Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2128 ggr
[Frida1761]
0

Rekommendera oss en hundras?

Någon kunnig som skulle vilja hjälpa till och rekommendera en större hundras som skulle passa mig och min pojkvän?

Vi är båda vuxna och vi är båda fullt säkra på att vi vill skaffa hund till nästa år nu när vi båda flyttat ut på landet. Vi jobbar hemma en stor del av tiden och jag har även möjligheten att kunna ta med mig hunden till jobbet, eller i värsta fall lämna hunden på hund dagis eller hos min mamma (som bor bredvid oss och älskar hund) vid akuta behov. 

Min pojkvän har haft tre taxar i familjen tidigare och min familj har en Labrador hemma som egentligen är min, men som pappa ville behålla/adoptera då han blev så fäst vid honom och vägrar skiljas från honom då det numera är hans bästa vän. Så vi har båda mycket erfarenhet av hund samt tid och råd.  

Problemet är att min pojkvän vill ha en liten hund, en welsh corgi, vilket jag tycker är gulligt men själv har jag alltid gillat större hundraser mer, troligen eftersom jag är mer van vid större raser och känner att jag skulle vilja ha en hund jag kan springa i skogen med samt kunna träna för vakt och lära lite basic tricks. Jag skulle vilja känna mig säker när jag springer i skogen och det gör man ju oftare med en stor hund, samt det skulle vara trevligt om hunden skulle kunna hålla min fart när jag joggar ute om dagarna. Jag skulle hellre vilja ha en hund i storleken likt en doberman, men utan alla stimulans krav de har, då det inte finns många seriösa doberman uppfödare i sverige, samt med tanke på hur mycket jobb, aktivitet och stimulering med hjärnan en doberman behöver skulle jag vilja få rekommenderat stora raser som inte kräver lika galet mycket hjärngymnastik som en doberman, samt som inte fäller mycket hår. (gärna strävhåriga eller korthåriga raser.)

Mycket tacksam vid förslag/svar!! Tack

VildaVittra
7

Om pojkvännen vill ha en corgi och du vill ha mer en arbetande hund, så varför kollar ni inte på västgötaspetsen? Den är snäppet större än corgin och orkar definitivt med att kuta runt i skogen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tiger tok
6

Ja,Västgötaspets! Och du säger att du vill träna till vakt, du vet att dem flesta hundar skäller när det kommer någon va? Staffe kanske, ingen vakthund men ger respekt!

supernatural
1

Västgötaspets - Sveriges motsvarighet till Corgi :D Min släkting har två såna, världens finaste och okomplicerade hundar!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Hornslandet
2

En schnauzer kanske annars? Lite lagom stora, strävhårig, fäller inte…hänger väl med på allt!

apportbocken
0

Bearded Collie eller labrador säger jag. Beardien lär inte kunna vakta vidare bra. Men (partisk som jag är) jag kan intyga att det är världens härligaste aktiva sällskapshund. De fäller antingen inget eller extremt lite och klarar av dagar med lite mindre aktivering. Det är dock ingen utpräglad soffhund, men dne kan vara det när den fått jobba lite. Lagom stora för att en ska kunna känna sig trygg ute även om de knappast ser skräckinjagande ut. De kräver en del pälsvård men kan förstås klippas ned om det blir för jobbigt. Labrador har du redan haft, men jag tycker den stämmer bra in på dina krav, förutom det där med vaktandet.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tetri
5

Dalmatiner var min spontana tanke

feral jesus

[Frida1761]
1

#1 #2 #3  Västgötaspetsen var väldigt söt , men jag är som sagt ute efter en större hundras, en större vakthund jag kan träna lydnad och vakt med samt känna mig säker med när jag joggar ute och känner nog att en liten Tax liknande hund inte riktigt är det jag letar efter i en hund då jag söker efter en stor hundras haha isåfall ger jag nog in till pojkvännens val och då kör vi nog på corgi, men mycket charmig och sprallig liten ras såg det ut att vara dock!😃

#4 Schnauzer är ett väldigt bra förslag, gillar dem starkt, har passat schnauzrar i alla olika storlekar,  gillar att de är självständiga och smarta men ändå gosiga när de känner för det, och älskar att de inte fäller en massa päls! Ska definitivt kolla upp mer ang den rasen.

#5 Tack för förslag! Ska kolla upp dem mer då jag inte vet mycket om rasen. :) 

#6 Dalmatin har jag varit mycket sugen på, men kräver de inte lika mycket hjärngymnastik/psykiska aktiviteter och är lika svåra att hitta bra avel på likt Dobermannen? Eller har jag helt fel nu?  

Tack för alla fina förslag, det uppskattas starkt!!

Hornslandet
2

#7 tycker du ska kolla upp schnauzrar :) Jag har ingen erfarenhet av mellanvarianten själv, men älskar både dvärgarna och riesen.. tror säkerligen "standard"-schnauzer är en toppenras det med! Toppen att slippa hår överallt, verkligen! Och tuffa och tåliga allround-hundar IMO som man kan göra allt med (även de små).

