Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2263 ggr
Hornslandet
0

Temperatur/luftfuktighet sovrum (valp)?

Tja,

Märkte för några nätter sen att min 14v-valp flämtade tidvis på natten. Testade öppna och vädra lite, samt gå ut en kortis så fick han kissa också (även om jag vet att han KAN hålla sig genom natten). Klart så svalkar ju den rundan även.

Har sedan i typ 3 nätter testat vädra ut mer om dagarna, samt öppnat en glipa på ett fönster i ett anslutande rum+glipa på sovrumsdörren. Detta gör att det kommer in lite fräsch luft på natten, utan att det blir råkallt i sovrummet förstås, har ju element på och så. Men svalt blir det ju.

Lite nojjig som jag är vill jag ju dock inte att det ska bli för kallt för valpen. Vaknar ändå x antal gånger om natten och har då känt av hur kallt det är i rummet+nere hos valpen på golvet. Känns svalt men inte kallt. Hans "sovutrymme" är utformat så att han har en biabädd med ett ihopbuntat stort påslakan i längst in i hörnet (varmaste stället lär det vara..), sen en fäll på golvet intill (medel), samt golvyta (kallast). Samt vattenskål förstås. Han verkar aldrig frysa (lägger sig även obesvärat ner och tuggar på en gren ibland utomhus vid minusgrader..som jag dock sätter lite stopp för, tänker att det ändå inte är bra att han ligger där på isen). Han sover nu genom natten och har inte märkt nått flämtande.

Men kan det bli för kallt? Hur kallt kan det vara i rummet som fortfarande är okej för en valp? Han brukar vandra mellan biabädden-fäll-golv vid intervaller under natten, men ofta ligga rakt på golvet, verkar oftast trivas bäst vid svalare ytor. Kan man lita på att han går till den varmare bädden om så behövs? Jag upplever inte att det blir superkallt precis ändå, och kanske är en stor bidragande faktor att det inte blir så torr luft i rummet när det vädras lite (jag själv vaknar inte hela tiden med en ökentorr mun heller..). Kanske övertänker jag..men bättre det än att jag gör helt fel iaf :)

Karmatarerskanise
0

Bor du utomlands? Om inte lär du inte ha det så varmt att du behöver ha det öppet på vintern.  Inte bra för hunden att ligga i kallt drag.

Hornslandet
0

Vet inte om jag skulle kalla det för kallt drag. Har ju inte fönstret öppet i sovrummet. Av nån jäkla anledning verkar det ju dock bli kvavt/varmt/torr luft som sjutton i sovrummet utan någon slags vädring i lägenheten. Jag själv märker av den torra luften, valpen verkar tycka det blir obehagligt.. 

Vad sjutton gör man annars? Ska testa att se till att inga dörrar är stängda, så det inte blir att sovrummet blir för stängt/kvavt..

Valpen är i övrigt frisk, normal kroppstemp osv.

Varför är det för övrigt dåligt för hundar med sval luft som kommer in menar du? Tänker att jag kommer ju ut och tälta sen en hel del, vilket många gör. Temperaturen i fjällen kan krypa ner mot nollan även på sommaren, självklart är man ju isolerad mot marken och kan ha filt/sovsäck lagom runtom kroppen även på hund, men "drag" är det ju definitivt. Eller tänker du särskilt på valp? 

Självklart är det inte nollgradigt nu i mitt sovrum btw.

Karmatarerskanise
1

Missförstod. Trodde du hade öppet i sovrummet.

Hornslandet
0

Ah, nej då jäklar hade det ju blivit kallt.. Men det som kommer in ute i vardagsrummet hinner ju värmas upp en del där innan luften sprider sig vidare till sovrummet, och dessutom har jag bara c:a en 5cm öppning på sovrumsdörren (fast).

Elsis matte
0

Jag skulle lita på valpen, om han skulle frysa ligger han inte kvar utsträckt direkt på golvet. Flåsande kan ju bero på nödighet också men om du vet att det kan bli kvavt och han sover lugnare med dörren på glänt så kör på det!

Hornslandet
0

Nödigheten verkar det ju inte vara när jag kört såhär 3 nätter och han håller sig 8-9 timmar utan att göra några särskilda ljud eller flåsa, vaknade inte ens av alarmet. Sen är det förstås kissdags direkt på morronen.. dum som jag var en morgon trodde jag att jag skulle hinna pinka själv först..då fick jag torka golvet sen :)