Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1387 ggr
Lighthorse
0

En fodertråd till...

Nu är tiden för foderbyte här! Efter att valpis snart ätit upp 17 kg Gastro Intestinal Junior har vi nu tillräckligt mycket kvar för en bra, lång övergångsfas. Han började äta Gastro för att lugna ner magen under och efter han hade cryptosporidium. Nu är alla magproblem lösta! Men nu vänder jag mig till er, alla hundkunniga, snälla hjälp med med detta!! Jag önskar ett spannmålsfritt, naturligt foder anpassat för valpar. Även foder som Vom och Mush är jag mycket positiv till. Min tanke är att även om många hundar kan bryta ner spannmål är de inte gjorda för att äta det, så ett helt animaliskt foder låter bra i mina öron. I dagsläget känner jag att: • Hans päls är glanslös • Han bajsar för ofta och bajset luktar mycket • Det är konstigt att han rinner ur ena ögat Övrig info: Miniature american shepherd hane, helt frisk i dagsläget. Arbetsglad och lycklig valp. Beräknas bli max 46 cm som vuxen och väger idag kring 7 kg. Jag vill byta foder delvis för att han inte ska behöva äta ett special anpassat valpfoder och för att förhoppningsvis få bukt med det jag skrivit ovan.

alltidnordin
0

Min har funkat toppen på Pure Naturals valpfoder samt deras spannmålsfria lammfoder. Nu äter han dock Nordic, VoH och mush vilket han älskar 🙂 Så dessa rekommenderar jag!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

JoannaLi
0

Jag rekommenderar varmt Pondus 3XP inom färskt, och Purizon inom torrt. Jättenöjd med båda :)

Lizelda
1

Ger Priima Special NK, det bästa som hänt våra hundar. Kompakt och luktfri avföring, inget klegg på tänderna och rent allmänt mycket bättre på alla punkter. När det gäller torrfoder så har vi gett Magnussons och jag har själv funderat på att testa deras nya spannmålsfria.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[tk1971]
0

Då säger jag Brit Care puppy salmon & potato. Ett spannmålsfritt superpremiumfoder för valpar. Kolla på det.

lizton
0

Spannmålsfria valpfoder som är bra är tex Acana,  Orijen, Simpsons,  Kingsmoore och Olivers. Olivers beställer du via deras egen hemsida Olivers Petfood. Ett foder som inte är spannmålsfritt, men ändå bra är Magnussons Meat & Biscuit Junior. När hunden blir vuxen kan du byta till deras Grain-free. Valpfodret finns inte i Grain-free än, vad jag vet. Magnussons är bakat och därför mildare för magen. Deras vuxenfoder är inte så feta (12 % fett i Grain-free) vilket är bra för känslig mage. Magnussons är den enda tillverkaren som har enbart svenska råvaror i sitt torrfoder.

Det är inte konstigt att pälsen är dålig med tanke på innehållet i Gastro-fodret du gett.  Det var nog nödvändigt att ge, men bra om om du nu kan byta till något bättre. Rinnande ögon kan vara allergi. Om det är kvalsterallergi är färskfoder bäst eftersom det saknar kvalster, men det kan också vara något i det tidigare fodret som orsakat det. Innehållet i Gastro-fodret har många råvaror som ofta ger allergier. Majs, soja och fågel är vanliga allergen om hunden ätit det ett tag. Innehåll Gastro-fodret: 

Ris, torkat fågelprotein, animaliskt fett, majs, torkat fläskprotein, vetegluten*, hydrolyserat animaliskt protein, betmassa, mineraler, äggpulver, sojaolja, fiskolja, jäst, psylliumfrön/skal, frukto-oligosackarider (FOS), jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein). 

Om du misstänker kyckling som ofta finns i valpfoder så välj något annat. Simpsons valpfoder är med lax. Magnussons har nötkött.  Om hunden forfarande är känslig i magen välj ett foder som inte är så fett. Färskfoder är ofta feta. Räkna om till torrsubstans och jämför.

Itchy
0

ger min hund Priima Spcial NK, och han är fin i hull, glansig i pälsen, han har små lkuktfria lortar, och fiser inte längre som en karl (vilket han gjorde på hans förra foder)

You can't spell Bitchy without Itchy

Estelle13
0

Rekommenderar absolut färsk mat till din hund :) Råutfodrade hundar brukar ha bra magar/pälsar och ett friskt starkt immunförsvar och gör sina behov mer sällan och i mindre mängd. Mina hundar råutfodras och kommer så göras livet ut, tiken får egen komponerad BARF och hanen Mush men planen är att BARFa honom också inom en snar framtid. Standardt är ett torrfoder som jag tidigare använt, det är milt och snällt mot magen med ett högt näringsinnehåll. Mina hundar fungerade bra på det men har bytt nu till enbart rått då dom vägrar att äta torrfoder. Tiken ratar även Mush och färskfoder, bara Egen gjord BARF duger åt henne :) Favorit märken gällande rå mat är Mush och Emmzo. Voh gillar jag inte alls. Rinnande ögon beror oftast på A vitaminbrist eller för högt protein i fodret. Kan även bero på ett för högt intag av A vitamin, dock inte i ditt fall med tanke på fodrets innehåll. Färskfoder är lättare för hundens mage att smälta än torrfoder. Ju mer svårsmält maten är desto jobbigare blir det för magen att bearbeta fodret och ta upp näringen ur det och resultatet kan istället blir en risig mage. Vill du ge torrt så ska du absolut blöta upp fodret och helst undvika foder med högt protein och vegetabilier då det också kan ha en negativ inverkan på bl.a magen och matsmältningen.

