Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 911 ggr
JoannaLi
0

Tävla lydnadsklass 1, frågor

16 dagar kvar tills eventuell tävling, och nu börjar det kännas i maggropen! 

Lite frågor för att stilla ångesten. 

1. Kan jag avbryta innan jag kliver på plan? Man skulle anmäla sig senast 8:45, och så var det upprop 9:00. Om jag får en starttid på typ 9:15, kan jag "hoppa av" 9:10 trots att jag är anmäld och uppropad? 
  2. Om han skulle krångla under platsen. T.ex. om han ställer sig upp eller vad som helst. Får jag locka honom till mig eller gå fram till honom då? Eller måste jag bara stå kvar och se på? (Jag tror inte att han kommer att krångla, och om jag får känslan av att han kommer att göra det kommer jag naturligtvis att hoppa av det momentet, jag ska inte förstöra för någon annan. Men om?)
  3. Vad skulle kunna få en "utslängd" från plan medan man kör? Finns det något sådant? 
  4. Hur mycket avdrag får man om hunden tjuter under platsliggningen? 

Jag kommer säkert på fler senare, men det här var de som jag känner mig mest orolig för just nu :D

CayKantos
0

Bruks lydnad eller vanlig lydnad?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
0

Vanlig lydnad :)

Majken!
6

Jag vill ge dig en kram bara, förstår att du har alla dessa tankar. Men vet du, inget av det kommer du att behöva bekymra dig för. En debut är en debut, åk dit och lär dig! Är du osäker på platsen, stå över den men gör allt annat. Man behöver jättemycket träning på att tävla! Det kommer gå fint det där! Vart är det du debuterar?

hemul
0

Hur många sorters lydnad finns det? Jag trodde det var bruks och IPO. Vad är vanlig lydnad?

Och lycka till! Jag vet ingenting om att tävla med hund jag, men jag vet att första gången är just det, första gången. 😉

Majken!
1

#4 Lydnad är tävlingslydnad, du tävlar då bara lydnad. I bruks och IPO tillkommer spår av olika slag, i bruks kan det även handla om sök eller skydd till exempel.

hemul
0

Är det brukshundsklubben som håller i tävlingslydnad också eller är det SKK?

Börjar förstå varför jag tyckt det här varit så förvirrande. Tack! 😃

hemul
0

Det är nog SKK. Nu har jag äntligen fattat! 😉

hemul
0

Nähä, för SKK hänvisar till BHK! 🤫

JoannaLi
0

#3 Det var väldigt uppmuntrande att höra! Jag har sagt det att jag i alla fall ska åka dit och känna efter hur han känns på "uppvärmningen" runt alla hundar, och han brukar vara snäll när man väl kommer in på appellplan, och bli helt knäpp så fort man lämnar den. Så vi får se! Förhoppningsvis så blir det en debut :D

Drängsmark, Skellefteå (klubb Åbyn-Byske) blir första, och sen blir förhopningsvis första "riktiga" debuten/tävlingen 27/30 i Vännäs :) 

#4 Haha, tack! Jo, jösses ja, det är ju alltid värst första gången. Minns första gången jag skulle tävla hoppning. Tur hästen var snäll är allt jag säger om det! 😃

JoannaLi
0

#8 Det finns 

1. Tävlingslydnad. Mycket likt lydnadsdelen i brukstävlan, men med större krav. Finns i Klass 1, Klass 2, Klass 3 och Elitklass (görs om nu till nyår). Inget övrigt moment tillkommer, utan det är lydnadsmomentet and lydnadsmomentet only som gäller. 
  2. Brukslydnad. Där har man ett lydnadsmoment och ett bruksmoment. Mer fokus på bruksmomentet, och lägre krav (lägre koeff) än tävlingslydnad. Vissa moment tillkommer här också gentemot (1). 
  3. IPO-lydnad. Ungefär som brukslydnaden, som jag förstår det. (Men har labbe, så är inte överdrivet insatt än :D ) 

Även tävlingslydnad hålls av SBK. http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/4_tavling_utstallning/regler/pt_regler_lydnad_grund_2012.pdf Här har du de något torftiga tävlingsreglerna för tävlingslydnad :)

