Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2869 ggr
Novelia
0

Alpha spirit

Någon som har erfarenhet/tycker någonting om fodret? Det verkar ju vara riktigt bra och har inte hört något dåligt om det. Och hur blir tänderna? Fodret är mjukare än torrfoder, så man förlorar ju den mekaniska biten. Ziwipeak är ju bra för tänderna trots att det inte är hårt pga värdena i fodret, undra om det är lika med detta?

I have no sympathy for people without empathy

Snurrig
0

Åh, jag skulle också vilja veta vad andra tycker, men hittar inte några recensioner alls. Är det ingen som ger sin hund det? Eller om någon har koll på om innehållet räknas som bra eller inte? 

Alpha Spirit Multi: https://animail.se/834.html
Alpha Spirit Fish: https://animail.se/757.html

"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Wellcraft
0

Gillar inte att det är taurin i. Annars verkar fodret inte helt olikt taste of The wild i innehållet. Och ToT är ett bra foder enligt min och mina hundars mening.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2

Har aldrig provat det och kommer inte att göra det (ger råfoder) - men:

Torrfoder gör knappast mer nytta för tänderna är vad knäckebröd gör för oss.

Mjukare torrfoder innebär mer vätska och sämre hållbarhet (tänk Frolic).

Taurin finns i animaliska produkter (i vissa mer än andra) så inget konstigt.

[Baltazar13]
0

Jag har använt deras godis. Helt OK. Tycker att fodret också verkar bra.

Blev lite förvånad av ingrediensen glycerin, men det var vanligare än jag trodde insåg jag när jag googlade.

Snurrig
0

Mina hundar var väldigt förtjusta i deras Alpha Spirit Fish Stick (hundgodis), så har beställt Fish-hundmaten (för att använda som hundgodis) eftersom det blev väldigt mycket billigare, sen om dom kommer se det som godis är en annan sak.. men hoppas på det. 😃

#3 russin, menar du att det är onyttigt när du nämner Frolic? Eller tänker du bara på hållbarheten? Köper man t.ex 9,45kg av det här fodret så är det 45 stycken 210gramsförpackningar i det, dvs ungefär en dagsranson (beroende på hundstorlek såklart), och en öppnad förpackning håller 7dagar, så det bör inte vara ett problem.

"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

lizton
0

Fodret får högt betyg hos allaboutdogfood.com 4,8 av 5. Tillverkat i Spanien.

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/1535/alpha-spirit-complete-dog-food

Jag skulle kunna tänka mig det som godisfoder. Det är nog jättegott för kräsna hundar. 

Jästextraktet är ett bakjäst/bryggerijäst,vilket är väldigt vanligt i hundfoder. Inget jag skulle oroa mig för om hunden inte är en riskras för magomvridning. 

Yucca Schidigera motverkar gaser vilket är bra. Det hittar man i många dyrare foder. 

Groddar ger naturliga vitaminer/mineraler. 

Glucosamin och chondroitinsulfat är så lite så det påverkar knappast ledhälsan, men är där för att det ska se bra ut, gissar jag.

Innehållsförteckning:

85% färsk kött och färsk fisk ( 25% färsk kyckling, 20% färsk nötkött, 20% färsk grislever, 20% färsk fisk). Gröna groddar ( gröna ärtor- pisum sativum , vita ärtor- pisum ssp. och linser), ägg, morötter, bär, glycerin, Yucca Schidigera extrakt, jäst extrakt av Sacharomyces Cerevisiae, taurin, glukosamin, chondroitinsulfat. Naturliga konserveringsmedel: timjan och rosmarin.

russin
0

#5 - nej jag pratar inte om nyttigheten, men ju fuktigare en råvara är desto kortare hållbarhet. Om de inte är en massa konserveringsmedel 🙂 Har inte kollat innehållsförteckningen, så det kan jag inte uttala mig om.

Halvmjuka foder tenderar även att bli hårda efter ett kort tag (precis som Frolic - jämför enbart hur dom är, inte innehåll) 🙂

Novelia
0

Jag testade Alpha spirit på min hund, 2015 när inlägget skrevs ;) Han tyckte det var jätte gott men trots lång användning klarade inte hans mage av det så vi bytte till Taste of the wild. Har däremot flera vänner vars hundar står på alpha spirit och mår jätte bra. Har hört att fodret ska. göras om och bli torrfoder istället vad jag förstår. Så kulor istället för halvmjuka tärningar.

Novelia
0

Jag testade Alpha spirit på min hund, 2015 när inlägget skrevs ;) Han tyckte det var jätte gott men trots lång användning klarade inte hans mage av det så vi bytte till Taste of the wild. Har däremot flera vänner vars hundar står på alpha spirit och mår jätte bra. Har hört att fodret ska. göras om och bli torrfoder istället vad jag förstår. Så kulor istället för halvmjuka tärningar.