Vad använder ni för trimrar?
Hej en lång hårig hund och nu ska jag köpa trimmer. Så blev nyfiken vad ni har för trimrar.
Följande ställen jag kommer trimma.
* Ansikte
* Tassar
* Könsdelarna och rumpan
Vi har trimmer men den används enbart fram på halsen, annars används sax :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Har Oster golden A 5 till mina storpudlar! Stark klippmaskin som tar sig igenom tjock päls, klipper alltifrån ansikte, tassar och hela kroppen. Vet dock inte om du är ute efter en lite lättare mindre modell, typ en moser? har aldrig testat en själv men har hört att den duger till att klippa nos och tassar med. Finns massa olika sorters märken av klippmaskiner ute på marknaden men inga som jag själv har någon erfarenhet av, Andis är dock också ett väldigt populärt märke. Lyckliga fåret har en hel del att välja på. http://www.lyckliga.nu/klippmaskiner-7
Oster Golden A5 med ett smalare skär för tassar
Nu har jag en liten hund som "pop" ögonen eller vad man ska säga. Så behöver en som inte drar och inte blir värm om skäret. Samt är han rädd om sina tassar
Varför inte en vanlig, hederlig sax? Jag tycker i alla fall att det är mycket säkrare än en maskin och hundarna är tryggare med den då den inte låter och har sig.
Är det inte svårt att klippa med sax om det är en långhårig hund med mycket päls? Känns som det lätt kan bli hackigt eller hur man ska säga.
Han drar och rycker med tassarna INTE läge till en sax. Hans ansikte never. Då tar jag hellre en trimmer. 1 De går fortare. 2 Drar han om tassarna blir skadan mindre än med en sax vilket kan leda till att man klipper hunden. 3. En trimmer är iaf jag lättare på handen med
Vi använder
Moser rex mini. Tycker den är toppen. Den har så litet mellanrum mellan "tänderna" att varken jag eller sambon lyckats nagga någon av hundarna vi klippt. Den är liten, smidig och tyst. Har inte märkt att den blivit sådär jättevarm faktiskt. Vi använder den på tassar, rumpa och i ansiktet.
http://djurmaxi.se/hund-palsvard-moser-rex-mini-p-15135.html?cPath=2_54_1014
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Använder Moser Rex för att trimma främst i ansiktet på powderpuff/pudel blandningen (ibland använder jag den på andra delar av honom också). Använder oftast Moser Max (fördel att man kan lätt byta skär så man kan använda olika) för resten av kroppen och inte ansiktet (och även på labben på kroppen). Men vilken jag använder beror mycket på hur långt eller kort jag vill ha det (Moser rexen klippen 0,1-3,0 mm och Moser Max har jag ett skär på 3 mm och ett skär på 9 mm + en stålkam på 19 mm som kan kombineras med vilket som av skären och då få 22 mm eller 28 mm). Dock för speciellt tassar (eller mindre hund) kan det vara bekvämare med ett smalare skär.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vibrerar den mycket och låter den mycket?
Tycker ingen av dem vibrerar speciellt mycket. Moser rexen tycker jag är tystare än moser max men eftersom moser maxen egentligen inte är min vet jag inte vad den varit med om innan så som ny kan den ha varit tystare. Men har använt båda för att klippa angorakaniner (även runt mun och kinder).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7 En sax har du mer kontroll över, finns särskilda för tassar som är trubbiga i änden.
Jag tycker inte
#12 Saxar i all sin ära, men när jag klippt tassar med sax har det tagit lite tid. Fördelen är väl att man har mer kontroll på pälslängden och att det såklart blir lättare för de hundar som avskyr trimmern.
När vi klippt Molly's tassar så har vi inte velat bråka alltför länge, därför är det smidigare med en liten tasstrimmer så det blir klart snabbt, iallafall i vårat fall.
Kan tillägga att moser rex mini inte heller vibrerar alls mycket, det hörs knappt att den är på heller.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Jag har också en Oster, tror det är en a5 men har lånat ut den för tillfället så kan inte dubbelkolla. Jag är jättenöjd med den, men det enda jag kan känna är att den dels är lite klumpig och den kan bli rätt varm om man håller på för länge. Men nu klipper jag ju oftast storpudel, när jag klippt mindre hundar tycker jag inte den blir varm.
5 har aldrig skadat en hund med maskin därimot har jag råkat klippa i skinnet på en hund med sax.
Har en Oster golden A5 med olika skär beroende på hur kort jag vill klippa, en skär som är smalare till tassarna. Klipper olika pälstyper, men mestadels små pudlar.
Har en Andis AGC 2 speed samt lite olika saxar när jag trimmar min 🙂