Musik som har lugnande effekt
Lyssnade på Nordegren & Epstein när jag var ute och cyklade. De pratade om en studie man gjort för att utröna vilken typ av musik som eventuellt har lugnande effekt på hundar. Louise rabblade upp musiktstilarna man provat och Thomas fick gissa vilken som haft bäst effekt. Minns inte exakt vilka sorters musik det var, men det var typ klassiskt, mjukrock (ex. Rod Stewart), hårdrock, reggae och nåt mer.
Thomas gissade rätt. Jag gissade så klart klassiskt vilket var helt fel. Reggae ska det vara! Näst bäst var mjukrock. Så ni som har nervösa hundar kan ju testa att ladda ner lite Bob Marley och Rod Stewart! 😃
Minns inte hur långt in i programmet det var och de pratar inte länge om det ivf. Men här är länken.
Heh, har faktiskt funderat lite på vad som kan påverka min valp hur.. har spelat allt från rock, hårdrock, elektroniskt, lugna akustiska grejer, reggae, rap.. inte märkt nån särskild skillnad. när han sover sover han oavsett, och inget att liksom "lugnat ner" honom vad man kan se.
Kan det har med rytm och hjärtslag att göra kanske?
/Maria
Kan kanske vara det. De sa ingen som man kan använda för att goggla fram studien vad jag minns.
Hittade en länk som skulle leda till den fullständiga studien, men det gjorde den inte. Det står lite i alla fall.
https://www.scottishspca.org/newsroom/latest-news/reggae-gets-paw-of-approval/
LOL. Tänkte precis på denna tråd nu nyss här hemma. Var ute på en lek-vända med valpen, kom hem och tog på lite Bob Marley. Först la sig valpen ner, tänkte "oj det verkar ju funka! Sen vid nästa låt började han skälla mot högtalaren.. stängde av så slutade han. Så tja..mixade recensioner.
Eller sprucken högtalare. 😂