Jogga med chihuahua
Hej alla hundmänniskor! Inför våren har jag nu införskaffat mig en midjeväska (som jag aldrig trodde jag skulle köpa), då jag kommit på att motionering med min vovve är toppen där jag inte behöver använda kopplet för att styra honom. Känns som en väldigt bra kontaktövning när man fäster kopplet i bältet på väskan? Tanken är att jag ska kunna börja jogga med honom längre fram men jag är lite orolig för hur mycket man vågar? De blir ju lätt överenergiska och tar i mer när de egentligen är trötta som jag förstått det som? Ungefär hur länge och hur långt är egentligen rimligt och hur mycket borde man trappa upp i början? För på min lilla kille så verkar det ju som att han skulle orka i all evighet haha! Är det överhuvudtaget en bra idé att springa med en liten knart som denna? En massa frågetecken här som ni ser, men jag undrar helt enkelt lite allmänt om att springa med en liten hund :)
Det skulle jag också vilja veta :)
Det går fint att springa med småhundar. Problemet jag upplever är att de springer för långsamt för mig, när jag hade JRT så sprang de med mig i ca 5 km. När det blev längre kändes det inte längre riktigt bra för mig att ha de med, eftersom de fick galoppera i en ganska rejäl takt.
#2 nä det har du rätt i! För tillfället är nog både jag och min hund på ruta 1 (haha) så det blir kanske inte så långt.. Men 5 km är ju ändå rätt bra om de kan orka :) hur länge höll du på innan ni kom upp i de kilometrarna? :)
Hej Jag har en lågställd jack russel hon är med och springer med mig och det går utmärkt. Hon springer 10 km utan problem men springer inte så långt varje gång springer oftast ca 6-7 km med henne. Sedan springer hon högst 3 gånger i veckan. Man får anpassa farten efter henne och ibland blir det små kiss pauser men då står jag och springer på stället. Hon är alltid positiv till att springa med mig. Så spring på med din lilla hund men anpassa farten efter din hund.
Kolla knäna först :) Om allt är ok så börja med powerwalks, jogga lite och utöka mer och mer. Vet många som springer regelbundet med chi, min sambo har gjort det förut med vår lilla och hon är ärligt talat snabbare än honom haha. Men man får ju anpassa tempot lite för de joggar ju typ när vi går snabbt.
Välkommen in på facebookgruppen Aktiv Chihuahua där finns ett gäng joggare bland annat :)
Största problemet är i början innan man fått in en vana med hunden och hunden kanske springer in framför fötterna så man får vara försiktig så man inte trampar på nån tass eller snubblar. Men börjar man långsamt och tränar upp muskler på hund och etikett på hur man joggar med sin person så ska det inte vara några problem. Bygg kondis och muskler successivt och börja gärna på mjukare underlag än asfalt om det går.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 #6 #7 Tack för bra svar och erfarenheter :) Jag har redan hunnit träna en del på att "gå ordentligt" med ord utan att jag är där och drar i kopplet som tur är, så vi kanske är lite på banan iallafall! Man blir ju så sugen på att komma ut och göra saker ihop med sin vovve när vårvädret är på G ;)
Jag joggar med min collie och nu i början så blir det ca 1½km med uppvärmning och nedvärvning. Jag har honom fastsatt i mitt hundförarbälte så har händerna fria. Jag vill helst ha honom framför men han joggar på bra på sidan med. Tanken är att han ska nästan dra men det fattar han inte än. Är därför jag har bältet så att han ska förstå att det är enbart med det på som man får springa och dra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#9 Hundförarbälte, varför tänkte jag inte på det istället för midjeväska kan man ju undra nu i efterhand! :) Men jag tror det blir ungefär samma sak - händerna fria iallafall! Blir ju en helt annan känsla att ha dem så :) Känns som att de blir mer benägna till att lyssna på en när man inte korrigerar dem med kopplet faktiskt! Vad skönt med lite mer kraft som kan hjälpa till att dra! Den biten bidrar ju tyvärr inte Harry riktigt med haha..
här så springer jag och även cyklar med mina små pudlar. Varför skulle inte små hundar kunna springa med när man joggar? Jag springer inte 5 km utan håller mej till 2.5 km ;) Det är många med mindre hundar som joggar med sina hundar utan problem.
