Vad utgör ett bra foder?
Foderdjungeln är minst sagt ett helvete för någon (jag) som aldrig tänkt på att de kan skilja sig så mycket åt från det ena till det andra… Vad tycker ni utgör ett bra foder? Hur ser ni på beståndsdelarna och har ni märkt skillnad på två foder med olika sammansättning? Även ni som kör mush, voh eller barf - vad är era tankar om beståndsdelarna? Min enda tanke kring foder är att hundar inte är bönder, därav bör de inte äta spannmål. Även om de kan, så är de inte gjorda för det! Vore intressant att höra om någon tycker motsatt.
För mig består ett bra foder av innehåll som hunden kan tillgodogöra sig, dvs först och främst animalier i rå form. Sedan ska det ju vara rätt proportioner för hunden i fråga, och vad som är rätt proportioner skiljer lite mellan olika hundar. Först och främst behövs kött, sedan lite organ och lite kalcium. Vissa behöver mer kalcium än andra och vissa är känsligare än andra för vilka djurslag som ingår i fodret. Mina hundar tex får snabbt problem pga zinkbrist om de får för lite rött kött i maten (om de tex äter mest kyckling en period så blir det inte bra för dem).
Vissa hundar kan också behöva någon form av utfyllnad i form av vegetabilier. Själv föredrar jag spannmålsfritt då jag upplevt att spannmål har vissa negativa bieffekter. MEN jag har inte alls lika mycket emot spannmål i färskfoder som i torrfoder då jag även upplevt en enorm skillnad på hur hundarna reagerar på specifika ingredienser beroende på om de är i torrfoderform jämfört med om det varit i färskfoder.
Jag kan ärligt säga att jag har absolut noll koll på näringsrekommendationer, hur mycket av vilken vitamin som hunden ska ha hit och dit, hur många procent fett eller protein något ska ha osv. Istället har jag lärt mig hur olika brister visar sig, vilka ingredienser som påverkar åt vilket håll och på så sätt kan jag avgöra om hundarna får i sig det de behöver. Det fungerar utmärkt.
Sedan, av både djurhanteringsskäl och näringsinnehåll så föredrar jag att ge kött från vilt eller ekologiska gräsbetande djur. Jag undviker kött från djur som generellt sett har det uselt (kalkon, kyckling och odlad lax undviks).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ett bra foder är ett foder som hunden äter och mår bra av. Jag som har en matvägrande hund och som har utfodrat med barf, färskfoder och torrfoder kan säga att även om barf och färskfoder ser bäst ut på pappret så spelar det ingen som helst roll om maten inte hamnar i magen. Humla får torrfoder nu och så varierar jag med råa ben och kött som hon äter. Jag håller koll på energinivån (att hon orkar jobba med bra uthållighet), att avföringen ser bra ut och att päls, klor, tänder ser fina ut. Jag tror, precis som för människor, att det inte finns ett foder som alla hundar fungerar på. Jag tror att hundar mår bra av en kost på mycket animalier men att det för den sakens skull inte behöver uteslutas spannmål. Jag har väldigt dålig koll på exakt vad ett bra foder ska innehålla, utgår istället från hur min hund mår.
Vad tycker ni utgör ett bra foder?
Precis som #2, så i första hand är ett bra foder ett foder som hunden äter och mår bra av. Ett bra foder för en hund kan vara helt åt helskotta åt en annan. Men, jag klassar de ändå i en viss ordning. Från bäst till sämst - barf, färskfoder, blötmat, torrfoder. Sen kan man ju klassa inom klasserna. På torrfoder t.ex, mest bara kött och lite grönsaker i ena änden, och störredelen kolhydrater, spannmål, grönsaker med lite köttmjöl och "aromer" i andra änden.
Om jag ska tycka att det är ett bra foder, så ska det vara en relativt kort ingredienslista, ingredienserna ska innehålla någon sorts logik (t.ex. har jag mycket svårt för örter i foder. Jag tillsätter hellre sånt själv när jag vet vad det är jag ger, än att man ska hitta på en "one size fits all"), rent kött ska stå i stark majoritet, och det ska inte vara en massa fuffens.
