Olika uppfostran på raser
Är det sant att vissa typer av hundar behöver annorlunda uppfostran? En jag känner sa att t.ex vallhundar måste man leka in det man vill lära dem, medan med pitbulls måste man vara hårdare.
Tycker det ärtvärtom än det du sa. Kamphundsraser är väldigt förarveka och man behöver inte vara hård i uppfostran hos dom, däremot lite tuffare raser som vissa råtthundar och vassare terriers som är lite mer envisa kan man behöva vara hårdare mot, inte fysiskt hård utan hårdare regler.Men främst så är det upp till vad just den individen behöver.
Pitbull behöver man absolut inte vara hård mot. De är förarveka.
ALLA hundar behöver olika uppfostran med en viss "röd tråd" i det hela. Man anpassar sig efter hunden inte rasen.
Ja det stämmer, generellt vis så behöver pitbulls mfl fasta regler och konsekvens, trots att de är förarveka - de är fortfarande terrier.
Många tolkar detta som i att vara "hård".
Vissa vallhundar behöver också en fastare hand, typ australian cattle dog.
Medan man kan vara lite mer slapp med vissa raser.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
För mig är jag tydlig med regler till alla raser jag har haft.
Sen som nu en liten hund förknippas ofta med skällande och få var dom vill. Där är jag tydlig att han inte får hålla på så. Medans mina stora hundar har inte haft de "vakt" behovet och därför har jag inte varit lika "på" att förhindra de.
Men grunden och standar regler har jag samma oavsett ras och storlek. Tex en stor hund klara jo så klart av att man kanske puttar på den när man leker med den. Medans denna lilla busen klara inte av samma putt utan de blir mer en knuff tex. Asså man måste anpassa sina lekar och sitt sätt att vara mot hunden efter ras och storleken men inte uppfostran.
Hos mig har den alltid varit samma
Uppfostran anpassar ma
Uppfostran anpassar man efter individ!
Olika typer av hundar behöver olika träningsmetoder. Skulle jag försöka köra samma metoder och träningsupplägg med min terrier som min spårkompis gör med sin aussie och vice versa, då skulle ingen av oss komma vidare långt.
Sedan så är det lite OT, man behöver inte alls vara "hård" i sin uppfostran för att man har en terrier, det är snarare kontraproduktivt då man får en jycke som antingen skiter i allt vad man säger eller blir förbannad, ofta med all rätt, och svarar upp. Generellt sett alltså, det finns ju alltid undantag.