Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1104 ggr
Frida B
0

Mindre än alla andra

Varit på kennelträff idag, tror alla valpar var med… Och Dobby var minst av alla haha. Han väger 14, alla andra väger 16-18… Till och med tiken väger 16 och var lite högre än honom. Han är väldigt fin i hullet, han är bara mindre än dom andra! Det var han inte som liten. Blev lite nyfiken (jag är genetiknörd), hur kan det bli såhär i en kull? Kan det ha att göra med kortisonet han fick i två omgångar när han var mindre? Han äter mer än vad fodersäcken säger att han ska dessutom haha!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridarebecka
0

Så är min också! Nu börjar han "komma ikapp" lite(dock fortfarande minst), men vid 12 veckor vägde han 5,9 medan de andra vägde 6,7(enda tiken)-8,1 kg 😮 Kände mig lite dålig förut eftersom han också var väldigt tunn och så himla mycket mindre än de andra, men har kommit över det nu med lite pepp från uppfödaren. Min var dock minst av hanarna även innan han kom till oss.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Frida B
0

Grejen med Dobby är ju att han var en av dom större valparna när han var i den åldern… :P

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
0

Kelpien är ju en ras som varierar mycket i storleken, det är lite av ett lotteri vilken storlek ens hund får om inte både mamman och pappans sida är väldigt jämna i storleken.
Jag har för mig att Dobby inte är så gammal ännu heller och det kan lätt bli att olika valpar i en kull växer lite olika fort, till exempel vilket foder och vilken fodermängd påverkar mer på hastigheten de växer än på vilken storlek de får i slutändan. 

Mina vuxna kelpietikar väger 13 respektive 16 kg, (45 och 47cm höga).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
0

#3 ja men det var sådan himla skillnad mellan han och alla syskon haha! Det var det som förbryllade mig mest :D

Missta mig inte, jag hoppas han stannar såhär. Perfekt storlek, smidig och nätt och perfekt kropp för agility! Detta var precis vad jag hade hoppats att få…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
1

#4 Det verkar inte vara helt ovanligt i rasen med ojämna kullar, mamman till min ena tik (hon som är 47 cm) var runt 46, och nån av hanarna i deras kull var rejält stor om jag inte minns fel, medan den minsta tiken landade på under 40 cm. Det finns ju såna extremer åt olika håll. =)
Då får vi väl hoppas på att han lugnar sig med växandet då, man vet ju aldrig, särskilt med hanarna, de kan ju bli så himla kraftiga när de får vuxit klart.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
0

#5 oj under 40 var inte dåligt! :O Jag tycker att han börjar växa mindre och mindre nu, eller så är det bara önsketänkande… Det är ju ändå en hane som du säger 😎

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
0

Var tvungen att kolla upp varifrån Dobby var, han är kusinbarn till min ena tik, hon som är 47 hög. ;) Fast på hennes pappas sida. =)

Medis på akvariefisk.

Frida B
0

#7 Nämen var roligt! Ja det fanns några tikar som var så små men inte hittat några små hanar haha :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mysisa
0

Min ena tik väger 2.4 kg träffade ett helsyskon till från en annan kull henne av en slump som vid 9 månaders ålder vägde över 3 kg och hittade en kullsyster av en annan slump som bara väger 1.2 kg i vuxen åldern.
I min ras är det väldigt vanligt med stora variationer då det är en ras under återuppbyggnad och vi har en del nyligen inmönstrade djur som används i avel. Men det är ändå riktigt fascinerande att se hur mycket det kan skilja på helsyskon

minavitas.wix.com/kennel

Estelle13
0

Tror det är ganska vanligt att det finns nån/några som är lite mindre i kullarna i alla raser. Enligt min erfarenhet vad gäller storpudel så brukar det variera ganska rejält i kullarna. I min storpudeltiks kull så var det en tik som var väldigt liten och svag från första början och när vi träffades 1 år senare så var hon ungefär lika hög som de andra men mkt tunnare i kroppen, min tik är 57 cm i manken och hon har en kullsyster i Finland som är över 60 cm i manken. Så både höjd och vikt kan variera en del i en kull trots samma kön. Min hanhund är ca 61 cm i manken och hans mamma är bara 56 cm.