Hur ser ni på beståndsdelarna och har ni märkt skillnad på två foder med olika sammansättning?
Självklart. Vi bytte från halvbra torrt till bra torrt - bajsade mer sällan, mindre högar. Fes mindre. Kliade mindre. Bytte från bra torrt till mediokert färskt - bajsade ännu mer sällan, ännu mindre, fes inte alls. Kliade ungefär samma. Bytte från mediokert färskt till mycket bra färskt - små bajspluttar, doftfritt, skramlade inget i magen, blev mätt på sin portion, arbetade mycket glatt och villigt för en bit mat, kliade i princip inte alls.
Även ni som kör mush, voh eller barf - vad är era tankar om beståndsdelarna?
Jag tycker att det är viktigt att se till varje beståndsdel för sig. Är kycklingen i fodret född i närheten, har den haft ett bra liv? Laxen i maten, är den vild eller uppfödd? Nöten - är det riktigt nötkött eller vom? Vars kommer det ifrån? Etc.
Jag är mycket för att köpa direkt av producenten. T.ex. gav jag wholepray, och då köpte jag direkt av kaninuppfödaren, som även slaktar, enda mellanhanden mellan mat och min hund var jag. Nu när jag viltspårar köper jag klövarna direkt av jägaren som skjutit djuret. Etc etc.
Jag har två krav på ett foder; 1, Hunden skall äta det (det gör ingen nytta i matskålen eller i soppåsen) och 2, Hunden skall funka bra på det Jag har testat olika färskfoder och en drös med torrfoder, de välrenommerade funkade inte bra alls utan vi har landat på ett foder med spannmål i. Att alla åtta dessutom kan äta samma fodermärke om än olika varianter är förstås ytterligare ett plus. Förutom torrfodret får mina egna två hundar dessutom en del ben, kött och annat. Det har på något sätt blivit en hysteri kring detta med hundfoder och det späds på rejält i sociala medier. Mår hunden bra och är glad och nöjd så är jag glad och nöjd, svårare än så är det inte för mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
För mig enligt min erfarenhet och kunskap så vill jag ha ett foder med så jämn sammansättning av olika råvaror som möjligt. Finns många foder både torrt och färskt på marknaden idag men endast några få som jag tycker är så bra att jag kan ge det åt mina hundar utan problem, Musch, Emmzo, egen kombinerad barf och standardt.
Det finns ingen riktlinje på vad och hur mycket av olika ingredienser ett foder egentligen ska innehålla för att täcka upp alla hundars behov, det går inte eftersom alla är individer och kräver olika mycket. Men sen finns det de foder som har en rätt tydlig rubbning i vad som faktiskt är ett bra och sunt innehåll.
Ingredienser som jag alltid undviker i hundfoder är
Majs, vete, korn, mjöl. soja, vegetabilier i form av baljväxter linser bönor ärtor osv
Hydroliserat protein, havre, majsstärkelse, glukosamin, potatis, högt protein.
Dessa som jag radat upp har alla en negativ påverkan på hunden som tillexempel
hormonrubbningar
kraftigt förhöjda blodsockervärden
Sämre förmåga att smälta och ta upp näring ur fodret
Belastningar på inre organ
magproblem (orsakas oftast av för kraftiga foder som har ett svårsmält innehåll och högt proteinvärde)
Det som många gånger blir knas i foder som ger våra hundar obalanser är nivåerna mellan vitaminer, mineraler, jod, zink, kalcium, fosfor och järn.
