Sheltie uppfödare?
Hej! Nu vet jag att det finns ett par sådana här trådar men jag undrar om ni har något förslag på bra sheltie uppfödare. Nu beror det ju själv på vad man vill ha för hund men jag tar gärna lite tips ändå!
Humlebyns
Skulle du kanske kunna berätta lite mer om varför du tycker just den uppfödaren?
Jag har träffat väldigt trevliga shelties från Brainpool's, Kråkeslottets och Sobelkustens. Det är kennlar som satsar på bra mentalitet och att få fram hundar som inte har massa osäkerhet och rädslor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Känner hon som har Sobelkustens och har bara träffat trevliga och orädda shelties där ifrån :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Har också träffat trevliga shelties från Sobelkustens :)
Kennel Memus, friska och trevliga hundar :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
3,4,5&6 Då ska kolla lite extra på dom kennlarna tack så mycket om ni har fler förslag skriv dom gärna!
Får jag fråga också ligger alla kennlar hyfsat nära Stockholm typ max 2,5 timma härifrån.
Kennel memus ligger tyvvär för långt bort såg jag nu.
Och kråkeslottets så dom två går bort tyvvär
Mitt tips till dig Hundälskarn är att inte stirra dig blind på en kennel som ligger nära, av rent bekväma själ för dig själv. Utan sätt dig och skriv ner vad det är du är ute efter: vad och hur vill du att din uppfödare ska vara, vilka hälsokrav vill du se hos föräldradjuren och bakåt, vad vill du ha din nyfunna vän till osv osv och leta sen efter en uppfödare som fyller dina krav. Det är oftast inte värt att endast välja en uppfödare pga avståndet även om jag förstår att det kan vara svårt att ta sig till/från uppfödaren om det är långt dit. Lägger man ner lite tid i att hitta helt rätt uppfödare och valp och satsar lite på att eventuellt åka längre så kommer du få en toppenhund att dela många fina år med framöver!
Vet inte om du redan kikat men annars kan du hitta uppfödare bl.a via rasklubben:
Som #11 säger, tycker inte det ska spela roll hur långt bort uppfödaren bor. Det är värt resorna.
Sobelkustens ligger på Gotland men som tidigare nämnt, det är så värt det att åka lite längre om man hittar rätt kombination/uppfödare :)
säger precis som #11 jag pratade med en uppfödare som har uppfödning 20min från där jag bor, men det klaffade inte riktigt. Däremot 30mil bort (tråkigaste vägen att köra bil någonsin) hittade jag min hund!
Vi körde 5-6 timmar enkel resa för att hämta Tinja. Jag skulle lätt kunna tänka mig att åka över hela Sverige för att hämta valp ur den perfekta kombon. Funderar till och med på att kanske importera från Norge. Avståndet får inte stå i vägen.
Okej tack så mycket! Jag pratade med min mamma också eftersom det är hon som kör bil och hon kunde tänka sig att köra lite längre som t.ex gotlan (det är ju en ö och man måste åka båt men ni förstår) men det är alltså sobelkusten, kråkeslottets, brainpool's, memus och sen humlebyns som tiger tok rekommenderade. Då ska jag kolla lite extra på dom då. Tack så hemskt mycket för all hjälp ni är så duktiga allihopa!
Okej tack så mycket! Jag pratade med min mamma också eftersom det är hon som kör bil och hon kunde tänka sig att köra lite längre som t.ex gotlan (det är ju en ö och man måste åka båt men ni förstår) men det är alltså sobelkusten, kråkeslottets, brainpool's, memus och sen humlebyns som tiger tok rekommenderade. Då ska jag kolla lite extra på dom då. Tack så hemskt mycket för all hjälp ni är så duktiga allihopa!
Vi bor utanför Borås, borta vid Gekås nästan, och har sålt valpar till folk som åker från längst upp i norr i Norge och hämtar. Avståndet kan inte spela roll, hundarna är det viktiga.
Åkte från Malmö till Stockholm för att hämta min hund, då hade uppfödaren åkt från Gällivare för att möta upp oss. Så glad att det blev just den hunden men i efterhand är det tråkigt att ha uppfödaren så långtbort jag kan tillexempel inte vara med Så lätt på valpträffar och ev träningshelger. Nästa gång kommer jag försöka hitta en uppfödare nedanför Stockholm i alla fall. Men som dom andra skriver, var kräsen och våga köra en liten bit. Lycka till! ;-)
Okej tack så mycket allihop det stämmer ju faktisk att man inte själv ska ta det närmsta för att göra det bekvämt för en själv. Däremot så är en av anledningarna till att jag ville ha en uppfödare som bor lite närmre är dethär gällande valpträffar m.m.
Hej! Jag såg att kennel brainpool inte har uppdaterat på väldigt länge. Är det någon som vet något om det?
Och tillägg. Jag hittar ingen hemsida till kennel memus skulle någon kanske junna länka den?
Kunna*
#21 Många uppfödare har dåligt uppdaterade hemsidor. Ibland beror det på att de flyttat över "uppdateringen" till facebook, eller så uppdaterar det bara inte. Skadar inte att skicka iväg ett mejl och visa intresse, även om de inte finns några uppdateringar på sidan 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#24 Okej tack så mycket!
#22 Maila henne! mia@thenander.se