"Nej" - hur lär man in det?
Ska snart få hem en hund jag har adopterat från ett hägn, en glad och sprallig liten pojk och jag är optimistiskt realistisk gällande hela situationen.
Jag har tidigare erfarenhet av hundägande och träning och kör enligt positiv förstärknings-skolan, med en förkärlek till klickerträning men:
Något jag dock aldrig kommit fram till är hur man kan befästa ordet "Nej" (eller liknande) ordentligt i förebyggande syfte när det kommer till situationer som är direkt kritiska där hunden kan utsätta sig själv eller annan för skada och det inte finns möjlighet att i det korta ögonblicket nå hunden. Ser självklart förebyggande aktioner (plocka undan farliga saker, inte utsätta hunden för situationer den uppenbart inte är redo för osv) som en stor del av det men inför om något oväntat skulle hända, hur gör man bäst då? Det gäller väl egentligen delvis lite mindre kritiska situationer också men att en hund skäller mycket skadar ju egentligen ingen = möjlighet att successivt träna bort det. Ni förstår säkert hur jag menar.
Föreställer mig att ett "Nej" inom den gamla skolan lärts in mha starkt obehag (?) men det är ju inte direkt en taktik jag känner mig bekväm i (såvida det nu inte skulle vara det absolut enda sättet att få en hund att förstå allvaret, men det tvivlar jag ju på).
Någon som har lite tips och idéer? :)
På min valpkurs fick vi lära in NEJ genom att lägga godis på en papptallril, gå förbi med hunden och säga NEJ när den försökte ta gottet och sedan berömma när den lät bli. Vet inte hur effektivt det sättet är, finns säkert andra, bättre sätt. Hunden vet ju idag vad NEJ betyder, så visst fungerade det…

En bra inkallning eller ett stoppkommando löser många situationer, sedan går det även utmärkt att befästa ett tydligt (med tydligt menar jag att hunden vet vad den ska göra, inte vad den inte ska göra) nej med positiva metoder.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 Just det! Nu minns jag det från valpkursen från förra hunden. Han förstod nog "Nej" någorlunda pga det men brydde sig inte alltid när han var sådär extra intresserad av det förbjudna, som när han hittade ett dött djur att rulla runt på t.ex. Mysigt värre. Nu var ju inte det en kritisk situation iof, det var bara äckligt.
#2 Ja det låter ju rimligt, jag har tänkt i de banorna också. Förstärka det med mycket distraherande moment osv.
Har du någon mer konkret förklaring på hur du skulle gå tillväga med"Nej"-et annars?
Jag tror jag lärde in det på Alpha genom att när han typ gjorde något som gick till rabatterna skrek jag NEJ, han som valp blev förvånad och kollade på mig. Så berömde jag jätte mycket och så kom han då såklart till mig och då fick han godis. Så det blev att NEJ=Sluta med det du gör, kom till mig så får du godis och alla är nöjda!
Omvänt lockande kan ju vara första steget och sedan jobba sig vidare där.

Jag har lärt in det så enkelt som ett kommando på omvänt lockande och tränar det som en lek där jag alltid har övertaget genom att jag alltid har möjlighet att ta bort det förbjudna innan hunden kan ta det. Till att börja med har jag det i handen, så försöker hunden sno så stänger jag bara handen, sedan kan det vara så att jag kan lägga foten över, dra bort med ett snöre eller liknande. Det handlar lite om att hjärntvätta hunden på att om jag sagt något annat så är det fysiskt omöjligt att sno. Innan jag befäst kommandot ordentligt så använder jag det inte alls om jag inte har kontroll över situationen.
Det är viktigt att det blir en rolig lek och hunden ser det som en utmaning att lyckas låta bli (för att låta bli är enda sättet att få ett varsågod). När hunden ser det som en utmaning kan man till slut hamna i riktigt oväntade svåra situationer och hunden "tänker att matte verkligen ska försöka lura den den här gången" och den verkligen kämpar för att göra rätt.
Jag använder nej extremt sällan, jag tränar på det någon gång emellanåt i kontrollerad situation för att det ska upprätthållas, men i övrigt existerar det knappt.
I "rörliga" situationer där det potentiellt kan bli farligt, som ifall en kanin dyker upp framför näsan eller så, då föredrar jag en bra inkallning, då får man bort fokuset på det som dök upp, medan det kan bli en onödigt svår frestelse om hunden ska stanna och vara still.
Ett nej använder jag mer om hunden typ hittar nåt äckligt framför mina fötter eller så, annars föredrar jag för det mesta en inkallning eller annat passande kommando som mer konkret talar om för hunden hur den ska göra, som då en inkallning, eller så kan jag säga "loss" i förebyggande syfte för att hunden inte ska plocka upp något (även mitt loss är inlärt som en kul lek och skapar mest positiv förväntan hos mina hundar).
Positivt inlärda kommandon som hunden verkligen vill lyssna på ihop med att jag aldrig skriker på eller blir arg på hundarna gör att den gången det verkligen är på allvar och jag skriker i panik så tvärlyssnar hundarna för de förstår att det är viktigt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Gjorde såklart misstaget att inte söka på forumet, gjorde det nu och hittade en del äldre trådar med bra tips.
Att det som ni och de säger handlar mycket om att lära in att ordet "Nej" innebär "Avbryt det du gör, ta kontakt med mig" känns som ett bra tankesätt och något som går att träna in och successivt öka kraven på. Känns fint att tänka att man ska slippa associera "Nej" med bestraffning av någon form och att allt man gör handlar om kontakt med sin hund. Sen är ju sånt här lätt att fundera över i teorin, får väl se hur det går i praktiken :) Har ju inte träffat honom än ens, men passar på att damma av mina gamla tekniker och samla tips inför den stora dagen!
#7 Tack, jättebra svar :)
#6 Ja! :) Tack
Jag kan starkt rekommendera att välja ett ovanligt "nej-ord" också. Jag har "Låt bli". Risken med att välja ett ord som liggger för nära till hands är att du råkar missbruka det. Tro mig, jag är själv en förespråkare och användare av mjuka metoder, ändå vet jag inte hur många gånger min hund har fått höra ordet "nej" på ren och skär instinkt från mig och annat folk i hans omgivning. Ordet "nej" för honom har förlorat sin betydelse och han reagerar inte nämnvärt på det. "Låt bli" däremot funkar mycket bättre. Lycka till med nya hunden!
Jasa nej saja!
#11 När hunden växer lär den signya fyord.
Min tik har lärt sig Låtbli men det är inte ett fy ord, det är et tkommando för att hon inte ska leka med min unghund när han försöker hetsa igång henne. Jag har lärt min valp att AHPPAHHPPPAHPP är vid dragande och efter min "varning" stannar vi upp om han fortsätter. Ajaj, Nej,nej, brrrrtt (avbryt det du gör jag är roligare), fy, tsssht. Jag har många fyord som betyder olika saker.
Så man kan lägga till fler fy ord med tiden helt enkelt, Man behöver inte bara ha ett och tjata ut det i alla situationer.