Nu tänkte jag gå emot det mesta och säga att jag aldrig någonsin skulle rekommendera BARF till någon som inte har stenkoll på vad dom gör. Jag anser att det inte bara är att läsa på nätet och sen köpa hem lite kött och mata hunden med, utan mycket mer grundarbete bakom det. Vad behöver min enskilda hund, vad aka jag ge min individ av hur mycket osv för att all näringsbehov ska fyllas osv. Men har man kunskapen om ally detta+hygien (tänker främst då kyckling, risk för salmonella osv) så är ju det det bästa. Färskfoder som helfoder ska ju innehålla alla näringsämnen en hund behöver, men färskfoder kan innehålla mycket ben och benrester som gör hunden hård i magen. Finns ju flera sorters färskfoder så då kan man ju testa ngt annat. Sen återigen, hygien. Torrfoder är behändigt och i de bättre fodrena skall alla näringsämnena finnas med. Men, här är maten processad. Och många torrfoder innehåller massa skit och onödig utfyllnad, magen är ju faktiskt till för att smälta råvaror. Tänderna är gjorda för att slita och krossa… Jag hade gett färskfoder till mina om det inte vore för att min ena är valp, den andra har känslig mage som totalcrashar på färskfoder och jag bor hemma utan tillgång till frys som jag kan förvara maten i. Torrfoder äter dom nu, och dom har verkligen inte den maten som jag hade velat ge dom men dom funkar inte på det fodret (acana). Så dom får foder jag vet dom funkar på. Funderar dock på att byta då dom funkat på detta så länge, och valpen tror jag bara hade en svacka när han var kass i magen…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Kan du hänvisa till källor för att styrka dina påståenden? :)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Ett bra torrfoder:
Alla råvaror benämnda, dvs inga anonyma råvaror som bara köttmjöl utan att ange vilket djurslag.
Inget ris. Arsenik finns i allt ris, vilket kan ge olika slags cancer, diabetes och påverkan på njurar, lever och nedsatt immunförsvar. Hundar får cancer på kortare tid än människor får det.
Helst råvaror av livsmedelskvalitet.
Inga konstgjorda konserveringsmedel.
Kolhydraterna ska huvudsakligen ha lågt GI (glykemiskt index) för att hålla blodsockernivån på en låg, stabil nivå och undvika blodsockerrusningar. Sådana råvaror är ärtor, bönor, potatis av lågt GI. Om spannmål så ska det vara av fullkorn.
Numera pratar man om GB (glykemisk belastning) som ett bättre sätt än GI att mäta hur mycket blodsockret påverkas. Man ser till helheten dvs om de flesta råvarorna har lågt GI, blir GB ändå helt OK.
Jag har inget emot spannmål som vete, havre och korn om det passar hunden. Hundar med risk för magomvridning ska inte äta stora mängder spannmål.
Proteinet ska helst komma från animalisk källa.
Gärna svenska råvaror, men om det inte finns ett passande foder så får man välja något annat. Den enda tillverkaren som har enbart svenska råvaror är Magnussons. Nu har de också kommit med ett spannmålsfritt foder, men jag har inte testat det än.
Absolut inga råvaror från Kina.
Jag måste känna förtroende för tillverkaren. Den ska kunna redogöra för ursprunget till råvarorna. Hemsidan får inte innehålla en massa felaktiga påståenden.
Jag ger inte färskfoder, men har inget emot det. Det kan bli i framtiden.
Torrfodertillverkare som jag känner förtroende för är Champion Petfoods (Acana, Orijen) och svenska Magnussons Petfood. Brittiska Simpsons verkar också bra. Likaså danska Kingsmoor och Naturea.
#8 Är inte Carrier helsvenskt? Eller Robur? :O

#9 Carrier tillverkas i Sverige men det är viktigt att skilja på var produkten är tillverkad och varifrån råvarorna kommer. Carrier importerar vissa råvaror från andra länder.
#7 Diskuterar gärna vidare i pm när det gäller diskussioner om just foder för att slippa riskera heta debatter med Kalle tvärtemot som lätt leder till att tråden spårar ur och blir ot :-)
#10 Har koll på skillnaden. Ska kolla upp dem bättre. Tack för svar!