Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1310 ggr
Underbarn
0

Stressad hund slicksår

Jag har en unghund som är i sk "spökåldern", det mesta är läskigt. Hon är också en orolig själ som lätt stressar upp sig. 10 mån Grand danois. sedan en månad eller så har hon börjat få slicksår på sina framben (röda irriterade partier). Hon går på hunddagis och jag tippar på att det är där stressen uppstår. Hemma är hon en lugn och trygg hund som ofta ligger avslappnat i soffan (när hon inte är jätte stimulerad och trött reagerar hon på onödiga ljud dock). Hon bryr sig inte i vad vi gör och hon kan vara ensam 1-2 timmar dagligen, ibland mer men sällan. Det förekommer att hon slickar sig hemma också, men inte så mycket att det borde uppstå "sår", men ändå dagligen, kanske en "vana" som följt med hem… Hur lugnar jag henne för att minska slickandet? Dagispersonalen gör allt de kan och hittar på alternativ som passar henne med anpassade lekkompisar, hon går på separata promenader där hon får nosa, hon springer lös i lekhagen och skogen, hon har ofta sin bästa hundkompis både hemma och på dagis. Hjärngympa, speciella "godisleksaker" att ha hemma etc? Spåra osv känner jag till men inte provat detta. Söka upp veterinär för utesluta sjukdom/smärta sker om annat inte hjälper, men då alla som känner denna hund (erfarna hundägare, uppfödaren, flera utbildade dagispersonal och vi själv) är eniga om att det bör bero på stress utgår vi från det i dagsläget! Fått tips av dessa personer också men kul att diskutera här också.

Isalel
0

Min lilla på 8 månader är också en orolig själ som lätt stressar upp sig och vårt bäst verksamma tips vi fått är att öva passivitet och minska intryck snarare än att stimulera mer? har inga tips om slickandet tyvärr…

Underbarn
0

#1 hur minskar man intryck? Förstår inte :) vi försöker öva på att vara passiv (tex ute på café eller när vi hälsar på hemma hos folk eller bara att sitta i bilen) får med myclet i vardagen men det tar tid för henne att lägga sig och slappna av annat än hemma. :)

Em_
0

Det blir inte för mycket av det goda då? Om hon är i en stressig ålder och får mycket intryck att bearbeta om dagarna kanske hon behöver slappa mer? Kanske att man kan fundera över allergi om det inte går över?

Oj, det blev visst bara massa frågor och inga svar, men jag tänker att du ville bolla lite ;)

Underbarn
0

#3 hon "slappar" mycket vissa dagar, ibland är vi bara hemma hela dagarna och tar korta kiss rundor runt lägenheten. Ibland åker vi iväg till skogen eller inhägnad plan och leker med hennes bästa hundkompis. Kan inte låta det gå för många dagar med "slappande" för då blir hon jobbig på mig hehe. Vi måste ju ha dagis och där blir det säkert en del intryck av alla hundar (40-45 hundar per dag där). Om det hade varit allergi hade hon väl slickat sig mycket även hemma, men somsagt tror jag det sker mest på dagis där den värsta stressen är, eftersom hon bara gör det litegrann hemma :) Enligt uppfödaren "växer det bort" med åldern. Vi ska avvakta till första löpet och se hur hon sköter löpet annars har vi tänkt kastrera och det kanske lugnar.

Zadeira
0

#4 Jag tänker att det är skillnad på att "slappa" och att vara "passiv aktivt". En dag i soffan ger ju inga/få intryck, men inte heller möjlighet att träna på att vara lugn när det är mycket intryck runt omkring. Jag hade försökt öka mer på den änden. Du skriver att det tar tid för henne att slappn av annat än hemma, och det är ju just det ni får träna på. Låt det ta tid, och låt inte bli att göra det bara för att det tar tid utan gör det till och med mer.

Underbarn
0

#5 aha du menar så! Då förstår jag. Tack. Vi låter det ta tid, jag gör ingenting av saken, tex sitter och tar en fika med en vän och hon får vandra omkring och göra det hon nu gör (kommer och smakar på mig, leker med hundsällskapet osv) tar någon timme innan hon tillslut lägger sig i soffan eller golvet och vilar. Men det sker kanske inte så ofta som önskas eller behövs. På grund av hennes storlek (hon upplevs mycket jobbigare och klumpigare) får hon inte alltid följa med in, av de vänner och släkt vi besöker (oftast finns andra hundar i hemmen och hon ska leka och vara lite vild, då går jag in och bryter för jag vill inte att hon leker inomhus) men somsagt hon får vara hemma eller sitta i bilen på grund av alla tycker hon är så stor och blir "jobbig i hantering"… Är bara hos min mamma och syster som hon följer med och det sker inte ofta alls. Hos vänner där det inte finns hund går det (givetvis) bättre och fortare att slappna av. Vi har en hundvänlig restaurang som hon följer med på och det är jätte bra övning, blir mest besök sommartid där men får ta med henne dit mer :) men visst kan man göra så att så fort man ser att hon slappar av/sätter sig/lägger sig kan man ge godis som förstärkning?

Zadeira
1

#6 Nu låter det som att hon får vandra runt och göra som hon vill tills hon självmant lägger sig och vilar/slappnar av. Hur blir det om du faktiskt ger henne kommando att lägga sig istället? Ta tex med en filt hon brukar ha som är hennes, lägg ut den på golvet/marken och ge henne kommando att ligga på filten.

Jag kan själv inte belöna med godis när min hund slappnar av eftersom att han istället far upp och ska ha full koll på om det blir mer godis osv. Jag belönar med lugn coh trygg röst, ibland en klapp på huvudet om möjligheten finns eftersom jag upplever andra belöningar istället får honom att stressa upp igen.

Underbarn
0

#7 tycker inte våran blir stressad/livad av godis, men värt att tänka på :) Ja precis hon får gå och själv välja när on lägger sig, du har fattat rätt. Har ingen filt elr något hon lägger sig på, en jätte Bia bädd och den kan jag inte böka runt på Haha :') får kanske öva på det där, att be henne/ge kommandot att lägga sig, 'en det blir så tjatigt så jag ger upp (konsekvens jag vet…) Tack för reflektion och tips :)