Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5536 ggr
Isalel
0

Flytningar innan första löpet?

Vår tik är snart 10 månader och har ett par veckor varit lite svassig och närgången, gjort rent sig väldigt ofta och nu har hon senaste veckan varit ganska svullen i underlivet.

Har inte sett något blod, men hon lämnar ibland pyttesmå blöta fläckar (inte kiss) när hon ställer sig upp? När jag kikat med papper så ser jag heller inget blod utan bara svagt gul vätska. Luktar inte konstigt och hon mår bra, är som hon brukar vara. Ingen feber.

Brukar dom kunna få flytningar innan första löpet eller bör man kika upp det med veterinär?

isblixt
0

Så kan våra tikar vara och de är fullvuxna och har löpt flera gånger. :) De börjar tvätta sig ofta, kissa oftare och blir lite svullna i underlivet. Vi brukar kalla dom för babianer för de svänger rundor med sin svullna bakdel. 😃 Så länge inte flytningarna luktar och allmäntillståndet är bra ser jag det som en naturlig grej, din tik är antagligen på väg att löpa när som helst.

[Forest]
0

Det låter som att det är löp, vissa blöder nästan inget samt att dom är väldigt duktiga på hålla rent så man ser inget. Våran ena tik ser man inget på första dagarna och första löpet såg man inget alls mer än lite mer svullen mus, dock vart mötande hundar mycket mer bångstyriga så man fatta vinken 😉

tk1971
0

Det kan vara juvenil vaginit, dvs en slidkatarr som är ganska vanlig hos unga tikar.

Själv har jag en tik på 3,5 år som löpte nyligen. Det var hennes 4:e löp, de tidigare har det inte varit några problem med men ca 1 vecka innan detta löp började "på riktigt" såg vi gula flytningar, som var ganska rikliga. De mörknade senare och övergick till löpet. Jag var till veterinären ett par gånger för både hon och jag misstänkte pyometra, men som tur var var det inte det.

Isalel
0

Hon kom under kvällen igår igång med sitt löp tror jag, nu är hon lite mindre svullen och det kommer ljusa blodfläckar där hon legat, och ibland även på golvet när hon går. Förklarar lite varför den unga hanhunden vi mötte igår förmiddag hade lite svårt att behärska sig 😆