Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 720 ggr
Frida B
0

Stressad kring fler människor

När man är ensam ute och går med dobby så går det jättebra. Men när det ät fler med på promenaden så blir han jättestressad, drar som en idiot, kastar sig fram i kopplet och stannar man så börjar han skrika… Hur ska jag träna bort detta? Är vi i stan osv sköter han sig jättebra, stannar man så lägger han sig ner o sover osv… men är man fler på promenad just så går det inte.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

Har precis samma problem fast inte skrikandet, dock dragande och annat beteende. Jag brukar försöka gå med andra så ofta jag kan bara för att arbeta på det.. Bara försöka vänja in

Frida B
0

#1 hur funkar det för er?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
0

Har man hund med mycket jakt/kamplust så är det inte ett konstigt beteende alls, dessa beteenden tar sig sådana uttryck. Det är en ung hund vilket gör att den inte kan förväntas bete sig på särskilt många andra sätt, hjälp den att hitta något att fokusera på och fortsätt utsätta den för miljöer. Är du väldigt osäker tycker jag du ska kontakta uppfödaren som garanterat känner igen beteendet.

jenmjao
0

#2 Jag blir dragen som satan och sist vi tränade på det här hade jag båda hundarna och orkade inte träna lillen. Annars så går det fram och tillbaks, ibland jätte bra, ibland rent åt..ja helvetet, Ibland lite sådär lagom upp och ner. Det går som all annan hundträning helt enkelt, Men jag tänker inte ge upp. 
Blir han lugnare om han har en uppgift kanske? Typ skvallra, bära ryggsäck (utan tyngder), tränar något? Kan han vara passiv när andra är med (alltså stillastående)?

Frida B
0

#3 åh tack för betryggande svar haha. Då vet jag att det inte är någonting som är fel… haha! #4 inte testat men ska testa att ge honom en uppgift! Jadå han kan absolut vara passiv runt andra i andra situationer, men stannar man (och några fortsätter eller ngn annan bara går förbi) så skriker han… i promenadsitustioner.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

#5 Om ni är passiva på promenaden och någon (ni är med) går därifrån reagerar han likadant?
När folk går förbi eller därifrån säger du då hejdå eller gör något speciellt du inte tänker på? Har du försökt få han att göra annat, söka/tänka/ha något kommando när exakt detta sker?
Det är ju svårt men man får be sina vänner om att slava lite med småsaker ibland 😂
För mig är själva problemet at tnågon ens existerar i närheten av mig.. Min hund drar alltså som en skogstokig könsmogen oxe bara för en vän är med eller existerar.. 🤐

Frida B
0

#6 skulle jag gå därifrån så skulle han tjuta men avleder den som håller honom då med godis så tjuter han inte. När han inte ser mig längre slutar han. Oftast. Men har man godis som man avleder med redan frön början så tjuter han inte alla eller drar.. går ngn annan ifrån kunde han knappt bry sig mindre. Haha jaha, jobbigt läge… :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lenoir
0

Följer. Har exakt samma problem med en 1 årig labbe som blir stressad när vi är fler som går på promenad tillsammans. Skriker om någon person i sällskapet går därifrån även om personen bara står en meter längre bort, han drar i kopplet och vill vara nära den personen. Han måste hela tiden hålla koll på var vi är och vägrar att gå om någon av oss stannar. Alla ska med annars får det vara. Det har blivit ett riktigt stort problem så att numera undviker jag att träffa kompisar ute på stan med honom. Har någon bra tips eller råd på hur vi kan träna o ändra hans beteende i små steg då han blir uppspelt väldigt fort och slutar att lyssna.

jenmjao
1

#8 Möt en kompis någonstans (helst lugnare miljö först) gå med denna och sen börja träna hunden med godis/lek/det bästa han vet. helt plötsligt vänd bara och GÅ ifrån personen (du alltså) och såfort han söker kontakt med dig belöna, börja med småsteg och utöka sen, Kör inte om du märker att han vägrar kolla på dig. Försök belöna in kontakt öht redan innan någon "ska lämnas". Försök tänka "vad ska min hund göra när någon går" och försök träna in det.
Det är inte omöjligt, Jag hade en tik som kastade sig i kopplet och gjorde utfall emot nästan allt som rörde sig, tränade henne i skvallerträning i kanske 1-2månad innan allt satt riktigt bra och hon gick och sökte kontakt när ANDRA gjorde utfall. Såfort man vet vad man vill och hittar rätt metod, rätt belöning och rätt teknik så går det mesta att fixa.
Undvik dock inte problemet om du vill ha det löst, kommer inte bli bättre.