldigt chockad. Drog sedan slutsatsen att det har med hennes skendräktighet att göra och kanske lite vakt pga ras?
Efter detta har det hänt fler konstiga saker. En kväll när jag bara skulle ut o kissa med henne runt husknuten så kom en man promenerande och hon satte av mot honom och bet i byxan, men jag sprang snabbt dit och skrek på henne så fort jag insåg vad som var på väg att hända, då la hon sig ner och "skämdes" och jag kunde utan problem sätta på kopplet och mannen blev inte biten eller speciellt skärrad. Min första tanke var att hon gjorde detta för att hon var överraskad och det var mörkt, så mannen uppfattade hon som ett "hot". Men jag blev ändå väldigt förvånad eftersom något liknande inte hänt förr och jag har gått ut med henne i mörker förr.
Några dagar senare hände det någon som jag absolut inte har någon förklaring till och anledningen till att jag insåg att hon/jag/vi har ett problem som måste lösas! Hon var lös och lekte med en labrador-kompis på 8 år (tik) på en gräsmatta med mig den andra hundägaren och några leksaker vi slängde för att hundarna skulle hämta dem. Till en början lekte de fint och sprang omkring med varandra varvat med att de hämtade leksakerna. Men ganska snabbt märkte jag att min tik snodde en av leksakerna från den labbens mun gång på gång. Sedan hände det. Min tik sprang runt med leksaken i munnen och sedan fick hon syn på en kille (inget konstigt/triggande med honom) som gick lugnt, hade ljusa kläder och i princip så neutral man kan vara. Han gick på andra sidan gatan som var bredvid gräset där de lekte. Han hade redan passerat och min tik satte av efter honom, men leksaken i munnen. Hon hoppade upp och bet honom i rumpan/byxorna. Han blev såklart paff och vände sig om, då hoppade hon upp och bet/nafsade honom i armen. Jag sprang dit och skrev på henne, likt först gången. hon la sig ner och jag kunde koppla henne. Jag bad om ursäkt tusen gånger till killen och hans arm hade fått en skråma, men som tur va så var han trevlig och sa att han va uppvuxen och van vid hundar, men han kunde lika gärna valt att anmäla i det läget, för det var heeeeeelt oprovocerat.
Efter detta har jag haft koll på henne under promenader och försäkt hitta anledningen/mönster men utan resultat. Vid mer än ett tillfälle har hon försökt hoppa på killar som passerat oss på trottoaren, även de helt oprovocerat. Jag trodde först att hon kanske vaktade mig mot män, men efter att hon även velat göra utfall när jag inte varit med samt mot kvinnor (då var jag inte med så jag kan inte uttala mig mycket om den situationen), så vet jag inte längre vad det kan vara.
Mina funderingar:
Hon har fått klo-problem (av olika anledningar) i samband sista löpet, men verkar inte ha ont. Och hon har låtit mig hantera hennes tassar och trasiga klor utan problem. Funderar dock på om hon känner sig osäker pga detta och att det delvis kan vara en anledning, men det känns långsökt?
Min andra fundering är om det har med hennes skendräktighet att göra och vaktinstinkter?
Min tredje och sista fundering är om det har med ålder att göra, strax 2 år, och att hon blivit kaxig? Men det har kommit så drastiskt, från att aldrig ha gjort utfall mot en människa till att dagligen försöka, trots att hon är kopplad och människorna i fråga är, enligt mig, helt oprovocerande.
Jag hoppas att någon/några orkade läsa igenom detta inlägg, för jag behöver verkligen råd och hjälp med att hantera detta oväntade beteende.
I detta läget vet jag inte vad jag ska göra/vad jag kunde gjort för att förhindra att detta hände eller händer igen. Jag har tänk så mycket, pratat med så många och läst på nätet, men jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte heller göra fel så att jag spär på beteendet och gör det värre eller på något sätt försämrar relationen vi har genom att bete mig fel mot henne.
Tack för att ni tog er tiden att läsa! Har du tips på vad jag ska göra/vem jag ska kontakta eller liknande, så snälla hör av dig!
isabel.harrysson.rodrigues@gmail.com
PS. I hundgårdar och mot andra främmande hundar funkar hon bra.
Välkommen till forumet!
Kan hon ha ont någon annanstans än just från problematiska klor?
En vet.undersökning kanske kan ge svar?
Hur och hur mycket aktiverar du henne mentalt och fysiskt?
Ett tips när det gäller hennes vakt av saker; byteshandel!
Det fungerar bra för många, men självklart inte alla.
// Harley
Skulle inte ha henne lös utan i koppel eller långlina så du kan få tag i henne snabbt.
Ha inte en sådan opålitlig hund lös (förutom i hundgård där hon verkar kunna det). Träna om ifrån början, försök att inte trycka ner hunden också utav mina egna erfarenheter har de hundar som blivit nertryckta och dylikt haft lättare till att göra samma tillbaks när de väl ska säga ifrån, alltså blir mer aggressiva i sättet, andra jag har sett har blivit totala mesar som inte klarar av vardagen och är för rädda. Försök köra byteshandel eller vara rolig istället (om det då inte är blodigt allvar). Att ha hund i lina är jobbigt när den leker med andra hundar, har varit med många gånger om att dom trasslat in sig å du sträckt/stukat benet. Försök istället att bara släppa henne på säkra platser till en början! Skvallerträna på allt intressant, människor, djur, allt. Och tillslut kanske be någon ny (tex en väns vän) att hälsa på hunden på dina villkor. min tik var aggressiv emot människor förut, det är helt borta nu om inte folk uppträder aggressivt, hon var så ifrån 1års ålder till 3-4års åldern trotts hård träning, så ge inte upp!
