Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1104 ggr
[Lukasgraham]
0

Jobba på djuraffär?

Vad krävs för att få jobba på djuraffär, typ Djurmagazinet?

Jag har betyg i Svenska, engelska, matte på gymnasium, 

Samt även betyg i sällskapsdjur, servicekunskap, hundkunskap, hästkunskap, hunduppfödarutbildning.

Är även utbildad undersköterska inom äldreomsorgen. 

Tror ni jag behöver komplettera något för att eventuellt få jobba på djuraffär?

Rent generellt har jag koll på många olika djurslag och foderval. Har även kennel och stor erfarenhet av hundar och pälsvård. 

Vad tror ni?

[AnimeV4]
0

Det är väldigt olika beroende på vilken kedja eller vilken butik det gäller. Fråga lite olika butiker så får du ett hum :)

Lona
1

Instämmer med #1, det varierar nog rejält. Jag har vänner som mer eller mindre fått såna jobb av en slump, de har egentligen inte haft någon ekonomisk/affärsrelaterad utbildning utan "bara" lång djurerfarenhet. Ska man bara vara affärsbiträde så krävs ju inte så mycket ekonomisk kunskap, en annan sak om man skall driva företaget själv med allt vad det innebär. Så - fråga i några affärer och se vad de säger! En del har även info på sina hemsidor vad som krävs för att jobba hos dem. Ser du några lediga tjänster så sök, du kan inte få mer än nej :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Har svårt att tro att zooaffärer skulle ha högra krav än andra butiker. Det finns en anledning till att butiksanställda är lågavlönade.

Zadeira
0

De djuraffärerna kring mig kräver inget särskilt i utbildningsväg, utan de lägger stor vikt vid personens intresse för det som säljs och personlig lämplighet, att man är kundinriktad och sådär.

Changrila
1

Mest troligt är det viktigare att du kan prata bra och vara säljande än att du faktiskt har någon som helst kunskap om produkterna. Alltså: utbildning som säljare och säljarerfarenhet väger tyngre än djurrelaterade utbildningar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RosaMoln
0

Jag har både djurutbildning och har jobbat som säljare och får ändå ibga jobb u djurbutik :) Det är så himla olika vem som äger butiken men skulle själv hellre få hjälp av någon som är utbildad inom djur när jag går till en djurbutik.

Lona
1

#6, Ja, jag blir skitirriterad om personalen inte är ordentligt kunnig på hund/häst i en sån affär. I en elektronikaffär kan väl personalen mer eller mindre lära sig rena fakta och rabbla upp prestanda mm men med djur är det så mycket…MER. Man behöver mer individuellt anpassad information och hjälp. Får jag bra hjälp så blir jag såklart mer benägen att återvända än om jag träffar en visserligen trevlig och bra säljare men som inte har riktig koll på hur hundar/djur funkar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com