Hund börjat kissa inne
Efter att vi flyttade till en ny lägenhet så har min hund börjat kissa inne, ibland kissar han direkt när vi kommer in från en promenad. Hur löser man det här?
Är det revirmarkering så får man bryta hunden och säga ifrån.
Det enda som hjälpte på min som markerade inne var att säga ifrån, bryta skarpt och absolut inte gå ut efteråt, då han lärde sig att om han revirmarkerar så får han gå ut - en smart jycke.
Man ser stor skillnad på om hunden kissar på sig eller om den markerar.
Är det inte markering så kan hunden ha UVI eller liknande, eller så får man backa lite i rumsrenhetsträningen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Han lyfter på benet, så det är revirmarkering. Jag bryter honom varje gång jag ser att han ska markera, men det är inte alltid så lätt att ha koll, ibland går han ut i köket så att vi inte ser honom och kissar där.
Först skulle jag råda er att ta hunden till vetten för närmare koll så allt är bra. Sen är det ha stenkoll, att säga åt samt ta ut hunden efter några sekunder kommit in kan mycket väl hjälpa om det rör sig revirmarkering, sen finns det skydd att göra eller köpa. Men som sagt först boka in tid hos eran vett för närmare undersökning, lycka till.