Joyous
2

Du kan hoppa av precis när du vill! Det är ingen som kommer tvinga dig till att tävla och du kan bryta mitt under tävlingen. Vet ekipage som gått in, kört ett eller två moment och sen skippat resten. Gå in och ha kul, hjälp och stötta honom där du behöver. Det är bara domaren som kommer ha åsikter om det och då enbart genom att ge er poängavdrag. Lydnaden kan kännas strikt men det handlar om glädje och samarbete, gör det som du behöver där och då. Angående platsen så vet jag inte hur det är nu men förut när jag tävlade brukade man få avvakta med att ta sin hund tills domaren sa något, jag hoppas och tror inte att domarna är lika sega med att avbryta en platsliggning idag. Får iaf uppfattningen av att det har blivit bättre och du kommer antagligen få gå och ta din hund ganska snabbt om han börjar störa andra. Skulle tro att domaren ber er bryta om din hund beteer sig oacceptabelt mot människorna på plan eller är helt ur kontroll. Men jag vet också att många har stor förståelse för att hundar i klass 1 kan betee sig lite ovant och busigt. Min förra hund drog några ärevarv på planen mellan några moment och det var absolut inga sura miner eller tal om att jag inte fick fortsätta tävla. Jag förstår att du funderar över dessa saker, det gjorde jag med och det är helt okej att vara nervös. Blir du osäker finns tävlingsledaren där som du kan fråga. Glöm inte bort att ha kul!

Lona
0

Angående platsliggningen så skall du inte göra något utan domarens anvisning. Går hunden upp och kommer till dig så kopplar du lugnt och stilla upp den, står sedan kvar och väntar tills platsliggningen är slut för de andra - tänk på att störa dem så lite som möjligt. Om hunden reser sig men inte går fram till dig så avvakta tills domaren säger till dig att kalla på hunden eller liknande. Du kan som sagt bryta tävlingen när du vill, utom på just platsliggningen givetvis, då stör du de andra. Tänk dock på att OM du hoppar av i "sista minuten" så säg till så de inte står och väntar på dig. Likaså om du bestämmer dig för att inte åka alls - hör av dig till tävlingsledaren! Och du, det är inte blodigt allvar, världen går inte under om ni inte lyckas riktigt. OM ni klantar till det så har någon annan garanterat gjort samma miss tidigare. Gå ut, ha kul och se det som en träning - man kan verkligen behöva träna på att tävla, om inte annat så för att hitta rätt rutiner för just dig och din hund. Lycka till, ni grejar detta :-) !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
0

#11 Åh, det är skönt att höra! Självklart vet jag ju att jag betalar för min tid på plan, och att det därför måste vara okej för mig att bestämma lite "hur jag vill" göra med min inköpta tid, men det är ju alltid skönt att det är okej i praktiken att hoppa av när man känner för det. 

Ja, jag har planerat in två tävlingar med en månad emellan, så blir det så är jag helt med på att se på det här som en störningsträning med andra hundar, och skita fullständigt i resten av det. Vi ska ha så kul som vi bara kan! 

Det jag är rädd för är det här scenariot: Arrak är rastlös under platsen. En hund intill är också rastlös. De tittar på varandra, och funderar lite för sig själva. Arrak reser sig upp för att se om det får en motreaktion av den andra hunden. Hunden fortsätter att kolla. Arrak blir arg (eller ja; rädd och osäker, men beter sig argt).
Det är därför jag är rädd att domaren ska vara för seg med att avbryta, för jag måste få nita fast Arrak så fort som han reser sig upp, även om han inte "stör".
Sen så tror jag ju som sagt inte att det kommer att bli så, för då hade vi inte gjort platsen överhuvudtaget, men det är sådant som jag tänker på. 

Åh, vad härligt! Vet du om man får koppla hunden mellan momenten? För jag såg på de YT-klipp jag kollade på att några gjorde det mellan momenten, medan kursledaren (morr på hen) på tävlingslydnadskursen sa att det absolut inte var okej, och att så fort kopplet kommer av ska det förbli av. Jag är här nervös över att han ska ta ett ärevarv ut bland andra hundar :S 

Ja, och jag har haft kontakt med tävlingsledaren sen innan, och hen verkar som en mycket trevlig person, så det ska jag försöka komma ihåg att göra, prata med hen alltså, om jag blir nervös :) 

Tack för råden! ❤️

#12 Bra att säga till om, det där om att säga till! Jag hade nog kunnat glömma att säga till om jag kommer på att jag ska avbryta innan. Men om jag vill avbryta under vår tävlings gång - går jag bara fram till domaren och tackar för mig? Det finns väl inte så mycket annat att göra, tänker jag. 

