Lite fler idéer om raser?
Tja,
Skulle gärna rådfråga här med om rasförslag. Har kikat lite extra på några, men då jag funderar på om jag kanske snöar in mig för mycket också så skulle jag gärna se om det finns fler idéer. Mina baskrav är:
* Stor hund (men inte gigantisk molosser), i klassen ca 65-68cm mank, 35-45kg
* Helst som inte fäller så mycket, annars gärna med rel. lättskött päls (tradeoff)
* Inga stora hälsoproblem inom rasen (även om HD mer eller mindre alltid förekommer på hundar i den storleken)
* Ras där man gör MH och avlar på sunda individer
* Som man kan köra drag med, ganska viktigt för mig (visst, har hunden HDproblem får man kanske tänka om dock..). Övrigt jag gärna kör är tex spår, sök. Men jag satsar inte på SM inom nått direkt, det är mer för nöjet och aktiveringen än att jag måste ha en ras som kan bli bäst. Med andra ord vill jag vara aktiv med min hund, med en hel del fysisk träning, och lagom mental aktivering efter vad hunden behöver. Mycket friluftande. Inte bara koppelpromenader.
* Ingen superduperövermegaaktiv ras som malle tex. En bra on/off-knapp.
* Bor i lägenhet, så polarraser är väl ingen hit.
Alla tips mottages hjärtligt.
Riesen, svart rysk terrier?
feral jesus
Bouvier des Flandres?
// Harley
#1 Riesen har jag erfarenhet av, kollar en del på planerade kullar där. Dock är ju min erfarenhet begränsad till bara en individ, och nu är jag mest intresserad av en hane, som man kan läsa både lite hit och dit om när det gäller Riesen (kanske helt obefogat!). Men den är på kartan iaf.
Svart rysk terrier är förjäkla ovanlig ras här i vårt land. Har pratat med uppfödare förut, och den verkar vara en trevlig ras. Är dock lite tveksam till att den kan vara lite väl stor och tung, och verkar dras med mer HD+även ED-problem än jag skulle vilja.. Men annars verkar de vara riktigt fina (och mäktiga)!
#2 Bouvier har jag också kollat mycket på. Men det är jäkligt sällsynt med valpar, och jag är rädd att många är lite väl mycket utställningsavlade (sett flera som inte alls verkar fokusera på mentalitet/arbetsviljan, "reklamen" är enbart utställningscert). Jag är nog inte så sugen på att vänta i åratal på "rätt" kull bara för det.
Skottskt Hjort hund kanske? Vet inte hur bra de är på att dra då det inte är vad de gör traditionellt men passar ju relativt bra in på dina punkter iaf. Nu vet jag inte hur de är i sverige men riktigt fina hundar här där jag bor i varje fall :)
Lite mindre storlek än du önskar, men vorsteh?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Jag tycker de SER underbara ut, antagligen den hundras IMO som ser "snällast" ut. Men jag är tveksam till att de kanske är rätt lika varghundarna i det att de inte är särskilt långlivade och lider lite av sin STORlek? Sen känns de väl inte riktigt som en hund som man drar med, och kanske är lite väl jaktiga för min smak (de är ju ändå vinthundar!). Och jag tror inte rasen har nån som genomför MH/BPH eller så?
Men helt klart verkar de vara trevliga hundar!! Vart bor du?
#5 Ja, lite kanske..men renodlade jakthundar vet jag inte om det passar? Är inte vorsteh det?
#6 Jag bor i skottland så de är kanske lite annorlunda här över :) Jo det har du rätt i de blir inte så mycket äldre än 10 så vitt jag vet det är ju tyvärr så med större hundar :/
#7 Vad kul, är de vanligare där? Här har jag nog sett en i hela mitt liv.. Ja, alltså om en hund blir 10 år så tycker jag väl iofs det inte är så illa, men statistiskt sett så blir väl dedär kanske ännu yngre ofta.. Kanske, men jag vet ju inte. Måhända att de är lite bättre på så vis än irl. varghund då de väl är lite slankare osv ändå? Det som gör det lite svårt med dedär raserna här i Sverige är väl att de enbart används till sällskap&utställning verkar det som, kanske nån som kör lurecoarsing.. Just vinthundar är nog inte min grej även om jag gillar dem, då det känns som att deras huvudaktivitet ska vara att få SPRINGA, tex LC osv, och då kan jag inte hänga med så att säga ;)
#6 Vorsteh är en allroundhund som passar utmärkt för drag. En av de vorsthrar vi hade när jag var barn tävlades bland annat mycket i drag. En vanlig ras i sporten, googla "vorsteh drag". 🙂
De är glada, arbetsvilliga och pigga. Dessutom är de överlag väldigt friska. HD förekommer, men det gör det väl hos nästan alla större hundar. De behöver gott om motion och är gärna med på allt. Spår/sök och friluftande passar vorstehn som hand i handske.🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har haft en Hjorthund, han vart tyvärr bara 4 år, hjärtproblem.
