Tip någon! Tappad aptit och magont!
Hjälp! Jag har en Chihuahua på 4 år som totalvägrar mat. Jag vet chihuahuor är väl inte direkt kända för att vara så glupska i maten. Det har han aldrig varit, vi har haft lite problem till och från men det har ändå gått bra. Tills för exakt ett år sedan, då totalvägrade han mat, jag försökte med allt, mindre mål, mer mål om dagen, nytt snällare foder osv osv. Blev aldrig bra och tillslut var magen så förstörd av att spy galla, vara dålig i magen och äta dåligt så han började få blod i "spyan" och sist men inte minst bajsade han även blod.. Allt gick så långt att han knappt vågade dricka tillslut. Vi hade såklart kontakt med veterinären under hela denna tid som gick. Vi åkte in och ut till djursjukhus gång på gång och fick aldrig något riktigt svar vad som kunde vara fel, gjorde tester och fick läggas in över en natt för jag ville att han skulle få dropp för då var han i det läge att jag knappt visste om jag skulle lyckas med att få i honom vatten. . Det var rent ut sagt ett helvete!! Han var så sliten min älskling och jag var så sliten och ledsen över att vara så hjälplös. Vi fick i alla fall en rad mediciner och avmaskade honom, hittade ett gott och snällt foder. Tillslut blev han bra, vet inte om det var pga medicinerna eller om det bara gick över med tiden. Det höll på till och från från november till feb ungefär. Sen dess har allt varit för bra för att vara sant, inga problem ALLS! Ätit och mått gott. Tills nu, nu börjas det igen. Lustigt nog (inte lustigt alls egentligen) exakt ett år senare. Inte gått lika långt som förra gången men han vägrar att äta och får superont i magen och jag är LIVRÄDD att detta helvete ska dra igång igen. Är det någon där ute som känner igen sig med sin vovve? vad ska jag göra för att förhindra att detta ska ske igen? Han är ju så känslig i sin mage så att ge människomat funkar liksom inte, då får han diarré istället. Vill inte att lilleman ska må dåligt :(
Vad ger du för mat?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Sen ett år tillbaka kör vi på Royal Canin, Chihuahua adult heter det.
Vad har du gett innan det och hur har det fungerat? Mitt tips är att ge ett foder som är snällt mot magen, alltså ett med så lite spannmål som möjligt och gärna färskfoder. Royal canins foder innehåller inte mycket som en hund faktiskt behöver, däremot en hel del som de inte behöver och ofta saker som kan ge både känslig mage och diverse matsmältningsproblem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tänkte också på färskfoder/barf, min hund är kräsen när det gäller torrfoder i perioder, han hoppade ofta över minst ett mål om dagen, men kött tar han alltid!
Tror att din hund har mag ont därmed mat vägran. Mitt tips är kolla upp det med din veterinär. Skonsum mat tycker inte jag du ger men att byta rak av bör du inte göra heller för magens skull utan ge en tesked/några kulor av nya maten även jag tipsar om färskfoder. Har kräsna hundar själv o en med viss mag besvär magkatar som blossar upp av stress. Ger färskfoder mens även torrfoder.