Lighthorse
0

Alla foder verkar relativit likadana i sammansättningen, bortsett från olika proteinmängd. Hur tänker ni angående proteinhalt? Vissa foder har 15-16% och andra 28-30%? Det är ju väldigt stor skillnad! Vet någon av er hur mycket protein det är på säg ett vanligt köttben från nöt? Svarar inte så individuellt men läser och tar in al info jag får! Kikat på alla foder och känns som att jag fått jättemånga bra tips 😍

Lona
0

#8, Tänk dock på att du inte kan jämföra proteinhalt, fetthalt osv mellan torrfoder, färskfoder och Barf rakt av eftersom det är olika mycket vätska i. Ska man göra en relevant jämförelse får man räkna om allt till torrsubstans (fast det kanske du redan har tänkt på :-) ?) Det finns mig veterligen inget torrfoder som är ENBART animaliskt, de spannmålsfria innehåller till exempel potatis, frukt och baljväxter istället och jag är faktiskt inte helt övertygad om att det är så mycket bättre än en liten mängd spannmål… Man behöver någon form av stärkelse i fodret för att kunna göra kulor, sen så är det för all del billigare att ha mindre kötthalt och högre mängd vegetabilier i.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

lizton
0

# 7 Det går inte ihop det du  skriver "att undvika foder med högt protein och vegetabilier". Låg halt protein ger mer vegetabilier. Hög halt animaliskt protein ger lägre halt vegetabilier. Det foder du skriver om finns inte. Det finns bara tre energigivande näringsämnen.

De tre energigivande näringsämnen är: protein, fett, kolhydrater. Om du ger mer av ett blir det automatiskt mindre av ett annat. 

Kött består av protein.  Kolhydrater består av vegetabilier.  Fett kan man inte ge hur mycket som helst utan att fodret blir obalanserat.  Dessutom passar inte foder med hög halt fett till känslig mage.

Estelle13
0

#10 Men snälla Lizton varför lägger du dig i och kritiserar varenda inlägg jag skriver här på iFokus? lägg ner, dina kommentarer är inte av något som helst intresse för mig att läsa!

mejamylove
0

#11 Inte för att jag brukar hålla med Lizton i sina ranter, men jag undrar också vad som finns kvar i ett foder om man vill ha låg halt vegetabilier och låg halt protein? Jag bara undrar, det kanske har ett självklart svar men jag har ingen aning :)

Estelle13
0

#12 Man byter såklart ut vegetabilier så som ärtor och baljväxter mot något som innehåller en lägre halt protein och på så sätt kan man istället öka köttmängden i fodret utan att proteinet skenar iväg. Vegetabilier ökar ju på proteinhalten rejält.

Råutfodrar man så kommer man aldrig upp i samma höga proteinmängd som ett torrfoder innehåller.  Bara för att jag menar att fodret bör innehålla en lägre proteinhalt så betyder inte det att man ska minska på köttmängden i fodret, tvärtom, det vill vi ju höja och för att kunna göra det så bör vi minska på vegetabilierna.

reckon
2

#13 Det här blev bra snurrigt. Vad räknar du med i vegetabilier? Bara ärtor och linser? Vegetabilier är ju ett samlingsnamn  på livsmedel som kommer från växtriket, typ havre och ris för att ta några exempel. Fyller man ut hundens kost med 100 g havregrynsgröt ökar proteinmängden med 4,2 gram. Fyller man ut den med 100 g kokt ris ger detta 2,8 g mer protein. Inga jättesiffror direkt.

Visst kan man enkelt komma upp i mer protein på råfoder mot torrfoder. För att ta ett random exempel skulle min hund få i sig 55,2 g protein per dag om jag fodrade honom med Doggy original mini, mot 71,3 g protein per dag om jag istället gav honom Mush vaisto.

HannaM
0

#9 ziwipeak är fritt från även sånt som potatis och ärtor. Innehåller en liten mängd tillsatser av örter och alger om jag inte minns fel för vitaminer och mineraler men annars är det bara kött. Det är frystorkat, snordyrt och frågar du vår hund, jäkligt gott=p Passar oss perfekt när vi är ute och vandrar, ett högenergifoder som tar liten plats.

Lona
0

#15, Jo, men klassas det verkligen som torrfoder tro? Jag har tänkt "frystorkat" som en egen liten kategori men det kanske det inte är :-) ?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

HannaM
1

#15 Oklart men det säljs oftast vad jag har sett under kategorin torrfoder och det är ju torrt ;)

Lighthorse
0

Hur räknar jag om till torrsubstans?

Lighthorse
0

Puff

lizton
0

#18 Kopierar från en tråd i ett annat hundforum. Uträkningarna är bra. Om just det fodret (Bravo) ser likadant ut i dag som då inlägget skrevs vet jag inte, men du ser principen för hur man räknar:

"Om du vill jämföra med torrfoder så får man först räkna om till torrsubstans (0% vatten) för att vidare räkna om till 10% vatten vilket torrfoder innehåller… om du vill ha lite fett så är bravo kyckling det med minst fett, därefter bravo special (lamm eller vom).. 

_Bravo Vilt med Vom 
Näringsvärde/100 gr 
Protein 11,88 %   
Fett 7,02% 
Kolhydrater 13,00% 
Växttråd 1,30%     
Aska 1,5%               
Torrsubstans 34,70 %    

Omräknat i procent av torrsubstans 
Protein= 11,88/34,7= 34,24% 
Fett= 7,02/34,7= 20,23% 
Kolhydrater= 13/34,7= 37,46%