Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1980 ggr
panini
0

Inte gå ut p.g.a av kyla?

Min mor hade läst någonstans att man BARA skulle gå korta rundor när det är kallt för annars så får hundarna köldskador på tassarna, så nu får jag inte gå ut någon längre runda med hundarna. Vi har cirka -10 där jag bor.  Mitt enda argument är att om det hade varit för kallt så hade hundarna nog inte velat gå och då dom är i ständig rörelse så hinner inte trampdynorna ta skada av kylan.  Tillbaka så får jag kastat i ansiktet att jag är en djurplågare och att jag bara bryr mig om mig själv?!  Så jag ger upp och går bara den där korta kissrundan…

Någon som har argument som jag kan använda mot mina föräldrar så mina hundar kan få ordentlig motion?

Herveaux
4

Visa henne bilder eller filmer på slädhundar. 😂
Dom sover ju t.o.m ute i snöyran - och älskar det!

Kan ni kompromissa med att hundarna får gå längre om dom har sockar på sig?
(Sen kanske din mor inser att hundarnas tassar inte trillar av i kylan och ni kan skippa tassvärmare.)

Tror hon att alla hundägare går korta rundor på vintern?
Eller bara ägare till hundar av samma ras/mix som era?
(Vad har ni för hundar hemma nu igen? Har minne som en senil guldfisk ibland.)

// Harley

Joyous
2

Har hon fått för sig att rasen/raserna som ni har är extra känsliga? Hundarna uppvisar inga tecken på att det är för kallt? Du kan fråga henne hur hon tror att alla som tränar/tävlar/arbetar med sina hundar gör under vinterhalvåret. Kanske kan ni mötas halvvägs och köpa något som skyddar och håller tassarna varma?

Fridaaaa
1

Vår kines går enbart en snabbis när det är kallt, kan inte tvinga henne tyvärr. Spelar ingen roll vad hon har för kläder. Inte mycket att göra.

man är djurplågare om man har ute sina djur trots att de fryser eller har ont, anser jag. Alltså längre stunder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

panini
0

#1 & #2 Enligt henne så är det bara polarhundar och hundar med "riktig päls" (golden, flatte, schäfer etc) som tål att vara ute länge i kylan. Vi har två chihuahuor, långhåriga.  Våra hundar visar inga tecken alls på att dom skulle frysa om tassarna, börjar inte hoppa på tre ben osv.

När jag frågor hur andra hundägare motionerar sina hundar på vintern, även dom som har -30, så får jag som sagt bara argumentet att dom har andra hundraser eller att dom inte bryr sig.

Jag kom med förslaget att skaffa sockar, men då skulle jag få betala dom själv, och hon vet om att jag inte har pengar för tillfället (har varit sjukskriven så får inget studiebidrag).

VildaVittra
6

Min Pi håller med din mamma fullständigt.. Hon kissar på trappen utanför dörren och sedan vill hon gå in. Tyvärr har hon en vidrig piplågare till matte (jag utsätter henne även för kinesisk vattentortyr, tassamputation och lobotomier via öronen) som anser att man faktiskt kan gå en sväng även när det inte är 25 grader varmt och solsken. Vi kan ju klart slå fast att Pipen stödjer global uppvärmning. 

Hundar tål mer än man tror så länge de är torra, är hon orolig för tassarna finns det ju hundskor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

panini
0

#3 Den ena hunden har ett fodrat regntäcke på sig då han inte har någon underull, men ingen av dom reagerar på att det skulle vara kallt om tassarna eller att dom fryser. 

Min systers Chihuahua (korthårig), som är en riktig frysare trots rejäla kläder, skulle jag aldrig få för mig att tvinga ut då hon reagerar med kräkningar när hon fryser.

VildaVittra
4

#4 Denna blogg handlar om en border collie vars promenadsällskap är en liten dvärghund och de går lååångt varje dag (hennes idé om en kortis är kanske en timma). http://wilmablogghund.bloggplatsen.se/

Lite lektyr för din mamma att läsa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elsis matte
2

-10 är inga problem för mina hundar, men när det kryper ner ännu mer får min ena köldkramp. Imorse blev det bara en snabbrunda då det var för kallt. Mitt enda tips är att hon får se hur hunden beter sig ute, om den är glad och inte får kramp i tassarna så kanske hon inser att den inte far illa?

Fisherling
2

Jag var ute i en och en halv timme i -15 med en Labbe och Aussie, inga täcken. När det är ner mot -20 -25 så kan jag dra på hundarna ett täcke.

panini
2

Tack så jättemycket för era svar! Ska tvinga henne att följa med vid nästa promenad och visa henne att hundarna inte reagerar ett dugg (det var hon som tog morgonpromenaden  i morse, och när frågade om hundarna frös så fick jag som svar att hon "inte hade kollat efter" 😂).