Elsis matte
4

Jag hakar också på schnauzerspåret! Tror det skulle kunna bli perfekt, de "mellisar" jag har känt har varit väldigt lagom på alla sätt och vis. De pallar mycket men kräver inte extremt, de vaktar men inte överdrivet.

LinDajSon
6

Är det bara jag som undrar vad "träna vakt" innebär? :P

[Frida1761]
2

#8 & #9 Jag håller med fullt ut, killen gillar dem lyckligtvis också, så vi ska göra lite mer research om rasen så får vi se om det blir den rasen vi bestämmer oss för! Schnauzer hamnar definitivt högt upp i intresselistan för oss båda iallafall! :-) 

#10 Jag menar att jag vill ha en vakthund, som jag kan träna till att vakta huset och som skäller och ifall någon gör inbrott eller sådant som man gör med ungefär en doberman. De är ju framavlade till att vara vakt hundar. :- ) Är ingen expert på kurser men såg att det fanns vakt och lydnads kurser man kunde ta i området där jag bor med hunden och tycker det lät intressant att gå såna kurser med min hund. Tränade förut lydnad där med min gamla  Labrador och det var trevligt så hoppas nu kunna gå lydnad och vakt kursen med min nya hund där. Små raser kan säkert också vara bra vakthundar med, men jag är fäst bestämd vid att jag vill ha en stor hund som ungefär min gamla labbe som jag trivdes så bra med. :)  Synd att han fällde så mycket päls bara annars hade jag nog definitivt köpt en labbe igen.

Tack för alla svar!😃

Lona
1

Förutom schnauzer så tänkte jag på curly coated retriever?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
5

#11 vakt kurs? Det här kag aldrig hört om.. du menar inte att det het skydd? Jag känner att det är lite onödigt att "träna " fram vaktandet dom flesta hundar kommer skälla om det kommer gäster och likn, speciellt dom som redan har vaktinstinkt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Emellaya
1

dalmatinern har stort  fysiskt aktiveringsbehov, att springa med en dalmatiner är ett bra val. sedan behöver de lite trixövningar som många raser, men genom att springa med hunden några gånger i veckan så låter dalmatiner bra. dalmatiner fäller nog en del!

Före detta jakthundar har ofta ett stort behov av fysisk aktivitet. Spinone kanske? Norsk lundehund har vakt och är i mellanstorlek, en ovanlig hund så människor lär nog reagera när man ser den. Den är avvaktande emot främlingar, så ni får socialträna lagom mycket.

En hund med tuffare mentalitet, och inte alls påminnande om en labrador är en manchesterterrier. Liknar dobermann i utseende men mindre i storlek. Ingen brukshund har kapacitet för att användas till mycket. Här får man tänka på att det kommer ta tid att fostra hunden. Den är egensinnig ihop med att den är energifull- så den kan bli jobbig emot andra hundar om den inte uppfostras.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Elsis matte
4

Måste bara påpeka att om du väljer en ras som har vaktlust så varken behöver eller bör du "träna" vakt. Att uppmuntra och öva hunden i att reagera på folk blir lätt ohållbart.

lizton
1

Eurasier är en medelstor sällskapshund som inte kräver lika mycket som en brukshund. En hane kan bli 60 cm i mankhöjd. Den hänger med på de aktiviteter du har. Den är inte lika lättmotiverad som en labrador. Det är inte säkert att den tycker att ditt hundgodis är värt att anstränga sig för. Den älskar sin familj över allt annat. Den ska inte bry sig om främlingar. Hur reserverade de är kan variera - kolla med uppfödaren hur föräldrarna är.

Min tik är väldigt vaktig när det gäller att måna om och t ex slänga sig emellan en annan hund och våra katter som följer med på promenad. Hon vaktar huset och oss människor. Hon är inte den som skäller i onödan, men om någon främling skulle gå in på tomten låter hon. Många hundovana tycker att hon ser läskig ut. Eurasier har ett vargliknande huvud, en stabil kroppsbyggnad och ser större ut än de är pga pälsen. Pälsen är lättskött. Den skyddar både mot kyla och värme.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Ett annat förslag på en vassare och vaktigare hund - akitan. Det finns två olika. Var noga med val av uppfödare för att få en bra akita. Samma enkla pälsvård. 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/akita/

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/american-akita/

Rhodesian ridgeback?

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/rhodesian-ridgeback/

Airedaleterrier?

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/airedaleterrier/

[Frida1761]
0

Vi har nu ändå bestämt oss för att skaffa en mellan pinscher, troligen nästa år så att vi hinner flytta in ordentligt och läsa på oss lite ang rasen och hitta rätt kennel osv. Jag har varit hundvakt åt två mellanpinchers förut och  tidigare och gillar rasen mycket. Det klickade direkt. De är aktiva och hänger med samt är smarta. Alltid älskat utseendet av doberman och vill ha en aktiv hund jag kan jobba mycket med, och pojkvännen tycker den är i mycket bättre storlek, så tror att den rasen blir perfekt för oss! Läste att dem inte fäller mycket och när jag passade dem förut märkte jag inte mycket päls. Tack för all hjälp och alla fina förslag! 😃❤️