Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 703 ggr
Snuttan2
0

göra med lös hund?

Jag är väldigt förbanad på en hundägare i mitt område just nu.

Till att börja med; jag har mkt liten hund, som därav inte får leka med stora hundar som jag inte är säker på om de kan begränsa sig.

Vad jag har problem med är att när vi är ute och går promenander i det friluftsområde som finns här, så har vi nu ett par gånger stött på en hundägare med lös (stor) hund, som springer långt ifrån ägaren och som springer fram till mig när jag är ute och går. Problemet är att ägaren ibland är 50-100m bort :/

Idag så tog jag mig ett snack med gubben, jag har påpekat för honom förrut att "skulle du kunna kalla in din hund, jag vill inte ha den precis i hälen på mig?" och idag var jag mer rak på sak, jag sa upprepade gånger "koppla din hund" när den började fokusera på min Fjanton. När jag sagt det tre gånger så fick jag äntligen respons ifrån gubben och han säger "har du mens eller" :/
jag informerar honom då om att jag inte vill att hans hund ska vara så nära min, och att det trots allt faktiskt är koppeltvång här. Gubben blir mer sur å säger då att hans hund är snäll.

Problemet är att jag på samma promenad 15min senare stötet på hans hund 150m ifrån honom och är tvungen att faktiskt handgripligen säga åt hunden att den inte får vara nära mig, eller fokusera på min hund.

Vad fasiken kan man göra?

Gubben vill ju inte lyssna :(

Har jag rätt att fånga lös hund (vore trevligt att koppla den å gå iväg så gubben får ta å faktiskt komma å hämta den)?

Zebben
0

Absolut kan Du koppla hunden och börja gå til närmaste polisstation och lämna in den. Har gjort detta själv med lösspringande hundar där ägaren har struntat i om de inte har kontroll på hunden.

Men då gäller det att hussen inte är i den direkta närheten, så att du kan säga att Du trodde den var bortsprungen, annars är det ju faktiskt stöld.

Lämnar man in den på hundstallet, så svider det dessutom i plånboken när ägaren sen ska hämta ut sin hund. Räcka ut tungan

Snuttan2
0

Hur arg tror ni gubben blir om jag kopplar hans hund när den kommer fram till mig och sedan står kvar å väntar på att gubben ska komma å hämta den ifrån mig?

Vill helst inte bråka med honom, men jag vill att han ska ta vad jag säger på alvar, att jag inte vill ha hans hund i hälarna eller behöva bekryma mig om att den ska springa upp bakom oss när vi är ute och går…

Måste hunden vara bortsprungen totalt innan man får lämna in den, eller har man rätt att göra det bara för att ägaren inte 'klarar av att hantera den' eller vad man ska säga..?

Mymlan
0

#2 Men då han ej lyssnar så kanske han fattar då han får hämta hunden hos polisen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Snuttan2
0

Fast gubben är ju alltid inom visst avstånd, så skulle jag börja gå iväg med hunden kommer han nog skrikandes och gormandes, gör honom nog mer arg. Är därför jag funderar på metoden att bara fånga hunden å låta gubben komma till mig istället, att annars får han gå hem utan hund, det blir mer hans val än att jag går direkt till polisen, hur låter det?

gejsa
0

Din lilla hund kan ju lätt bryta ryggen också om en stor hund lägger sin tass där. Det borde han väl fatta. En hund behöver inte vara elak för att det kan hända. Den kan ju vilja leka tex.