Här i Sverige verkar det vara så att Hjorthundarna är mer drabbade av spec hjärtbesvär än Irländska Varghunden.
Vinthundar är inge vidare draghundar…
(Däremot så har man i vissa linjer avlat in vinthund i Alaskan Huskies)
// Harley
Tänkte Rottweiler direkt på din första beskrivning! 😉
Dalmatiner?
Jag skulle säga att en Bouvier des Flandres hade passat perfekt till det du vill. En trevlig och stabil ras som har förhållandevis få rasbundnasjukdomar. Jag har haft en hane så har bra koll på vilka uppfödare som är bra och mindre bra om du vill ha en valp att jobba med, skcika gärna ett PM då 🙂. Det är inga arbetsmaskiner men hänger gärna med om det bjuds aktivitet, vi körde spår, lydnad, sök och bruks med min hane och han älskade det, han tävlades även i lydnad.
Gillar man inte den långa pälsen så är det bara att raka ner hunden ca 2 gånger om året :)
Codeavalone.blogg.se
Beauceron eller Vorsteh.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
KH collie, men då får du tumma med fällningen. De fäller konstant.
Tass Josephine
Tänker direkt på riesen! Men tror inte vorsteh är helt fel heller 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag tänkte också på bouiver de flandres. Nu har du fått bra tips, men om du vill tumma på något av kraven så kan fler raser dyka upp. Om du kan sänka storleken till en hane på 50 cm så tänker jag på Lapsk vallhund. De avlas mer på funktion och jag tror de genomför en del MH i o m att stamboken är öppen. Passar utmärkt till spår, sök och drag enligt standarden. Ej en överaktiv vallhund, rasen beskrivs som att kunna slappna av inomhus.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Nu har jag inte tagit hänsyn till pälsen men tänkte också på beauceron. Bouvier, briard, vit herdehund, hovawart eller samojed kanske? Spånar nu mest :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Först och främst tack så mycket för alla tips! Några av raserna har jag redan "på kartan" och försöker höra med uppfödare mm, andra var nya för mig som jag ska kolla upp!
#11 Rottweiler känns väl lite "tung" kanske för att ösa på med drag? Jag tycker egentligen rasen är underbar dock, lite rädd för svårigheten att hitta bra uppfödare också kanske då det känns som en liten "inneras" för de som är mindre seriösa också (nu är mina fördomar vilda här).
#12 Dalmatiner! De hade jag inte tänkt så mkt på, helt okänd ras för min del. Aldrig riktigt fattat var de passar i "typ av hund". Har hört att de har en del hälsoproblem inom rasen? Är det vanligt att mentalbeskriva mm där?
#13 PMade dig
#14 beauceron har jag börjat kolla på nu också, vad jag vet har de en lite liknande bakgrund som Briard, känns som man ser en hel del likheter i beskrivningarna av raserna iaf.. Vet dock inte riktigt hur aktiva de är? De är ju brukshundar, men hur arbetskrävande, liksom?:)
#15 Collie känns inte rätt för mig, är säkert fina hundar men nått som gör att de bara inte faller mig i smaken helt.
#16 Riesen har jag lite samma tankar om som Beauceron. Lite hur krävande de KAN vara, om man råkar få en riktig arbetsmaskin.. har erfarenhet av riesen förut som sagt, men den individen var faktiskt ganska lätt att tas med, sugen på att jobba när det var dags men extremt lugn och stabil mellan varven. Kändes nästan FÖR lätt när man läser beskrivningar om rasen online, så jag blir lite fundersam bara på om det är rätt?
#17 Bouvier om jag kunde hitta "rätt" vore säkert bra som sagt. Har träffat på riktigt fina utomlands, men de är så sällsynta här.. Lapsk vallhund verkar riktigt fin men det är mer av en mellanstor hund då. Har inget emot mindre eller mellanstora hundar, men jag gillar större (lagom då) bättre.
#18 Tack för tipsen. Bouvier, briard har jag redan tänkt på som jag skrev nu till de andra.. vit herdehund vet jag inte mkt om dock, är det inte väldigt likt en schäfer? Hovawart ska jag läsa på mer om! Samojed läste jag på om förut men blev lite tveksam till pälsen samt att de kändes lite små kanske, men jag borde egentligen ta och hälsa på en uppfödare, man ska inte döma ut nån ras så bara på internetinfo egentligen. Tokgillar förstås utseendet, då jag gillar alla spetsar och polarhundar, men undrar lite om hur jobbigt det är med så mycket päls på en fällande hund, och hur det funkar i värme etc. Men som sagt, ska inte döma ut dem..
