Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 935 ggr
SaraC
0

Tar du hand om hundens tänder?

Ni kanske också sett reklamen för Pedigree Denta Stix? Den är ju inte så svår att missa, tycker den är hela tiden :) Så det känns som ett bra tillfälle att höra med er om ni tänker på era hundars tänder och munhygien?

Eros hade hela munnen full med tandsten när jag fick honom och det satt så hårt så det var bara veterinären som gällde. Så för mig känns det viktigt att nu fortsätta hålla hands tänder i bra skick. Han får PlaqueOff en gång om dagen (de dagar jag kommer ihåg, händer att jag glömmer) och så skrapar jag tänderna på honom med jämna mellanrum. Sen har han alltid tillgång till ben eller annat tugg. Brukar faktiskt köpa de här Denta Stixen också, mest för att han är så tokig i dom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Velvet har inga problem med tandsten men hon gnager på märgben dagligen och skulle hon få tandsten så skrapar jag det själv som jag gjort på mina tidigare hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Jomen precis, det är ju alltid bättre att förebygga :)

Kan tillägga att jag även lusläser innehållsförteckningarna på allt hundgodis jag köper. Det är skrämmande mycket hundgodis som innehåller socker.

AnneN
0

Enda hundgodis jag köper är leversnittar och vad jag vet så inehåller de bara torkad, pressad lever

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Med alla schäfrar jag haft så har vi inte gjort något med tänderna, och de har alltid varit fina.
Vanliga tuggben och märgben fick de regelbundet.

Taxen däremot, som också tuggar ben hade tandsten redan vid två års ålder som vi fick åka till vetrinär för att skrapa.

isnornin
0

Min hund älskar Denta stix, hon kan tycka att det är kul att borsta tänderna ibland också. Men ben har hon så gott som jämt, hon älskar dem.

MVH Isnornin

SaraC
0

Fast att ge ben och tugg räknas väl som att ta hand om deras tänder tycker jag :)

Haha ja det verkar vara något speciellt med denta stixen, väääldigt populära här med :)

isnornin
0

ja de luktar lite som tuggummi;)

MVH Isnornin

Liss
0

ecko käkar sånna där som dem visar på tvn ibland:P dem luktar mint.. skit äckligt!:P Men de är väl sånna där tentalstick!
Annars gör jag inte mycket.. mamma testa att bortsta tänderna på honom.. ecko är skum! han gillar sånt.. de är kul!:P specielt med tandkräm;) gooott! (ger inte med tandkräm, han smackade när jag skulle borsta tänderna)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lena1
0

näerå eros, som vanligt är snodden tvärs emot, jag köpte denta stix åt honom, och har även prövat andra sorter.men tvi vale sade han:-))),ge mig märgben matte sade han…….har aldrig haft problem med någon hund tänder….fast 12 åringen vi hade tappade 3 stycken innan han for till himlen, men det berodde ju på ålder ;-)

SaraC
0

Eros fick ju inte tugga nånting i sitt förra hem och så brydde de sig inte om att skrapa om det skulle behövas heller, var väl därför han såg ut som han gjorde.

kerstinjoh
0

Här får jag erkänna att det brister. Jag är jättedålig på att ta hand om Alfons tänder. Erkänner att tandhygienen består av ben ibland, men inget annat.

L8sson
0

min hund får ej ben :O

hon har ju special mat så hon får bara äta sin egna mat , hur ska man göra då ? ska jag ge henne ett ben i månaden endå ? för hon har inte fått nå ben sen vi började med hennes medicin mat,

AnneN
0

Så länge hon inte mår dåligt av ben så borde det inte vara någon fara att ge henne det, finns ju flera olika sorter om hon inte tål alla.

Annars så kan man borsta tänderna på hunden med speciell hundtandkräm som finns på djuraffärerna

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Hades fick sitt första märgben (tog dock bort det mesta av märgen) i helgen :) Snacka om att han älskade det :P Han brydde sig knappt om gästerna.

Sedan får han sånna dental sticks. Ngt annat gör vi inte.

Hur ser tandsten ut?

AnneN
0

tandsten kan man se som en gul/brun beläggning på tanden oftast närmast tandköttet

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Tandsten på hund

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Aha ok. Tack :)

AnneN
0

Nu var väl den bilden i värsta laget men man får iaf en idé om vad man ska se upp med

_**/Mvh Anne

Liss
0

ja, jag tänkte precis säga de.. det där var ju extremt mycket!:( usch!..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

berit har tandt sten men jag praoar på djurmagazinet denna vecka ska köpa ett stort ben imorn :)

AnneN
0

Har hon mkt så borde ni ta henne till veterinär så dom får skrapa bort det för tandsten kan leda till bla tandlossning

_**/Mvh Anne

KajsaM
0

Denta har vi prövat och bi bortstar tänderna ibland :)

SaraC
0

#16 Så såg nästan Eros med faktiskt, inte riktigt så illa men nästan. Men det hade inte gått ner i tandköttet på honom.

L8sson
0

nej nej de e inte mkt, har fått hjälp av en tjej som har skrapat hemma hos sej, jag håller ett öga på de ^^

V-lang
0

Skorpan har aldrig haft problem med tandsten konstigt nog, hon har också fått provat dentastix och njutit men säg nått den hunden ratar ;)

Sara87
0

Jag borstar Tjattes tänder 2-3 ggr i veckan gissningsvis. Han får även märgben ibland (kanske 4 om året eller så), nåt grisöra händer det också att han får (men det är väldigt sällan). Mamma köpte nå tuggsaker, liknande DentaStix, på djuraffären som han gillade mkt :) Han åt upp den sista idag.

Snuttan2
0

Eftersom min syster (ägare till valpen) oroar sig massor över tänderna (han har ett överbett han inte bör ha, om än inte grovt) så har han dels vanliga ben, special ben för tänder och särskild kost som ska vara bra för tänderna.