Hjälp! Råd om smärtstillande!
Min 3åriga golden kastrerades i torsdags. I samband med det skrevs det ut värktabletter som han ska ta morgon och kväll, med början igår morse. På burken med tabletterna står det att kuren ska avbrytas vid kräkningar/diarré.
Första gången han bajsade efter operationen var igår morse, och då var han lite hård i magen. Inte så konstigt eftersom han inte hade bajsat sedan torsdag morgon strax före kl 8 på väg till veterinären (normalt sett bajsar han 3-4 gånger per dag).
Sedan igår kväll har han istället varit lös i magen, och jag vet inte om jag ska sluta ge honom smärtstillande. Han har inga kräkningar och han är inte mer lös än att han kan hålla sig mellan promenaderna.
Jag försökte hitta nåt nummer man kunde ringa för att rådfråga en veterinär på helger, men hittade bara akutnummer, vilket det här väl inte är?
Jag vill inte sluta ge honom smärtstillande om det inte är nödvändigt, för jag vill ju inte att han ska ha mer ont än nödvändigt.
sluta på en gång det var samma sak för min hund för några år sedan som också blev lös i magen av sin smärt medicin jag ringde till veterinären som sa åt mig att min hund absolut inte fick fortsätta med medicinen om han är är lös i magen. är din hund lös i magen så ska du sluta på en gång vänta inte tills han får rinnande diarré!
Finns det någon typ sjukvårdsupplysning för djur dit man kan ringa och rådfråga?
#2 Fick din hund något annat smärtstillande då, eller fick han lov att ha ont?
Ring en klinik som har jour och fråga :) Jag hade inte slutat ge om hunden "bara" var lös i magen. Har en hund varit hårt i magen så är det inte ovanligt att dem kan bli lös i magen när systemet böjar komma igång. Men har hunden verkligen diarré, att den inte kan hålla sig och det verkligen rinner ur rumpan så hade jag avbrutit.
När min hanhund kastrerades fick han troligen samma typ av smärtstillande som din hund har fått. Min krake började kräkas rejält redan dagen efter så det vart inte mycket av den medicineringen inte.
Men min hund visade inga som helst tecken på att vara smärtpåverkad, han vara bara redigt sur för att han var tvungen att ha tratten på sig.
// Harley
Avföringen börjar återfå normal konsistens igen, så mest troligt var det bara en effekt att att inte ha gjort ifrån sig på över ett dygn och sen få ur sig det hårda.