Har du kikat på Scandinavian Hound eller Greyster? Inte renrasiga och inga MH på avelsdjuren, men det är ju prestationsavel så sundhet ligger högt uppe på prioritetslistan. Vet inte hur mycket de väger, kanske lite i lägsta laget för vad du söker, men stora är de iaf. Inga brukshundar heller, men vad jag förstått är de exceptionella draghundar som glatt hänger med på andra äventyr och påhitt. Verkar enkla i vardagen också.
Närmsta renrasig är Vorsteh, skulle jag tro. Också grymt bra draghundar (det finns de som avlas mot drag), men som kan tänka sig hitta på annat.
Här är en Scandinavian Hound på instagram - https://www.instagram.com/thepinkpack/
Briard? Riesen? Bearded Collie?
För mycket päls för min smak, men varför inte Howavart?
Bumpar denna tråd igen.. :P
Vore väldigt intresserad att prata med folk som har erfarenhet av Beauceron och/eller Howavart!
Verkar vara fina raser men har ingen personlig erfarenhet av dem.. Har bara levt med "ickefällande" hundraser och är väl lite rädd för att ha hundhår i hela huset kanske.. Dock verkar ju Beauceron tex ha en väldigt lättskött päls i övrigt vilket förstås är bra!
För jäkla svårt med alla de här raserna som det bara föds ett litet fåtal av… :P
En kompis till mig har en Howavart 🙂
https://www.instagram.com/p/BJGhGNNjt1p/?taken-by=rydde
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Bumpar igen :)
Har tittat mer på Beauceron och Hovawart nu också, för att lära känna de raserna "på riktigt". Beauceronerna jag träffade var jäkla härliga. Synd verkar vara att det är en rätt ovanlig ras här i Svedala dock, inte många kullar på G just nu inte..
Hovawart skall jag kika mer på och kommer träffa uppfödare. Lite större aktivitet med uppfödare och kullar där vad jag kan läsa mig till iaf.. Om nån har info eller rekommenderar uppfödare där tex så får ni hemskt gärna PMa mig. Samt om ni har erfarenhet själva av Hovawart! Verkar vara en fin och hälsosam ras som både kan dra och göra annat, om jag fattar det rätt..
Riesen beror om du skaffar en mer ställis eller en mer bruks. Men skaffar du en bruks ja då får du räkna med en som är som en överaktiv malle. Ja o där kan stress, samma kamp och samma kamplust med mera komma fast med andra egenskaper. En riesen är mer envis o har mer att säg till om. Viker inte undan lätt. Enmanshund och kan bli en hemsk hund i fel händer. Kör du på utställning kan du få en lite "sämre "mentalitet (beror på uppfödare o kull) men min åsikt kommer lite i varför? Dock tror jag om du altiverar så mkt som du säger att du kommer göra skulle i prinicip vilken ras vara nöjd med det kanske vissa sällisar tkr det blir för mkt. Sen vet jag inte hur du har tänkt dig i hanteringen. Men skaffa inte en bruksriesen och förvänta dig en "tjockelabbe" (ej klankning på rasen utan ett uttryck labbar är jättefina hundar o super arbetshundar) då tar du vatten över huvudet. Men är du beredd på det o vill vara mycket i skog o ute på spåret och är beredd på det "jobbiga" kör på ! Är verkligen en hur underbar ras som helst 😄 Och är superrolig att arbera med
Riesen var min första tanke! Passar ypperligt till det du vill göra, fäller inte men kräver inte jättemycket pälsvård. Min uppfattning, av de flesta riesens jag träffat, är att de inte är sådär extremt högintensiva. I arbete och när de gäller så kan de arbete hur mycket och länge som helst, men annars verkar de rätt coola. Har träffat en som är väldigt högintensiv och dessutom haft en del mentala problem, men enligt ägaren var den hunden rätt speciell enda från valp. Nästan alla riesens jag träffat kommer från uppfödare som både ställer och arbetar med sina hundar, trodde inte det var lika uppdelat som #26 nämner men jag är inte alls lika insatt.
