Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 752 ggr
Therapydog13
0

Belöning utomhus

Jag skulle behöva lite tips gällande belöning.

Jag vill gärna träna (bla, skvallerträna) med min hund när vi är ute och går. Problemet är att han tar ingen belöning utomhus, inte ens om vi är ensamma utan distraktioner.

Det jag har testat är

godis, även sådant han är helt galen i = han äter det inte.

leksak/kampleksak i fårskinn = ingen reaktion.

glad röst, positiva ord, glatt kroppsspråk = ingen reaktion.

Han tar i princip vilken belöning som helst när vi tränar inomhus.

Jag är helt enkelt fast och vet inte hur jag ska gå vidare.

Changrila
0

Kanske får du ta det i mindre steg? Först hemma, sedan precis utanför huset eller i trapphuset (beroende på hur ni bor), sedan i svårare och svårare miljöer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Therapydog13
0

Glömde skriva att han tar belöningar i trädgården också.

Har försökt att testa en bit utanför tomten på ett stort gräsfält. Där funkar det ibland men ytterst sällan. 

Har försökt att få detta och funka på något sätt i över ett år nu men det har varit väldigt lite framsteg.

hemul
0

Det Changrila säger låter vettigt, tycker jag. Börja precis i grinhålet, så att säga. 😉

Godis har mina hundar alltid varit intresserade av, men de har inte förstått varför man ska börja leka ute bland folk liksom. Accepterade att det var så bara. Nu vet jag bättre, att man kan behöva lära dem leka ibland, så jag kommer att leka med min kommande valp överallt. Men det måste ju gå att lära en vuxen hund också.

Joyous
2

Jag hade backat i träningen och fortsatt leka hemma/på tomten. Hur är hundens aktivitetsnivå när ni leker? Älskar den det och ba "Jag vill, jag vill, jag vill!! GE HIT!!" Eller är det mer "Vi kan leka lite för att ingenting annat lockar…" Skulle satsa på en hög aktivitetsnivå: jaktlekar där hunden får jaga föremål som du drar längst med marken. Fäst leksaken i ett snöre eller sitt på golvet och dra den längst med, försök att få igång jakten. Hetslekar där du håller i halsbandet samtidigt som du drar leksaken längst med backen, när hunden ligger på i halsbandet (eller selen) släpper du hunden. Tävla om leksaken. Håll hunden i halsband/sele, hetsa den lite genom att dra leksaken längst med backen. Släng sen iväg leksaken några meter, hetsa den lite mot leksaken innan du släpper och tävla sedan om vem som kommer först. Kampa, dra emot och när hunden lägger vikt bakåt och tar i kan du belöna genom att antingen låta hunden vinna leksaken helt eller om hunden har svårt för att komma tillbaka med leksaken så räcker det med att du släpper lite på ditt grepp så att hunden ändå får känslan av att den har vunnit. Godisbelöning: Gnaga godbitar ur handen. Jaga din hand med godbit. Släng godis som hunden får jaga, när den tagit en godis slänger du en annan åt andra hållet samtidigt som du hetsar. När hunden verkligen älskar sin belöning kommer det bli lättare för hunden att glömma bort omgivningen. Sen är det små, små steg som gäller, där du succesivt försvårar störning och miljö. Kanske måste du först börja med störning hemma? Läst något om premacks princip? Alltså för att få A (lukta, äta godis, leka med boll, hälsa på familjemedlem/kompis) måste den först göra B (Ta ögonkontakt, leka med leksak/ta godis, träna med dig). https://rplushundskola.wordpress.com/ovrigt/artiklar/premacks-princip/ http://klickertraning.ifokus.se/articles/4dbd993f88f4725bdf00049b-premacks-princip

CayKantos
0

Tänker även att du måste öka "ditt värde" hos hunden. Gör kontakt övningar. Starta hemma, då på tomten, då kanske i öppningen på tomten. Försök att gå in på tomten, dåbut, då in, då ut, då in, etc för då blir det inget mer spännande att gå emot, kanske merfokus på dig. Gör övningar hela tiden. Är det svårt på gatan gå tillbaka ett steg. Testa kanske i en park efter ni har suttit och slappnat av lite, eller efter ni har suttit på en bänk och slappat :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herseruds
0

Är hunden svårkontaktbar ute eller följer han dig utan belöning? Jag tänker mig att hunden är stressad ute eftersom det funkar i tryggare miljö. Kanske är det trygghet och passivitet ni ska fokusera på utanför hemmet ett tag och fortsätta med övrig träning hemma?

Elsis matte
0

Jag tänker som föregående att du nog behöver starta med med passivitet utomhus först, och när han kan koppla av kommer han förmodligen börja ta godis också. Jobba samtidigt, som någon tipsade om, med Premacks princip och lite rewards. Lär in olika beteenden hemma, som spontan kontakt, och använd sedan lockelser i omgivningen som förstärkning.

Therapydog13
0

Tack för alla era tips och tankar!

Ska ta nya tag och testa lite nytt framöver. 🙂

Therapydog13
0

#6 Han är ganska svår att få kontakt med utomhus men inte helt omöjlig.

Agda
0

Min hund vägrade ta godisbitar om vi var i skogen eller bland andra hundar på kurs. Det enda som fungerade som belöning var denna. Den var hon galen i (man kan ju också köpa vanlig mjukost tub i mataffären).