Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1581 ggr
Underbarn
0

Liten till medelstor ras

Okej förslag och tips på raser (vettiga blandraser ok) utifrån dessa kriterier: Liten till medelstor, 5-15kg nånting Inte för tuff pälsvård Inte för energikrävande (haft tre sådana nu, orkar inte en till haha) Ren sällskapshund Inte fälla för mkt Inte lhasa apso, malteser, bichon, tibetansk spaniel eller shih tzu och andra vanligt förekommande liknande raser. Inte heller sjuka tunga raser som mops eller fransk bulldog. Inte heller jack russel, Chihuahua, Yorkshire terrier eller papillon. Kan dock tänka mig blandras med någon av dessa om kombinationen är bra. Jag begränsar mig ganska kraftigt här känner jag ;) klart jag kan göra undantag om individen får mig att smälta ändå. Hundar jag tittar extra på: dvärgpudel, italiensk vinthund/whippet, chinese crested (puff) för jag har en naken idag. Jag kommer dock inte skaffa valp (tiden räcker inte till) utan en unghund/vuxen omplacering så allt handlar inte om mina kriterier ovan men det är önskemål och riktlinjer.

parsley
1

Raser som jag kommer på, om du vill ha lite fler att välja på

Klein- eller mittelspitz. Kleinspitzen kanske väger lite för lite. De har ganska mycket päls, men pälsvården brukar inte vara så krävande.
Japansk spets.
Keeshond. Mycket päls, men inte speciellt krävande pälsvård och väger kanske lite för mycket.
Schipperke. Jag känner ingen personligen och jag tror att de är ganska energiska, så du får kolla upp rasen om du  är nyfiken på den.

Jag vet inte om det är din typ av hundar, men du har i alla fall några fler raser att välja mellan.

Lojs
4

Jag tänker att om du ändå ska ha en omplacering så begränsa dig inte så mycket till ras utan kolla på annonser på alla möjliga och välj utifrån individ (en månads prövotid är smart).
Jag har själv liknande funderingar och jag tänker att jag håller rasen öppen och försöker bortse från mina fördomar och se om jag klickar med individen, så mycket lättare när det inte är valp man letar efter. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lona
0

Jag tänkte samma som #2, eftersom det gäller en omplacering så gå mer efter individen än rasen. Fast om du inte vill ha tex Chihuahua och JRT, varför är då en blandras där de ingår ok? Bara undrar :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karolina-H
0

Lägger in några fler förslag på raser som jag tror skulle passa, 

Borderterrier - Pigg och glad mindre hund med trevligt sätt och är väldigt friska

Kerry Blue Terrier - Något större och missas ofta då de är ovanliga. Fäller inte och är väldigt trevliga och sociala hundar som hänger med på allt

Codeavalone.blogg.se

tiger tok
1

Västgötaspets, corgi?

Underbarn
0

#3 för jag gillar inte utseendet på raserna, om man ska vara sån. Och jack Russel egenskaper är inte heller något i min smak men som blandras kanske det inte träder fram lika mkt elr bara visa bitar. :) lika chihuahuan är för liten men som blandras med något är den kanske större tex. Ska kika på förslagen, tack. Kollar också på Griffon (de är små men jag är inte överdrivet petig med storleken) :) #1 egentligen tycker jag inte om den typen av päls, fäller dom inte alls? Dom påminner om min väns eurasier. Tänker att mkt smuts och sånt följer med in och det blir mkt tork och tvätt ;)

Lona
2

#4, Fast i alla fall borderterriern tycker inte jag klassas som en ren sällskapsras, tvärtom är det en hund med en hel del arbetslust som gärna lever ett riktigt aktivt liv. Visserligen är vår från rena jaktlinjer men jag tror inte att det skiljer så mycket i temperamentet?

parsley
0

#1 De är fantastiska på att hålla sig rena på egen hand. Fäller gör de en del, men de brukar fälla stora tussar som man tar hand om när man borstar dem, så de hårar inte ner speciellt mycket.

LinaK
3

Tycker dom raserna du själv nämner verkar passande. Tycker inte du ska satsa på blandras och speciellt inte på raser du inte kan tänka dig som enskild ras, tillexempel jack russell och en annan ras kan ändå ge många av russellns egenskaper.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Nalle-]
3

Av de raser du nämner har jag egentligen bara koll på dvärgpudeln. Vad menar du med inte för tuff pälsvård? En pudelpäls kräver otroligt mycket skötsel för att inte tova, särskilt när de är unga, men klipper man ner den blir den betydligt mindre krävande förstås. Gällande aktivitetsnivån är pudlarna väldigt pigga och alerta, visst är det en sällskapshund men enligt mina erfarenheter är de mer krävande än tex lhasa apso eller shih tzu. Min väns dvärgpudel är mer speedad än min storpudel, men har i stället inte samma uthållighet. 

