Muskla upp hund!
Hej gruppen! Skulle behöva tips på hur man musklar upp en hund som inte tycker om att springa? Har en speciell hund som inte är så förtjust i att springa runt :p vi brukar använda klövjeväska när vi är ute och går ibland. Har ni några andra tips?
Skritt i snår/högt gräs/vattenbryn :)
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Simning, drag weight/weight pull, skritt i blåbärsris, lösspring i sandtag, lös spring i varierande vegetation (skog), gå långsamt i nedförsbackar, backträning.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Först och främst, vad är det som ska musklas upp? Nu är ju ibte jag någon expert men antar att det är samma sa ar för hundar som för oss människor, olika typer av träning för att träna upp olika typer av muskler? Men jag antar att simning rent generellt är väldigt bra träning som tränar många muskelgrupper :-)
Är det Milou som har spondylos eller snurrar jag till det nu? Om det är det så skulle jag definitivt gå till en hundfysioterapeut och få ett träningsschema avpassat specifikt för honom. (Det gäller i och för sig friska hundar också, väl investerade pengar att kolla upp hunden någon gång om året!) Simning och vattentrask, det börjar väl bli lite sent på året nu kanske om man inye har bassäng. Vattentraska tycker jag dock att man kan göra lite till, då är det ju bara nederdelen av benen som blir blöta. Om det är just styrka/muskler du är ute efter så är skritt definitivt en underskattad gångart. Ut i skogen "off pist" och skritta, gärna där han får ta i ordentligt och lyfta på benen. Djup mossa, lingon/blåbärsris, kalhyggen, djupa traktorspår är bra exempel där hunden måste använda ryggen. Se dock till att han verkligen GÅR steg för steg och inte skuttar (vilket i synnerhet småhundar tenderar att göra när det blir jobbigt). Hellre några få steg där han går korrekt och trampar ordentligt än många där han slarvar. Att gå/skritta i slalom (alltså inte agilityfart) eller volter bygger också muskler, främst i bakbenen. Det inte benet får högst belastning vilket kan vara bra att tänka på om han är ojämnt musklad. De flesta hundfysios jag har pratat med är inte särskilt pigga på att rekommendera weight pull och drag pull, i synnerhet inte om man inte vet väldigt väl vad man gör, har rätt utrustning och dessutom en kollad och garanterat frisk hund. Men jo, det bygger definitivt muskler.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för tipsen! Som sagt så springer han inte när man släpper honom. Simma brukar vi göra på somaren en heldel! Jag vill först o främst muskla upp hans ben. Har provat att dra med honom men han vill inte de..han är ganska "tråkig" på de sättet att han vill knappt göra något :/
#5 Ben tyngder kanske? Vet inte exakt vad dom heter, men jag hoppas du förstår vad jag menar 😉
#5 att gå, som dom tidigare nämn är jättebra för benen, speciellt på ojämn terräng. Tar man kontakt med tex en rehab för hundar kan man ju börja med viktband rund benen med inrådan från dom men det är inget jag tycker att man som vanlig hundägare ska ge sig på helt på egen hand. Har inte hunden några bakomliggande problem så kan ju kanske dogparkour vara bra för att bygga muskler? Har fått för mig det iallafall så det är absolut inget jag vet.
#4 yes det är Milou o han har spondylos och sköldkörtelproblem. Har funderat på att kontakta en hundfysioterapeut men letar efter nån bra! Vi går mycket i skogen och "off pist" men får leta upp något bra ställe där de finns mycket blåbärsris och sånt! Tack för alla tips!

Balansbollsträning. Försök hitta en kurs.
>>>Malum domesticum<<<
Gå ute i skogen, om hunden är svår att motivera kanske spåra samtidigt??
#6 tänker du på benviktsmanschetter? :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#11 precis, men tordes inte riktigt skriva ut ordet då jag inte riktigt visste hur det stavades :-P
Vår labbe har spondylos och hon ska inte stå på bakbenen och undvika trappor och hårda underlag. Däremot en korrekt "sitta vackert" är bra träning för bålstabiliteten. Slalom och åttor mellan benen. Backa både rakt bakåt och i svängar. Gå långsamt upp och ner för backar och även gå "slalom" ner och upp för backa (om du har någon bred backe i närheten), backarna behöver inte vara speciellt branta (speciellt inte i början). Tempoväxlingar. Gå långsamt över rötter, grenar, högt gräs (som andra redan föreslagit). Sen är det bra att växla mellan dagarna och inte göra samma sak flera dagar i rad. Massage är bra också..
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#8, Kan det vara så att han inte vill röra sig för att han har ont av sin spondylos tror du? Har själv haft en hund med ryggproblem och han blev mindre benägen att springa och vara aktiv när ryggen försämrades. Ett besök hos en hundfysio vore nog väldigt bra, om inte annat så brukar de flesta hundar felbelasta om de har ont någonstans - även om det är i ryggen som grundorsaken sitter så kan det leda till hältor, låsningar och annat. Lycka till med Milou!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack alla!! :) #14 han har ytterst lite spondylos i nackfästet typ. Så vet inte om han har ont eller inte. Men somsagt så håller jag på att leta efter en hundfysioterapeut :)