Nog orkar hundarna springa lika långt som dig och i din takt, bara de har lite grundkondis. En tränad dvärghund utan övervikt och fysiska rörelsehinder kan med lätthet springa med dig så långt du bara orkar! Min Parson Russell springer med draghundarna (bredvid släden, drar inte själv) och det kan bli långt ibland, uppemot tre mil vanligtvis i full fart. Inte har hon några problem att hänga på där inte ;) En Chihuahua orkar nog inte fullt lika långt som en Russell men jag skulle tro att h*n absolut kommer orka springa både med och förbi dig. Trots att rasen heter Chihuahua så är det ju fortfarande en hund. Börja springa korta rundor och ha hen lös så hen kan bestämma takt lite själv och sakta ner om det blir för jobbigt vilket jag betvivlar. Öka på farten eftersom och sedan springer du lite längre rundor allt efter hur mycket hen orkar. När hen inte visar tecken på trötthet så börja sätt på kopplet och spring, då bestämmer du mestadels farten och i början får du vara uppmärksam om hen visar tecken på trötthet. Efter ett tag kommer hen nog springa ifrån dig, så var inte orolig att det blir för mycket :)
-Bättre ökänd än okänd
#11 och #12 , att de orkar för att de är små är det ju ingen tvekan om såklart! Frågan var kanske mer hur mycket och hur fort ska man våga trappa upp :) sen om det var en bra idé var mer för att chihuahuor ju kan ha lite knäproblem och sådär! Men att de orkar och ju är hundar fast att de heter Chihuahua är något jag också predikar för vanligtvis :) han är ju mer hund än han har plats att vara haha! Tyvärr ser jag sällan folk som springer med chihuahuor så funderade på om det fanns någon baktanke :)
13. Vad är det för knäproblem? patella?
Jag har joggat 5 km med min havanais utan problem, hon är helt klart snabbare än mig. Hon är lös när vi springer så kan hon stanna om hon vill det men tja, hon har mycket bättre kondis än mig så har väl inte direkt behövts.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Joggar inte men cyklar med min nakenblandning som är sådär en 33-34 i manken och väger 4,4 kg utan problem, han har ju iofs rätt långa ben men om han skulle få bestämma så skulle han få springa fortare och längre! Längsta vi har cyklat hittills är 4-4,5 km med promenadpauser
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Ja det är patella jag menar, får självklart kolla upp det först men så det inte "skapar" problem och så :) Härligt å höra! Har börjat små springa då och då nu iallafall för att han ska lära sig hur man springer bredvid och inte kutar flera meter framför ;) hahaha!
17 Fast har hunden patella så är det bra att den får röra på sig och man ska försöka bygga upp muskler som håller knäskolan , sen visst beror det på vilken grad det är på patellan. Men jag tycker du låter klok som ska se att den är frisk o träna efter detta sen 👍
Först ska hunden vara fullvuxen och kollad så den är frisk i benen och sen börja med en kort tur 1 dag/vecka sen ökar det långsamt på den vecka för vecka och sen ökar du på om du vill jogga flera dagar/vecka :)
Akta bara så du inte snubblar på vovven :)
Har visserligen ingen Chihuahua men en liten havanais hane som min man joggar med.
Han gjorde som så att han började med intervallträning, först gå en liten bit och sen jogga en liten bit och fortsatte så hela rundan. I början sprang dom väl nån kilometer för att sedan successivt öka på till två och sedan tre osv. Nu springer dom väl ca 6-7 km skulle jag tro, numer så springer dom mest i skogen och då är han lös eller så har han flexikoppel på hundarna (han springer med båda våra samtidigt)
Så länge du börjar smått och får hunden att tycka att det är roligt så är det nog inga problem att springa med din Chihuahua 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej! Själv har jag en ganska stor Chihuahua faktiskt. Ibland får hon små "attacker" med hennes nos då låter hon lite som en gris. Vågar inte springa med henne får då tror jag att hon skulle börja låta så. Men jag kanske inte borde vara så rädd. Hon kanske fixar det? Vad tror ni?
#21 Har ni kollat hennes luftvägar hos veterinären? Kanske går att åtgärda så hon slipper sina gris-attacker för gott?
Eller iaf få svar på vad det beror på och hur ni ska lägga upp motion på bästa sätt.
// Harley
#21 Låter som noskvalster.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus