Hundar iFokus

Hundar

Etikett: bruks
Läst 1716 ggr
Hornslandet
0

Hjälp MH (aktivitet)?

Tjena.

Har studerat MH rätt mycket under senaste året, och känner att jag förstår protokoll och momenten/siffrorna ganska väl vid det här laget. Ett moment jag inte riktigt fattar vad eller hur man egentligen kan uttyda är Aktivitet. 

Om ni tittar på ett "bra" MH (ja, det är ju inget mentalTEST men det är ändå vissa saker man vill/inte vill se, tycker jag). Tex, för mig är ett bra MH ett utan kvarstående rädslor, ej skottberörd, med mycket lek/kamplust och utan 1-2or på den sociala biten. Jakt-avståndslek är inte nått jag lägger lika mycket vikt i personligen. Relativt stora reaktioner på skrämselmomenten är OK för mig, sålänge avreaktionen är bra, som sagt.

Om vi nu utgår från det. Hur ser ni på vilken vikt man ska lägga i resultatet på "aktivitet" ?  Personligen låter det som på protokollet för mig att jag helst ser att det är en 1a-3a, utan nån väldans intern rangordning. En 2a eller 3a kanske tom är bättre i mina ögon än en etta, men jag skulle inte dra nån stor negativ slutsats av en etta heller. 

Men hur ser ni på 4a eller 5a? Jag har inte sett tillräckligt många videos på MHn för att riktigt säga att jag förstår hur det ser ut. Ej heller känner jag att jag kan tolka det så väldans väl..

LinDajSon
2

Jag rekommenderar alltid att man går med på ett antal MHn för att få en riktig uppfattning om vad det är man ser och hur man ska/kan tolka det. Gärna även med hundar man känner sedan innan, om möjligheten finns. Vad man anser är "bra"/önskvärt handlar nog ofta rätt så mycket om vad man har för referenser och egna önskemål och tankar… samt såklart vilken ras det handlar om. Jag tror att man kan hitta idealprofiler för de olika bruksraserna om man letar på rasklubbarnas hemsidor. Jag vet att min ras har haft en sådan. Ju fler MHn man ser, hundar man lär känna, ju mer man lär sig om mentalitet i allmänhet desto mer tror jag att man slutar se saker som svarta eller vita gällande "var siffrorna sitter". Hundarna är mer än sina siffror - men protokollen ger definitivt, definitivt en bra fingervisning, framför allt när man kan titta på en hel kull och där hitta röda trådar.

Ambrose
0

Aktiviteten är ett ganska så intressant moment på MHt tycker jag. Man har för det första tänkt till ordentligt då man placerade det precis efter både leken och jakten. Man mäter alltså hur duktig hunden är på att skifta ifrån aktivitet till passivitet. Man kollar även på momentet som helhet och hur hunden utvecklas under tiden som går. Börjar den lugnt för att sedan gå upp i stress när ingenting händer(4-5), eller är den lite pillig i början för att sedan slappna ju längre tid som går (2-3). En 1a vill man väldigt sällan ha på ett Aktivitet. Om hunden får det betyget så innebär det att hunden i princip har stängt av. Den tar det alltså inte lugnt, utan har helt checkat ut, och då kan man ju börja fundera över vad som ligger bakom ett sådant beteende.. En 4a tycker jag är ganska så ok. Det är hanterbart, men inte optimalt. En hund med 5a kan vara rätt jobbig i vardagen. Det är t.ex. den typen av hund som börjar pipa och gnälla och kräva uppmärksamhet så fort du stannar och pratar med en människa på stan.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
0

#1 Håller med dig, i brist av att kunna gå med på så många MH har jag även kollat mycket videos. Men nu var min fråga om detta specifika moment.. Annars har jag som jag skrev ovan rätt bra koll på vad jag själv anser som "bra" eller "dåligt".

#2 Hm.. ja, att döma av vad som står på de olika siffrorna i protokollet håller jag ju helt med. Men jag som ändå träffat ett flertal hundar som jag sedan sett ha 4or i aktivitet har verkligen inte upplevt alls att de är stressade på det sättet du beskriver (i vardagen)..nu kanske det är en betydlig skillnad på det som bedöms som 4 och 5? Jag vet inte alltså, men jag förstår absolut att varken 1a eller 5a är särskilt åtråvärt (för mig). 

Ska tillägga att jag pratar om MHn på tikar som ska ha kull dvs, inte om en specifik vuxen hund jag vore intresserad av att köpa.

Ambrose
0

#3 Jo, men det är ändå en ganska tydlig skillnad på 4 och 5a.
4a är en hund som ökar i oro. Det behöver inte innebära att oron är speciellt stor, men den ökar i takt med att momentet fortskrider.

5a är en hund som växlar snabbt mellan aktivitet. T.ex. ligger ena sekunden för att fara omkring nästa, för att sedan växla fram och tillbaka mellan dessa. Såg världens charmigaste Staffe på ett MH där jag figgade. Den la sig till rätta, låg där i kanske 10 sekunder, sedan slängde den sig på rygg, rullade runt och "skrek" sedan la den sig igen… osv.
Eller en hund som är orolig under hela momentet. T.ex. piper/gnäller/skäller. De hundar som jag har sett på MH som har fått en 5a, har nästan alltid, enligt deras ägare,  betett sig likadant även i vardagen.
Annars verkar du ha en ganska så bra syn på MHt när det gäller rädslor etc. En snabb och reaktiv Malle hinner betydligt längre än en Leonberger även om båda två blir lika rädda på t.ex. dumpen. Vissa hundar reagerar helt enkelt snabbare än deras hjärna hinner bestämma sig för om den faktiskt blev rädd eller inte. Om du förstår vad jag menar. Ändå får Mallen en 5a på rädslan, bara för att den är så vansinnigt snabb :P

//Ambrose

Hornslandet
0

#4 fattar, tack för info och dina åsikter också! Men det jag undrar då är lite… jag har haft/känt hundar som jag upplevt som lugna, inte "oroliga" i allmänhet alls samt med bra avknapp. Men som ändå kan leka och "aktivera sig själva" ibland.. Själv-leka så att säga. Exempel: Sitter i en park, så kunde hunden få en handske som den själv skapade lek med genom att slänga upp den i luften åt sig själv och sedan hoppa efter och fånga. Och liknande.. Men sånt upplevde jag inte som "oro" direkt. Nu hade den hunden ingen 5a på aktivitet, jag bara undrar lite om detta med oro vs lek/självaktivering så att säga. Hur det bedöms på MH dvs? 

Dina exempel ger mig en hel del! Om en hund piper och gnyr och har sig när man bara står där, kanske söker uppmärksamhet osv känns inte optimalt. Sen vet jag förstås inte riktigt, tror att det kan ha vissa saker att göra med uppfostran också iofs (även om såklart inte enbart!). Kanske tänker jag helt fel, men det känns väldigt främmande för mig med en hund som inte klarar av alls att man bara står eller sitter still en stund utan att få en ökande stress och oro.. fy vad jobbigt det skulle vara att se tycker jag. 

På nått sätt känns det som en väldig skillnad på en hund som beter sig som staffen du beskriver och en som gnyr, piper pch verkar orolig för att inget händer. Även om jag personligen hellre ser en hund sätta sig och slappna av efter en stund.

Och ja..det köper jag om snabba hundar :) Personligen är det okej att de är reaktiva om de bara avreagerar efter tycker jag, men helst något lugnare än malle-nivå dock :) (inget för mig)

Ambrose
0

Vad det gäller ljudande så är det kanske vanligt att hundar inte är medvetna om att de låter. Ungefär som en människa som inte kan sitta still utan måste stampa med foten hela tiden. Det är inget som påverkar dem, men det är otroligt enerverande för den som sitter brevid när hela soffan skakar. Sedan är det ju ett beteende som är väldigt lätt att "lära in". Om en hund gnäller så räcker det med att ägaren tittar på den en enda gång. Då har den lärt sig att då uppmärksamhet. Uppmärksamhet behöver inte vara bra uppmärksamhet :P Jag hade en kompis vars hund började skälla och pipa så fort hon inte engarerade sig i honom. Vi kunde stå utanför min lägenhet och prata, och han uppförde sig så illa att grannarna öppnade fönstren och skrek åt oss, och det hjälpte varken att säga till honom eller att ignorera. Och angående "lek" under aktiviteten. Känns det "normalt" att en hund inte kan ha tråkigt i ynka 3 minuter utan att den bara måååste pilla med något? :) Vad är det som gör att hunden inte kan slappna av och bara vänta? Oavsätt hur den uttrycker sig så är det en typ av oro :)

//Ambrose

Hornslandet
0

#6 Självklart är det onormalt om en hund inte kan vara lugn i 3 minuter. Men min erfarenhet iaf säger att en väldigt lugn och mentalt stabil hund ändå ibland kan pyssla runt utan att du står där och triggar igång hunden, det jag menade bara :) Det vore väl en annan sak om man gett ett kommando och varit tydlig med att hunden ska ligga still, men om den får göra som den vill en stund så ser jag det inte som så konstigt om den pysslar runt lite heller, om du förstår? :) Särskilt utomhus då där det kan finnas lite intressanta intryck. Men jag förstår förstås det du menar med oro/stress som bygger upp, det låter inget bra alls.

Om en hund börjar skälla och pipa så fort ägaren inte engagerar sig i den så låter det som för mig att personen i fråga har gjort misstaget att alltid "aktivera" hunden precis hela tiden samt svarat upp på alla "böner" om uppmärksamhet. Det känns extremt onormalt :/

Ambrose
0

Ji lite pyssel är ok. När min hund gjorde MH så påtade hon omkring bland löven och grenarna första minuten, sedan ställde hon sog framför mig och väntade. Vi fick en 2a eftersom "Hunden är aktiv, men altivitetsnivån avtar". Kompisen hade passivitetstränat sin hund en hel del. Och de hade en äldre kvinna som hundvakt och hon gick en sväng sedan satte hon sig på en parkbänk och njöt av dagen. Hjälpte inte. Han var helt enkelt väldigt stressad, ljudande och uppmärksamhetskrävande genetiskt.

//Ambrose

Hornslandet
0

Får man fråga vad det var för ras? Trist iaf när det är såpass starkt.

Ambrose
1

Finsk Lapphund och Aussie eller BC. Superbra blandning ;)

//Ambrose

Fisherling
1

Tinja fick en 2:a på Aktivitet, det tyckte jag var rätt lagom. Hon tittare runt, nosade lite,  gnällde tyst kanske en gång sen satte hon sig vid mig, gäspade och bara chillade de resterande minuterna.

Det tycker jag är lagom. Nu kommer jag inte ihåg vad Benji fick, men han skulle nog kunna fått en 5:a. Han kan inte vara stilla och ha tråkigt i ens en halv minut utan att börja gnälla väldigt högt.

Jetaime
1

Jag tror det är svårt att avgöra siffran på en specifik hund, men kollar man tex på en hel kull finns det säkerligen en större chans att man får lite mer en helhetsbild.

Min tik fick en 2:a på aktivitet, och det är ungefär så jag uppfattar henne även i vardagen. Kan koppla av, men har ändå lite koll vad som händer runt omkring.(kollar man på hela Zukis kull har dom flesta 2:or också)

LinDajSon
0

Hur många av er har sett en hund få en femma på aktiviteten? Ni som har, kan ni beskriva hur det såg ut?

Majken!
0

#13 Min förra hund hade 5 på aktivitet. Det fanns ingen oro alls i henne, men hon gjorde allt för att uppmana mig och publik till att fortsätta med det där roliga som vi nyss gjort. Hon testade skallmarkering, rullade sig, gjorde lekinviter, tuggade på pinnar osv. Hennes kullbror skällde sig igenom hela momentet och fick en 2:a eller 3:a eftersom han inte växlade i aktivitet.

Ambrose
1

#13 Har sett flera. Det innebär nästan alltid någon typ av ljudande. #14 Konstigt att han fick en 2a eller 3a. Oroa under hela momentet ska också dömas som 5a enligt anvisningarna.

//Ambrose

Hornslandet
0

MH är ju helt klart subjektiva bedömningar också eftersom det är domare..som är människor, som är mänskliga (och subjektiva). Det ser man ju bara på det ni skriver nu å. 

Undrar lite i förbipasserande om nån märkt att det var skillnad mellan MH-tillfället och vardagen? Nu kanske jag har helt fel, men just att det är en situation med nya upplevelser, "tester" mm, kan det inte få en hund att bli lite mer förväntansfull? Man vet ju hur hundar kan vara inför nån annan tillställning, tävling, haha tja bara en promenad.. Jag bara förstår väl inte riktigt hur det går att leva med en hund som inte kan lägga sig ner och chilla en stund överhuvudtaget.