Mymlan
0

#4 Säg då att nästa gång hunden kommer mot dig så ringer jag polisen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zebben
0

#4 Men om han kommer skrikandes och gormandes så är det ju bara att i lugn ton tala om att Du trodde hunden var bortsprungen och att Du tänkte lämna in en hos polisen. Om han inte är helt blåst så borde han ju inse att hans hund faktiskt kan bli infångad en vacker dag. :-D

Hennum
0

fy f'n vad jag hatar när gubbar säjer sånna grejer. " har du mens eller?" j*vla gubb j*vel. att gå med hund lös i sig har jag inte problem med, men jag har problem med folk man inte kan diskutera med och inte lyssnar på folk (bara för att de är kvinnor kanske? hade det varit en man som gått med din hund hade han säkert inte sagt något.)

grrr… hoppas du får ordning på den där gubben.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Snuttan2
0

Jag har heller inte problem med lösa hundar så länge som de är under kontroll, men min hund är ju en liten fjant (chihuahua på 5månader), och han är trots allt van att leka med större hundar, men de är sådana som jag vet att de är snälla och deras ägare är med och kontrollerar leken (han leker tex med bodercollie i stallet och min pojks dobermannar), men med främmande hund och ägare som inte är där vill jag absolut inte släppa fram den hunden nära honom.

Så jag skulle ju helst vilja slippa ens få honom så nära att jag under promenad måste börja gå runt med hans hund. Och att gå ut å söka upp hans hund med flit känns ju lite väll agressivt ifrån min sida..

Att ringa polisen är ju ett rätt tomt hot, vad ska de göra liksom, som att de kommer för en sådan här sak :/

Jag funderar på att köra på att den är bortsprungen och att den är vild och okntrollerad eller något som anledning till att fånga den om jag vågar mig på det..

Primee
0

Har exakt samma problem här(förutom det att jag har en liten hund ;P) och vet inte alls hur man ska göra för att få gubben att förstå. Han har alltid hunden lös o den lyssnar så klart inte på gubben för fem öre - dock gör inte gubben någon ansträngning för att få hunden att lyda heller. Utan han går lugnt bortåt från hunden o visslar lite ibland. Senast jag mötte honom var jag ute o red en kompis´ häst, hunden kommer farandes o ställer sig i skäller o morrar mot hästen o gör utfall - o gubben går in i skogen, utan att säga något. Efter 5 min ryter jag i åt hunden o ja, den lyssnade(!) o sprang iväg. Var väldigt (o)tur att det inte var min häst jag satt på då, för då hade det smällt o antagligen hade inte hunden varit i livet - ackja det har hänt innan.

Fattar inte att folk kan ha så liiite i hjärnan att de inte tänker på vad hunden kan råka ut för bara för att de inte kan kontrollera sin hund.

Xannadu
0

Hnder vissa tider är det ju koppeltvång du får inte ha din hund lös. Det du kan göra är att ta reda på vilken perjod det är lag på att ha koppel på hund och är det koppeltvång så är det bara att informera om det är det.

Sen tycker jag att det är oansvarligt att ha sin hund lös om man inte har kontroll över den. Och det värkar ju som han inte har det. Dåligt tycker jag.

Snuttan2
0

Jag tror att den här gubbens hund faktiskt är välskolad och lyssnar. Gubben bryr sig bara inte och tycker inte att hunden stör, fastän den springer fram till folk som uppenbarligen inte vill det…

Xannadu, jag bor i stockholm, här är det om jag förstått det alltid koppeltvång eftersom det (även om just det lilla skogsområdet inte är det) är tättbebygt område…? Hur är det med det egentligen?

AnneN
0

Om inget annat funkar så brukar det hjälpa med att säga att din hund har skabb eller nått annat smittsamt otrevligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Snuttan2
0

Primee, otäckt att hunden uppför sig så direkt agressivt :(

Kleverin
0

man blir ju lite rädd för vad det finns för folk.. vi har en labrador på 12 veckor och häromdagen när min syster var ute med henne mötte de en annan kvinna vars hundar blev rädda när de såg vår hund. Syster pratade lite med kvinnan som berättade att hennes hundar och hon hade blivit attakerade av lösspringande hundar (schäfrar) i vårt bostadsoråde, därför de var rädda för främmande hundar nu. Ägarna till de hundar som sprang lösa hade tydligen bara stått ca 100 m bort och tittat på. Man blir ju lite nervös när man är ute och går nu..

nobsan
0

#0 Säg att din hund har en svårbehandlad SKABB. Det tar så gott som alltid.