Lära hund acceptera andra hundar..
Jag skulle så gärna vilja skaffa en andra hund någon gång i framtiden, men en sak oroar mig..
Hunden jag har nu, en 3-åring hane, har vissa problem med andra hundar. Specifikt hanhundar. De få hanhundar han har fått hälsa på har han inte alls gått ihop med. Visst skulle jag kunna skaffa en tik eller kastrerad hane, för såna går han ihop med. Men även där har han beteenden som kan skapa problem. Han är nämligen VÄLDIGT självisk med leksaker. Bollar, pinnar, vad som helst. Han vägrar låta någon annan hund ha grejer. Det spelar ingen roll om det är hans grejer, deras grejer eller nån pinne de hittat ute. Han kan leka med en leksak, men så fort han ser den andra hunden ha nånting så sticker han dit och tar grejen och jagar bort hunden.
Hur får jag bort detta beteende? Jag kommer ju aldrig kunna skaffa en till hund om det här fortsätter. Och även om jag aldrig skaffar nån mer hund så är det ju ändå ett problem när han ska leka med andra hundar.
Att lära din hund att umgås med andra hundar och att sluta äga saker blir svårt. Jag kan inte se någon direkt lösning annat än att du är väldigt selektiv med de hundar som han får träffa så att han inte får fler dåliga erfarenheter. Då kanske.
Annars tror jag nog att du får arbeta runt problemet. Skaffa en tikvalp (även annan hane kan funka eftersom de växer upp tillsammans, men det finns inga som helst garantier) och sedan se till att det alltid finns minst 3 eller hälst änne fler leksaker/ben/pinnar att välja mellan. På så sätt så kan den andra hunden alltid ta en ny. Då behöver det i varje fall inte bli bråk.
Jag tror att en bra och balanserad valp kan lära sig leva med din hund och anpassa sig efter den, men du kommer nog att få trixa lite.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Mitt ex skaffade en äldre (kastrerad) hanhund som vaktade allt och skulle äga allt, Jag tränade bort det via min tik som var otroligt duktig och ung. Köper man ett djur som är valp t.ex brukar dom lära sig hur den andre (äldre)fungerar, Min hane har (trots att min tik inte vaktar) inte förns nu (10månader nu) tagit leksaker/bollar/pinnar ifrån tiken, Han har istället analyserat och läst av situationen och inte gjort det, Tiken har inte ens vaktat då.
Men sen kan jag inte svara på hur det blir senare, för hundar kan tröttna på varandras beteende och flyga ihop över småsaker..
Känner ni någon som har en (eller kan söka efter en) väldigt stabil hund kan ni träna på det, Men förmodligen kommer det inte försvinna lätt och när det väl försvinner kanske det blir med endast den hunden, Men jag skulle nog inte säga att det är totalt omöjligt att få bort (av vad jag läste iallafall).
Har ni övat på att vara passiva bland andra hundar? Typ gå till en hundgård och bara sitta och titta på de andra hundarna, belöna när han är lugn och avslappnad och sen bara gå därifrån? Nu har jag en väldigt ung tik men det mesta hon gör när det blir tok är för att det går för snabbt och hon/jag hinner inte analysera situationen. Tänker att det kanske blir samma med det här "ägandet" - att man kanske först kan öva in att bara titta och visa att nu är det dom där som leker, och vi ska bara titta? Att han kanske hinner bli mer nyfiken snarare än att han "bara ska ha"?
#1 Att det finns flera leksaker spelar ingen roll, då samlar han ihop dem och vaktar. Sen kan han tröttna och gå därifrån, men springer tillbaks så fort någon av de andra hundarna går dit igen.
#3 Vi har inte haft så jättemycket tillfälle, men när vi lekt med andra hundar så har han inga problem att vara lugn runt dem (då tik och kastrerade hane som vi lekte med), men så fort någon av dem hade något att leka med eller tugga på så var han där och snodde åt sig grejen. Jag hade hoppats att tiken, som är ganska dominant över den kastrerade hanen (syskon) skulle säga ifrån, men hon vek sig direkt för min hane..
Min upplevelse är att det ändå är rätt annorlunda att ha två hundar ihop än hur de umgås i en rastgård. Jag har nu haft två hundar (tikar) som trots att de inte funkat med andra under möten ute blivit jättebra som "storasyster" till yngre hund - dock med en jobbig period precis i början, innan hunden accepterat valpen. Vad gäller vakt av grejer så är det vanligt att ensamhundar inte vet hur man delar, men de kan vänja sig med lite tålamod. Bara viktigt att du är med och styr upp situationer, och att du annars delar upp hundarna fysiskt med grind eller liknande.
Min tibbehane (kastrerad) hade och har än idag liknande problem med andra hundar som bottnar i bl.a. osäkerhet.
Skaffade en tikvalp av en ras som är känd för att fungera bra med andra hundar (schapendoes) och det blev hur bra som helst. Dom är som bror och syster :) Man får ju passa en del, främst i början, och förklara spelreglerna. Som #5 skriver är det annorlunda att ha två hundar som lever ihop mot att främmande hundar träffas ute.
Förstår att det är skillnad på främmande hundar och hundar som bor ihop, men det känns ändå riskabelt att skaffa en till hund.. och jag kan tänka mig att det är svårare om man skaffar vuxen omplacering, vilket är vad jag föredrar.
7 Och ni har inte tänkt på skaffa en tik? Tycker du tänker rätt för om hundar inte trivs ihop så blir det spänning som kan leda till stress. Och det är inte hälsosamt. Vi hade en tik hos oss som lite akut avlastning fick frågan om vi ville ha henne på foder men valde att lämna henne tillbaka då det vart spänningar mellan henne o våran ena hund. lycka till 😊
#8 Jo, blir det en till hund i framtiden så blir det en tik.