#11 En hund som din du beskriver. Han är väl inte så hemmavid också? Man blir ju mörkrädd av att höra om hundar som aldrig kan vara still och chilla utan att gnälla och ha sig. För mig låter det extremt illa faktiskt. Hur sjutton går det till om ni sitter på ett café eller nått?

Ambrose
0

#16 Hemma kan man ofta lära en hund att ta det lugnt, men det är svårare utanför hemmet, speciellt när de kommer direkt från aktivitet som man gör i MHt

//Ambrose

Hornslandet
0

#17 För mig låter det lite som att själva aktivitetsmomentet då även kanske mest visar på hur fort hunden kan varva ner efter aktivitet, och inte bara om den generellt sett är stressad/hyper eller ej. Men när jag läser visa beskriva hur sin hund är så även bara vid promenader på stan osv och kopplar det mot detta moment på MH, så blir jag osäker på det med..

Kallaterrier
0

#13 Vår fick en femma på aktiviteten. Hon började sitta, sedan gå runt för att sätta sig igen och till sist studsade hon liksom sittande och som lök på laxen skällylade hon. Dock upplever jag inte henne som speciellt stressad i vardagen, men att klara av att sitta lugnt och stilla när matte och en massa roliga människor stod en bit ifrån, det gjorde hon inte. Hon är en irländsk terrier som har snabba reaktioner och liten impulskontroll. Hon fick slutkommentaren av beskrivaren " Trevlig hund. Livlig, men trevlig." och det stämmer väldigt bra :)

Hornslandet
0

#19 just det jag tänkte lite på.. det är väl ändå en ganska speciell situation. Men helt klart säger det ju en del om hur hunden är! Jag bara mest tyckte det lät ganska fasansfullt att höra om hundar som är KONSTANT "på", det skulle jag nog tycka är rätt ohanterligt.

Majken!
1

#20 Du kan ha en hund med 5:a på aktiviteten som är väldigt snabb i sina reaktioner och som hellre är aktiv än passiv, det är din egen lydnadsträning som avgör slutresultatet. Du kan få en aktiv hund att lära sig att vänta, trots att det inte kommer naturligt.

Kallaterrier
1

Håller med Majken ( oväntat ;)) i #21. Jag tycker nog inte att en femma på aktiviteten säger att man per automatik har en hund som är konstant på, utan mer att den har högre beredskap till att bli aktiv, om någon förstår vad jag menar ? Man kanske får lägga lite mer tryck på passivitetsträningen, men har samtidigt en hund som man lätt får med sig i aktivitet, man behöver inte lägga så mycket energi på att dra igång den. Det är säkerligen mycket tycke och smak vad man föredrar, men en femma på passiviteten betyder inte att jycken kommer att fara runt konstant :) *tittar på den hoprullade terriern som antagligen försöker förtränga att matten snart kommer att tvinga henne ur den mysiga korgen ;))*

Rias
0

Min hund har femma på aktivitet. Han ljudade inget vad jag minns, utan tuggade gräs och drog i kopplet i olika riktningar.

Hornslandet
0

#23 hur upplever du honom i vardagen, i situationer som beskrivs ovan? Tex om du sitter på en uteservering, läser en bok i parken, stannar och snackar med nån kompis, osv?

Rias
0

#24 Han lägger sig ned och iakttar omgivningen. Var för några veckor sedan med honom i Stockholm och han hängde med på allt, låg ned mitt i gallerian och vilade.

Hornslandet
0

Jag fattar inte riktigt hur det går ihop. Det kan ju inte riktigt vara så att tex 4a aktivitet (även kanske 5a, man borde nog såklart se hur det ser ut då antar jag) innebär stressad hund som inte kan slappna av vid inaktivitet?