Briard tänker jag också på! Påminner lite om riesen iom att de är lite lugnare (jämfört med andra brukshundar som mallen tex), men skulle säga att de oftast är lite mjukare och är lite "clownigare". Kan göra lite som de själva vill ibland och kan vara rätt mycket hopp och studs. Dock ÄR briarderna rätt speciella, och det är det många briardägare som tycker vet jag. De kan låsa sig vid vissa saker och kan ibland vara svåra att läsa. Skulle jag skaffa briard skulle jag verkligen lusläsa MHn och träffa flera släktingar till planerade kullar. Tillägg: pälsen är heller inte jätterolig! De drar med sig otroligt mycket grus in och typ hela skogen också. Dock är pälsvården inte så betungande om man borstar regelbundet, de kan få tovor men de är ofta enkla att borsta ut. Observera att jag jämför all pälsvård med Pudel, så det jag tycker är lite kan någon annan tycka är övermäktigt ;)
Beauceron har jag otroligt begränsad erfarenhet av, har träffat två varav den ena håller till på min bhk. Det är en rätt lugn hund men kan arbeta när det gäller, tror denna är uppe i elitklass i lydnaden och högre klass i spår.
Har träffat en hovawart och den var helt fantastiskt underbar!!
#27 jo men då är det ju riesens som ställs ut. Om jag uppfattar din beskrivning rätt är det vad jag kallar utställningsriesen. En mer hund till familjen eller ja visst kan man tävla o komma någonstans. Och av min erfarenhet är de lite "tråkiga" o lugnare. Erfarenhet att vissa brister mentalt o drifter också. Men jag har en "bruksriesen" o tränar med mallar, schäfrar, hh o andra riesens (brukstyp) och mycket handlar om linjer o kennelns inriktining o kullen. Är nog lättare att hitta en mer familjeriesen (medeltypen) än den mer arbetande typen. Sen jag som har rasen o den mer arbetande (extrema? kan man kalla det?) typen ser ju saker ur mitt perspektiv och priar annorlunda. Jag tkr ju också lite annorlunda n vad andra kanske gör. Jag vill absolut inte tex att den amerikanska riesen ska komma till sverige med utseende o mentalitet. En utställningsriesen är större o har ibalnd mer päls. En mer bruksavlad kanske ligger mellan 28-32 kg en utställning kanske 35 + (tik) de är ofta grövre o lite större. Men behöver nt vara så. Finns "fina" som gått super på utställning o super i arbetet. det är inte så mkt skillnadee som aussie men det finns(hört o sert) .sen så är nt rasen superstor Men man ska vara medveten att det finns! Man ska vara medveten vilken avel man stöttar också
#29, Väldigt intressant att läsa! Roligt att du vill dela med dig av dina erfarenheter av rasen. Det är mycket möjligt att jag mest träffat riesens av "utställningstyp".
#30 ja o mina erfarenheter är mina erfarenheter. Edit. Menar absolut inte att riesen är den värsta rasen med den värsta driften. Där kan jag inte uttala mig då jag inte har ägt alla arbetstyper. Men det finns de med mycket krut i och myyyycket drift!
#30 men oj här kan man visst ej redigera. Menar mina erfarenheter är ju det jag upplevt. Tkr det är väldigt intressant hur folk upplever riesens! Lite sorgligt då man får ett större perspektiv på de olika delarna av rasen och inte bara sin egna lilla bubbla med arbetstypen. Men intressant!
Samojed är väl ingen hit i lägenhet. .. eftersom den är en skällig ras
Har missat de sista inläggen här, läste med glädje alla erfarenheter av Riesen. Har själv erfarenhet av rasen, och har sett skillnaderna som ni säger mellan "bruks"-riesen och kanske lite mer lugnare varianter. Dock så har jag nog aldrig mött en Riesen jag tyckte kändes "slö" haha :) Men det skiljer väldans i storlek mellan Riesen och Riesen, det ska gudarna veta. Och intensitet kan jag nog verkligen tro. Tror dock inte det är rätt att säga att de kan vara "samma som en malle", även de med väldigt aktiva bruksriesen jag har pratat med och träffat har ändå åsikten av att de kan vara lugna på ett helt annat sätt än mallar. Men det hela är ju subjektivt förstås.
Menar även förstås inte att de inte kan ha ett JÄKLA driv. Det ser man på Riesens som är duktiga på IPO tex, jäklar!
Briarder gillar jag mycket också. Där kan man nog säga dock att det finns en viss andel uppfödare (särskilt kanske om man räknar in Norge) som satsar betydligt på utställning. Det är väl nackdelen av en "vacker" pälsras kanske, att det blivit sånt pass fokus på det. Min egen åsikt förstås. Känns inte så lätt att få tag i "rätt" briard just nu.
Beauceron verkar riktigt härliga, absolut att döma av dem jag har träffat med. Men där är det ännu färre uppfödare, och därmed kullar, dessvärre..
Det är inte så lätt =)
Här är en som kör drag med riesen om det kan vara av intresse att läsa? http://lillaliam.se/?page_id=11286
#35 Har följt dem och läst allt där, tack dock:D