Kommer inte på någon annan ras sådär på rak arm, men tycker du har fått bra tips i tråden :)

Elsis matte
1

Undvik terrier och spets om du inte vill ha en alltför aktiv hund, de kan vara intensiva. Av de raser du nämner tänker jag att puffen kanske är närmast det du vill ha, men det innebär ju en hel del pälsvård, precis som pudeln.

lizton
0

Större än du tänkt dig och fäller 2 ggr/år, men annars passar eurasier. En tik är mindre än en hane. Lättskött päls fast man inte tror det. Eurasier är en sällskapsras som blir väldigt fäst vid sin ägare. Den avlades fram för att vara "den perfekta sällskapshunden". Om du vill ha en promenadkompis som inte klättrar på väggarna om du blir sjuk nån dag så passar den. 

Kanske den friskaste av trubbnosarna är bostonterrier. Kort mycket lättskött päls och en trevlig sällskapshund. Eftersom det är en trubbnos får du kolla upp hälsan lite extra.

Dvärgpincher. Pälsen ska torkas av med trasa så lättare pälsvård är nog svår att hitta.  En liten sällskapsras.

Ingen terrier trots namnet: tibetansk terrier. Kan hållas nedklippta. Jättetrevlig sällskapshund.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-tibetansk-terrier-fci209.pdf?epslanguage=sv

ifoundnemo
3

#6 vår keeshond drar knappt in nåt alls, nästan inget som fastnar i pälsen :) vår spaniel däremot drar med sig halva skogen x). Spetspälsen stöter bort smuts och fukt (om det bara duggar ute så räcker det att han skakar så är han torr igen). keeshonden fäller mindre än vår spaniel. Pälsvården är mycket lättare än man kan tro.

tiger tok
0

Tibetansk spaniel?

lizton
0

#13 Samma här. Spetspälsen sköter sig själv. Smuts ramlar av och det blir en liten jordhög på golvet. Pälsen torkar själv. Ingen lukt. Dessutom undviker spetsen (eurasiern) leriga pölar.

Cocker spanielpälsen är jobbig. Den måste redas ut dagligen trots att hunden har enkel "sportfrisyr". Pälsen torkar långsamt och måste ofta blåsas torr och smuts sitter kvar så hunden måste duschas ofta när det är slaskigt utomhus. Cockern älskar att gå i lerpölar och smutsa ner sig. (vattenhund).

Eurasiern schamponerar jag högst 2 ggr/år. Om man vill ha enhund med päls, så tror jag att spetspälsar är ett av de mest lättskötta. De fäller 2 ggr/år och tussarna som faller är lättplockade. Jämför med korthåriga hundars päls som väver in sig i textilier och är svårt att plocka bort. Jag plockade hårda strån  med pincett när jag hade korthårskatt. Liknande ärdet med många korthåriga hundar.

Underbarn
0

Tack för kloka svar :) euraiser har vi en vän som har en som sambon tycker om och själv föreslagit, men pälsen har inte riktigt fallit mig i smaken än.. då gäller det ju alla spetsar egentligen, just med tex Pudel eller puff kan man iaf trimma och ha olika längder beroende på vad man känner för och som passar just då.. ja vi får se vad marknaden erbjuder, vi ska kolla länge och inte förhasta oss ändå :)

Underbarn
0

#12 tibetansk terrier har jag inte alls hört om förr, som såg charmig ut, ska kolla upp dom lite mer! Tack

lizton
0

Om ni ändrar er beträffande spetspäls så kika också på finsk lapphund. Lika enkel päls som eurasier. Finsk lapphund är mindre och används idag som sällskapshund. Den är aktivare än eurasiern och oftast skälligare, men det beror påindivid och fostran också. Det som är speciellt med eurasier är att den inte är skällig trots att det är en spets.

Kika också på chow chow. Korthårig chow chow finns. Inte så aktiva, men rasen kan ha ledproblem.

Underbarn
0

#18 ska kollas upp, tack. Om vi ser på dom små raserna ändå, hur är Griffon petit brabancon? Fäller?

Underbarn
0

#18 ska kollas upp, tack. Om vi ser på dom små raserna ändå, hur är Griffon petit brabancon? Fäller?

Lilahnee
0

Griffonen brabacon fäller vår och höst som många andra raser, men de är ju så små så blir inte mycket päls jämfört med en stor hund. De verkar vara trevliga små krabater, ser mest pensionärer som har dem.

Lona
0

#20, De har väl några av de problem som de flesta av de brachyfecala raserna har men betydligt lindrigare än till exempel fralla och mops. Inte alls min typ av hund visserligen men jag tror att de är pigga och glada hundar med en stor personlighet. Har dock inte koll på skillnaderna mellan de tre typerna.