Jo, men precis, det är precis så jag har tänkt! Det går ju aldrig riktigt att träna på att hantera en tävlingssituation utom när man just tävlar. Därför är det lite planerat som så att vi kan ta den första tävlingen som en träning, och sen värdera om vi är redo på riktigt för en debut månaden efter. Jag är lite nöjd med det upplägget faktiskt :D 

Tack så mycket! 😍

Fråga 5. Får man koppla hunden mellan momenten? 

6. Får jag ta i hunden mellan momenten, eller är det bara röstberöm osv som gäller? 

hemul
1

#10 Tack. Har nog fattat nu. Det normala människor kallar tävlingslydnad kallas lydnadsklass i menyn på brukshundsklubben.se va?

Ambrose
0

Också angående platsen. Ja, helst ska du invänta domaren, men om du säger till hunden, eller kallar in den, så blir du ändå bara nollad. Jag har provat :P (Sa till min hund att lägga sig ned igen)

Men du får självklart inte sabba för någon av de andra hundarna.

Vad jag vet så blir du absolut inte anmäld eller liknande. I värsta fall kanske du får tävlingen avbruten, men vad spelar det för roll? Näst intill omöjligt att få 1a pris utan plats i vilket fall som helst :)

Fråga 5: Nej, efter Linförigheten ska kopplet stoppas utom synhåll, om det syns innan sista momentet är slut så blir du diskad.

Fråga 6: Du får lov att nudda hunden mellan momenten, men domarna ogillar SKARPT att man tar tag i, eller håller hunden under tävlingen. Då får du antingen stora avdrag eller blir diskad, för du har inte hunden inom kontroll utan "kroppsliga hjälper". Men tjoa tjimma, klappa, dunka, stryka, knuffa.. (i rimlig utsträckning) får du absolut göra :)

Det viktigaste är att bara ha kul på plan och köra på som ni gör på träning. Då går de absolut bäst :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Joyous
0

Vågar inte svara på detta men jag tror inte det är okej. Har fått för mig att det står någonstans i reglerna att från det att hunden kopplas loss ska kopplet vara osynligt för hunden. Har ni tränat något på transporter? Det behöver inte vara ett snyggt och perfekt fotgående men ett kommando som betyder att han ska hålla sig nära och som du kan ta till när ni förflyttar er mellan momenten. Du får ta i din hund, klappa om och du kan hålla honom lite i nacken om det känns som han börjar fokusera på saker som händer utanför plan. Detta ger antagligen poängavdrag på helheten men som sagt, gör det du behöver! I klass 1 är bedömningen oftast lite snällare Känner igen känslan allt för väl angående platsen. Tävlade med min terrierblandis som inte hade några problem med att vara stöddig mot andra hanhundar. Men det gick faktiskt bra, han skärpte till sig på plan och det är trots allt ganska ovanligt med bråk under platsen!

Fisherling
0

Som andra säger - kopplet ska vara undanstoppat och osynligt så fort linförigheten är avklarad.

Och apropå platsen, jag fick mig en rejält överraskning senaste lydnadstävlingen när Tinja reste på sig, nosade i marken, tog två steg bort från de andra hundarna och lade sig ned igen. Extremt utanför hennes karaktär, det såg väldigt nonchigt ut och hon är inte en nonchig hund.

Jag hade haft sådant fokus på henne att jag inte märkt något annat, stod och skämdes öronen av mig - sen när jag kom av banan berättade mamma hur en labradorhane hade rest på sig och spänt sig mot en boxer och en papillon som båda två rest sig även de. Väldigt spänd stämning alltså, och plötsligt blev det lite mer förståeligt varför hon rört sig bort från de andra hundarna. Kändes ju ganska surt för resten av tävlingen gick sjukt bra, men vi nollade ju platsen 😂

Majken!
1

#9 Det är ju en klubb med väldigt trivsamma människor, bra ställe att debutera! Jag tror det kommer gå strålande!