#7 Ska visa henne den! 👍

Elsis matte
3

Alltså, det är ju stor skillnad beroende på storlek på hund, en mindre blir lättare nedkyld. Men om hunden blir för kall så ser man det. Det är lätt att själv göra små tossor av fleece eller liknande. Använd en gammal filt eller tröja så kostar det typ noll kronor.

TjockaBerta
2

Min Chihuahua klarade-15, under det fick hon köldkramp, men vi gick raskt så både hon och jag höll värmen. Pvärgpudeln har inga problem men min mexikanare har det jobbigt i kylan. Han behöver overall och skor från -10.

>>>Malum domesticum<<<

jenmjao
0

Jag har en schäfer korsning som får väldigt ont i tassarna av kylan, Vi kan inte gå längre promenader eller springa av oss när det är för kallt 🤐
Min Malinois verkade reagera igår också, mitt i natten dock, vart för kallt.. Så "riktiga" stora hundar fryser också, Såg någon som behövde köpa skor till sin husky 😉
Men man går nog på sin individ inte raser, Skulle jag ha en mindre hund som klarade av kylan hade jag varit ute, Nu när jag har två stora som börjar halta såfort vi stannar för att kissa/bajsa är det ohållbart.
Jag fick bära upp min 27kgs tik (schäfer korsningen) igår när det blev för kallt, bära bort henne till en väg och sedan bara gå hem. Så där går lilla jag bärandes på en frusen stor hund 😂 Lika bra att skippa långpromenaderna då.

tiger tok
0

Så gårdshundarna på en gård som jag "jobbar" på skulle vara plågade? Båda kan vara ute i flera timmar utan problem sålänge den rör på sig! Det är en tollare och en labbe!

[Forest]
0

Hundar är olika här vill två hundar inte vara ute alls länge utan gör ifrån sig så snabbt dom kan för sen vill dom gå in.  Själv så fryser jag lätt men har kläder o ta på mig efter väder, även hundarna har kläder men det hjälper inte deras tänk om kylan.🤪

Hornslandet
2

Några enkla hundskor kostar ju inte särskilt mycket? Eller har du inte en enda krona sparad..? :/ 

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundklader-hundtacken-hundsskor-for-hundar/hundskor-skyddsskor-for-hundar.html

Annars gör egna ? Chihuahor är ju så små, krävs ju inte direkt mycket material :) Dessutom får du bevisa din driftighet för din mor!

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sy%20egna%20hundskor

panini
0

Konfronterade mor min, och hon sa att jag för göra vad jag vill men om hundarna får några skador av kylan så är det ju mitt fel (inte för att jag tror att något skulle hända, dom har aldrig reagerat på kyla förr). Hon följde även med ut och gick en långrunda! 

#15 Min systers hund är likadan, henne får man knappt runt kvarteret när det är några minusgrader 😛

panini
0

#16 Jag har levt på 1050:- sen i Augusti, så där är inte många kronor kvar 😉

Jag har tänkt på att göra egna, jag är ändå lite pysslig av mig, men alla jag hittar ser ut att behöva kardborreband vilket jag inte har. Får leta vidare 🙂

Hornslandet
2

Kardborreband kostar ju inte många kronor iaf!:) Om det är allt som saknas dvs! Eller kanske går din mor med på att betala den lilla materialkostnaden om du säger att du är villig att lägga ner jobbet att tillverka skor själv?

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Ovrigt/Kardborrband-2000034649/ tex!

panini
0

#19 Jag kan kolla vad kardborreband kostar på ICA! Det borde dom ju ha 🙂

VildaVittra
2

#20 Sådana är dyrare, köp på metervara från en sybehörsaffär istället.

[Nalle-]
0

Har aldrig hört att tassarna ska ta skada av att vara ute i kyla. Möjligtvis att de kan bli lite torra under vintern i så fall. Här fick hundarna kramp i tassarna när det var -25 tidigare i veckan, då var vi inte ute så länge men annars är det inga problem. Nu har jag dock större hundar, men jag känner då ingen med småhundar heller som undviker att gå ut i kyla pga att tassarna skulle få köldskador.

Isalel
1

Vet inte hur små tassarna är och hur effektivt det är, men läste i lokaltidningen om en dam med småhundar som använde sig av fingervantar som hon klippte av fingrarna på och använde som sockor på sina hundar :) Om du hade lite kort om pengar och kanske har ett par slitna vantar att klippa i :) tror hon fäste med gummisnoddar men vet inte hur bekvämt det är…

panini
0

#23 Vad smart, det borde ju vara jättelätt att sen bara sätta fast kardborreband på 🙂

Snuffles
0

Är det bara min hund som vägrar gå även fast han har skor? Eller han vägrar inte men han går väldigt långsamt som att han tycker det är obekvämt.