Träffade häromdan 2 tikar, mor&dotter som jag sedan såg hade 4a i aktivitet i protokollet. Alltså, de var verkligen hur chillade som helst, nog för att de hade lite vakt&varning i sig direkt (som jag tycker de ska), men utstrålade bara avslappning sen, absolut inte tillstymmelse till stress tyckte jag. Var ute med dem så kunde se hur de växlade mellan GOGOGO LEK och "nä nu räcker det, lägg dig och chilla", kände absolut inte att de hade svårt att varva ner (då de bara gick och la sig och tog det lugnt liksom). Manade absolut inte ägarna till aktivitet och uppmärksamhet som vissa har beskrivit ovan. Ägarna beskrev dem som avslappnade med bra på/avknapp och inget jag såg tydde på nått annat. Tja nu var väl detta bara en anekdot, men nu har jag träffat på ett helt gäng hundar med 4a i aktivitet iaf som ingen av dem upplevts som stressade alls.. så man kanske inte måste vara rädd för just det iaf:)

[Nalle-]
1

Jag tycker absolut att det är ett viktigt moment att kolla på, men samtidigt är jag också lite fundersam över vilken bild det egentligen ger. Min storpudel fick tex en 3a på aktivitet när vi gjorde MH, han ljudade inte men satt inte still många sekunder. Han nosade, grävde och tuggade på pinnar. Han är dock i vardagen en rätt lugn och harmonisk hund. Jämförde för skojs skull MH med en väns hund som är otroligt intensiv, den hunden kan inte slappna av självmant utan behöver i så fall en uppgift (typ "plats"). Hon hade också en 3a på sitt MH.

Kallaterrier
0

#26 Om resten av MH:t ser okej ut, hunden avreagerar bra och visar de beteenden som man letar efter, då hade jag inte bekymrat mig om hur aktiviteten är. Men det beror ju på vad man vill ha och vad man värdesätter.

Majken!
0

#26 Det hänger ihop med fostran och lydnad.

Hornslandet
0

#29 säkert, men det var ju inte som de hundarna jag har träffat får kommandon att slappna av eller vara lugna när vi inte engagerade dem något just. Fostran är jag helt säker påverkar detta massivt dock.

Undrar även lite.. MH görs ju redan vid 1-1,5år gamla hundar. Av många hundar jag träffat så är de förvisso stora i kroppen då, men kan vara väldigt valpiga och tokiga fortfarande. Kanske blir det lite annorlunda när man sedan träffar samma hund vid 4 års ålder ? Detta gäller kanske för fler saker på MH, vet ej.

Majken!
0

#30 Det handlar inte bara om att hunden fått ett kommando, det handlar om att den lärt sig situationen sedan tidigare. Och ja, hunden utvecklas hela tiden precis som vi gör, så därför kan hunden agera annorlunda på ett MT senare i livet. MH är en fingervisning för nedärvda egenskaper, det är inget facit och det är heller inte statiskt. Hunden påverkar också av miljö, så du kommer aldrig kunna få exakt den hund du förväntat dig genom att titta på endast MH.

LinDajSon
2

Sen så är det väl rätt många som passivitets/miljö/socialtränar sina hundar även det första levnadsåret, vissa mer och vissa mindre. Inte ens en ettårig hund är helt ren så att säga den dag den går MH. Har man lagt mycket tid på passivitetsträning så lär det speglas men som som utomstående kanske man bara ser en lugn hund. Inte de timmar som husse eller matte spenderat på att komma dit… Och en annan sak, som i det mesta på ett MH så är skalan rätt snäv och man beskriver hundens beteende i rätt stora drag och bara vad som syns - ingen djupgående analys om varför det ser ut som det gör, oavsett moment. Alla hundar som får en femma kampar inte vilt med husses byxben i tre minuter, med korta avbrott för att kasta sig runt i kopplet och skälla vilt på publiken… men den hund som gör så, får ändå samma siffra som den hund som jämförelsevis är relativt lugn men pysslar med småsaker genom hela momentet. Av den här anledningen (och flera andra) är det alltid bra att ha sett det med egna ögon… om inte annat på film

Hornslandet
0

#31 det är jag väl medveten om :) Annars skulle det väl vara ganska lätt (om än ganska tråkigt). 

#32 Ja, absolut.. I brist på film får man väl fråga ägaren vad som hände/inte hände. Själv vill jag alltid träffa tiken förstås om jag ska intressera mig för valp.. då får man ju prata en bra stund med de som känner den mkt bättre än en själv också, och få en liten bild av den på plats förstås. Det är klart dock, då är det oftast bara i hemmet/direkta omgivningen, men nån känsla får man ju ändå. Och lita på uppfödaren måste man nog försöka kunna göra till sist med.. 

Iaf, tack för mycket input :)