Det bästa tror jag är att du uppsöker en kunnig instruktör som kan hjälpa dig att identifiera problemet och sedan finna lösningar.
Hoppas allt löser sig för er!
Oj. För det första, toppen att du ber om hjälp.
För det andra ser jag en anledning till varenda scenario du beskriver.
Händelse 1: Jag hade också bitit om jag blev nedtryckt på marken medans jag var spänd. De morrar för att säga "gå härifrån", reaktionen hon fick var helt motsatt.
Händelse 2: Mörkt, hon är två väldigt starka raser mentalt varav den ena har en ganska rejäl vaktinstinkt och den andra faktiskt en del jaktinstinkt. Det var mörkt, och hon tyckte att någon inkräktade på hennes område.
Händelse 3: Väldigt tydligt. Hämta leksaker av olika slag (eller rättare sagt springa och hämta) upprepade gånger skapar stress hos hundar. Dessutom är hon av en ras som har djup vaktinstinkt, och en annan hund konkurrerade med henne (i hennes ögon). Hon gick förmodligen upp i ganska hög stress, såg någon som gick förbi och satte av mot honom. Tror dock inte det var av aggressivitet hon gjorde detta, utan stress kombinerat med att hon ville bjuda in till lek.
Kontakta en bra instruktör. Gör din research och tro inte på folk som tror på dominansprat, som trycker ner hundar. Det kommer bara göra saken värre.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Kunde inte sagt det bättre själv. Väl talat.
Till TS. Det är inte den mest optimala blandningen jag hört talas om.
Det du bör göra (förutom det #6 sagt) är att främst fördjupa dig i mastiffens egenskaper och hur man hanterar en sådan hund, vänd dig gärna till kunniga människor - jag tipsar om att kontakta olika kennlar som föder upp raser lika din (pyreéner, ovtjarka, boerboel t.ex.).
Att trycka ner en mastiff, i synnerhet en skarpare sådan, bådar inte gott.
De kan helt enkelt svara upp och förklara klart och tydligt för dig att du ska lägga av med tjafset, och det vill man verkligen inte.
Sedan kanske hunden behöver aktiveras mer? En mastiff kräver ju sällan särskilt mycket i aktiveringsväg, men däremot gör en husky det.
Jag vet inte hur mycket du aktiverar hunden i dagsläget, men jag rekommenderar klövjeväska, drag och liknande om hunden är frisk och kry i kroppen.
Lycka till.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tänker lite så att du verkar använda ganska hård språk mot henne, både genom att fysiskt trycka ner henne och skrika på henne. Jag hade tänkt om angående korrigering och sett vad för andra alternativ som finns. Byteshandel, skvallerträning osv. Ta gärna hjälp av instruktör eller folk som är kunniga inom raserna! Vad jag upplevt så har båda raser lätt för att bli hårda tillbaka vid hård korrigering, sen är den onda cirkeln igång.
Jag hade inte haft hunden lös utomhus, oavsett plats, med eller utan andra hundar osv. Det är fruktansvärt respektlöst att ha hunden lös om det finns minsta risk att den springer fram till andra, oavsett om den bits eller inte. Du hade riktigt tur att det var trevliga, hundvana personer din hund hoppade på. Min mamma är livrädd och har till och med slutat gå på vissa ställen pga lösa hundar. Hade din hund hoppat på henne hade hon nog slutat gå ut helt. Du har en hund som dessutom visat sig hoppa på folk och bitas, så ALDRIG lös hund då.
För övrig tyckte jag att #6 sa det viktigaste. Ser absolut anledning till de fallen du beskriver, hunden attackerade/bets inte ens enda gång utan anledning.
Först och främst - med tanke på rasens ursprung (portugisisk mastiff) så ska du aldrig någonsin ha den hunden lös utanför hemmet. Då det är en ras som är uppfödd att arbeta på egen hand, ta egna beslut om att vakta/beskydda så kan det gå illa - lägg sen till husky till det med hög jaktinstinkt.
I övrigt så se till att ta kontakt med en kunnig instruktör. Din hund börjat bli vuxen och om ett år lär den vara än mer vaktig än den är nu om inget görs. Hårt, men sant.
Tack för alla bra svar! Jag jobbar lite annorlunda med henne nu och hon är inte lika ivrig/stressad känns det som. Hon har även trappat ner/slutat med impulsiva utfall.. vet inte om det beror på mig och min träning med henne eller om det beror på att hennes skendräktighet är över. Hon har dock fått ett ökat intresse för cyklar och skateboards, som hon inte brytt sig om tidigare, men det är hanterbart och jag jobbar med det. Ska ändå överväga kastrering till hösten då jag inte har som avsikt att skaffa valpar samt att jag upplever att hon inte mår bra av sin skendräktighet.
När det kommer till hälsa så verkar hon inte ha ont, MEN hon tappar yttersta klokapseln på ett flertal klor, fyra fem stycken. Det kommer nya under, men jag har aldrig hört talas om detta fenomen förut och jag har hittills inte träffat någon annan som har det. Jag läste om sjukdomen SLO (klokapselavlossning) men den verkar vara allvarligare än vad jag kan se hos min tik, hon har inga sår eller liknande. Klorna blir ovanligt långa och sedan tappar hon dem, när det redan växt fram nya undertill. Här hon går låter de som de långa klorna är ihåliga och som ni kan se på bilderna så är det ju lite så.
Vad tror ni att detta kan bero på? Har det något med senaste löpet att göra? Eller kan hon ha brist på något? Finns det någon med liknande erfarenheter?
Tacksam för alla svar!
#10 Hur går det med din hund nu? :) När jag ser det där med klojapseln tänker jag rent spontant bara; hur ofta klipper du klorna? Kanske behövs göras oftare :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta