Hundmord?
Jag fick en tråkig nyhet av en kvartersgranne igår: Hans 4-åriga schäfertik dog för två veckor sen efter en intensiv dödskamp. Obduktionen har visat att dödsorsaken var ett mycket speciellt medel/gift som under inga omständigheter skulle ha befunnit på skadeplatsen. Att platsen för dådet var på en inhägnad tomt i Sthlms skärgård gör det hela ännu mer upprörande. Enligt veterinären var det dennes femte fall av akut förgiftning på hund denna sommar, förorsakat av oförklarlig förekomst av något gift. Onödigt att tillägga, men min granne, som jag uteslutande känner via våra hundar, var djupt bedrövad. Detta var hans 7:e schäfer och han hade flera ting på framtida valpar. Naturligtvis är detta ett underprioriterat brott för polisen. Tänk om det hade varit ett barn?

Usch så hemskt 😡 Hoppas att den som lagt ut giftet hittas och får det straff hen förtjänar!
Kanske kan din granne kan kontakta media, tex aftonbladet, expressen, lokala tidningar, v-nyheterna, mm för att få hjälp av allmänheten att kanske hitta den skyldiga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tror det varit ungefär 4-5 hundar i Västerås som dött av förgiftade samt flera som blivit det men klarat sig och dom har lagt ut gift i dom flesta skogar och områden här och i vissa fall även kastat in på tomter hos hundägare. Blir så jäkla förbannad då man måste anpassa sig efter dessa idioter. Dom har t.om lagt ut gift på brukshundsklubben här där en hund blev förgiftad av fisk som dom hade proppat med glykol tror jag det var. Man blir så himla arg och ledsen att människor ens lägger ner tid och energi på något så hemskt…
Bor i en liten ny neråt landet. Här har någon hällt ut frolic med små spik i. Det gäller att ha koll. Läskigt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Man upphör aldrig att förvånas o chockas över människors vidrigheter….jag blir så arg över sånt här! Å som andra redan skrivit har d så otroligt låg prioritet hos polisen- det gör mig vansinnig!! Jag bor i Malmö o har under årens lopp hittat både bröd bitar o annat fulla m glykol, även rå köttfärs m glasskärvor o spikar i som görs till råa köttbullar o läggs ut under buskar osv - allt för att vi människor inte ska se d o samtidigt där alla hundar o andra djur går o luktar osv. Katter har dött, hundar har dött, fåglar kaniner o andra vilda djur har dött…Jag har tagit m mig det jag hittat varenda gång, polis anmält varenda gång (även fotograferat där d låg innan jag tog upp d)o visat polisen men polisen gör ändå ingenting! Kanske dags som ngn skrev att gå till tidningarna ist…
Ja, hunddjur i Sverige har det inte lätt, vare sig de är vilda eller tama. Det finns en svårförklarlig hat-kultur som börjar med förbudsskyltar och slutar med såna här tilltag. I länder som vi vanligtvis anser sköter sina hundar dåligt (runt medelhavet) är djuren ändå integrerade i samhället; de tar plats och är en naturlig del av stadsbilden, på gott och ont.
Grannen har redan kontaktat sin uppfödare och där kan vara valpar på gång, så jag hoppas att han snart kan se fram emot en ny kompis.
Jag vet att förgiftning av hund förekommer även i Finland då jag hört från vänner, läst på nyheter osv om folk som lagt ut förgiftade köttbullar, korvar etc på vägkanter och kastat in i folks tomter och, i ett fall, vid staketet av ett hunddagis! En god vän berättade även om hur någon tryckt in förgiftat rått köttfärs in i brevinkastet i en hundägande grannes lägenhet. Som tur var så fanns det en mellandörr så hunden inte kom åt "maten"…
Det har varit i nyheterna på sistone och man blir ju så himla arg på att det finns idioter som går runt och förgiftar/dödar andras djur…!!
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Men gud! Gick det att bevisa att det var grannen? Hoppas han blev dömd! Kan tänka mig att det är hyfsat straff på sånt. Man kan ju aldrig vara säker på att ett barn inte kommer åt den betade maten. Även om hundägaren bor själv kan hen ju ha besök.
För flera decennier sedan gick det en våg av liknande tilltag riktade mot människor. Folk körde ner halsen på avslagna flaskor i sandbotten i badvikar och liknande. Skräcken har aldrig släppt hos mig. Jag tänker på att det kan finnas nåt sånt under vattnet varenda gång jag vadar ut eller låter en hund eller ett barn göra det. Omöjligt är det ju inte heller även om det inte är gjort med uppsåt, för folk sitter ju och gärna och festar på såna platser och langar flaskorna vattnet. Idioterna.
Fy vilket beteende, vem är det egentligen som hatar oskyldiga hundar och djur till den gräns att man vill döda dem?!
"Grannen" är min drabbade vän…vem som är skyldig vet ingen. Behöver ju inte vara någon närboende . Minst sagt olustigt.
#11 Nej alltså jag menade att min vän, som bor i en lägenhet i Finland (vånings- eller radhus, vet inte vilket) hörde från en av sina grannar som bodde i samma lägenhet att någon tryckt ner förgiftat köttfärs i dennes (alltså grannens, inte min väns) brevinkast. Grannen var alltså hundägaren som detta hände till. Vem som gjort dådet vet nog ingen. Sorry om det blev förvirrande. ^^"
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Jaha, då fattade jag alldeles fel. Kanske tur det, för det hade ju varit en väldigt obehaglig situation.
Usch jag tycker det är så sjukt läskigt att läsa om detta… Är orolig under prommenaderna med min vovve :( men vad ska man göra????? Är det en ökning av detta eller har det varit konstant?
#13 I västerås har det istortsätt inte skett innan, Visst har det skett men det var sällan och längesedan (läste då att dom tog köttfärs med glassplitter/spikar i). Nu lägger dom ut förgiftat torrfoder, köttbullar, säkert hundgodis, korv, allt.
Man ska dock alltid vara försiktig och inte lämna sina hundar ensamma utomhus, Det finns ju även en lag som säger att hundar alltid behöver uppsyn av sin ägare speciellt då utomhus. Man kan ha munkorg på sina hundar om dom äter allt, Och det sker ofta och i vågor i staden där man bor (vilket det just nu gör i Västerås). Eller så kan man lära sin hund att låta bli saker utomhus (detta är svårt) eller innebörden av "spott ut".
Jag har 2 hundar, En tik som kan spott ut med allt och som gör det på kommando, Hon kan alltså ibland ha en godis i munnen och jag säger spott ut och hon droppar den på golvet direkt, Jag började träna det med ben. Det har varit jätte effektivt eftersom folk kastar matrester som kan skada hundar utomhus även om det inte är giftigt, Tillexempel plockade hon upp ett kycklingben förut (som någon ätit av och kastat på sidan av en gångbana..) Så jag skrek i panik "SPOTT UT" och hon spottade ut benet direkt, Blev ganska stolt och förvånad eftersom jag lärde spott ut för att inte få henne benaggressiv/ifall hon snor mat inomhus. Min valp däremot äter allt direkt istället, lyssnar inte och skulle inte släppa något för min skull, Så antingen tränar jag det på honom (om det ens går att lära han det) eller så är det han jag har koll på när han luktar i marken, Ser jag att något är för intressant drar jag undan han.. Det är en ständig koll varenda promenad man går, OM man bor i en stad där man läser istortsätt minst 1gång i månaden om att hundar dör/dött, Ibland tillochmed oftare..
Usch. Är det någon som från början tränat sin hund att inte röra mat den hittar? Jag menar inte bara fya och neja när det händer, utan alltså övat på det innan det uppstår ett skarpt läga. Typ lagt ut godsaker som den inte får ta efter vägen man ska gå.
Funderar på hur man skulle göra det. Någon slags skvallerträning?
#15 Yes jag har gjort det. Jag la flera godisar över golv, Jag tog kycklingben ifrån maten vi åt och la på golv, Jag tog mat (som hundar är intresserade av), hennes ben, Och sen sa jag bara låt bli, körde annat, hon skulle gå förbi dom, Och hon fick självklart något myyycket bättre (högre värde för henne än det som låg på mark/golv) som belöning när hon lät det vara. Och jag utökade ifrån frolic till korv, till kycklingben.. Osv, Alltså det hunden gillade bäst tar man senare, annars siktar man för högt för snabbt.
När hon å jag gått ute har jag haft stenkoll på henne (har just varit orolig över förgiftat utomhus) och sagt "låt bli" när hon luktat på saker som legat ute, Och berömt och gett jätte mycket godis och gos såfort hon kollar på mig och rör sig ifrån det "goda".
Kan tillägga att om hon äter harbajs brukar jag inte reagera, Så att dom ska "veta" vad som är tillåtet eller inte går att träna in, Men det tar tid och man måste ha stenkoll. Även när hunden kan det måste du ha koll, Precis som en hund som man skvallertränat(och kan det) ändå alltid ska ha beröm för att den lyckas vid hundmöten. Det är en grej man väljer att träna eller inte träna, Inte ett mellanting.
Tack. Det låter ju bra.
Här är ifrån min stad:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.4068409-andra-gangen-familjens-hundar-har-forgiftats
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3511338-forgiftad-hundmat-hittad-pa-djakneberget
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3813303-hittade-misstankt-forgiftad-kottbulle
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3806324-hund-at-mat-fran-marken-fick-avlivas
ALLA artiklar är ifrån i år. Folk hittar och delar på fb varje vecka på nya platser, Det här borde klassas som högre brott än vad det gör. Man kan inte ens gå ut med sina hundar, ser man någon tappa något blir man orolig, Skulle någon erbjuda min hund att smaka något (främling) skulle jag säga nej direkt även om det var hundgodis, Hela situationen är osäker och man blir stressad, Det har också varit så jäkla varmt i sommar att munkorg varit svårt att ha på.. Jag äger dessutom en munkorg hundar ska kunna äta med, dricka med och ta emot godis i… Jag har en valp som seriöst äter allt han hittar (förutom choklad av någon anledning) och man får oroa sig hela tiden. Jag känner mig BARA trygg där jag bor, och inte inne i områdena då, Utan ute på åkrarna eller i skogarna..
Dock hade någon i mitt område "sett något misstänkt och skickat in på analys" och dom hittade det i en liten dunge precis utanför min port..
Jag tror t.o.m. det fanns misstankar om gift på västerås bruksklubb… Det har gått för långt… Och att det aldrig slutar.. Har sett kanske en händelse någonsin i Västerås innan iår.
Artikeln där en kvinna blev drabbad två gånger "på illervägen" det är bara några minuter ifrån där min mamma bor.. Och ja är ofta hos min mamma, Min mamma har också hund.. Usch blev upprörd nu, har försökt glömma allt det här och bara träna in att hundarna inte ska ta saker, men det hjälper inte alltid, det finns inga garantier..
Man kan undra om "hundhat" är ett nytt fenomen eller om det finns historiska fall?
#20 Verkligen och det är riktigt hemskt för dem som drabbas av det-. Man kan också fråga sig om det är lika för alla raser eller om vissa raser är mer utsatta för detta. I det här fallet verkar det handla mest om schäfrar och jag undrar om inte de är lite av en kamphundsras. Jag kan ha fel. Jag bara undrar.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Schäfer är förmodligen vår vanligaste brukshund, omtyckt för sin allsidighet och nytta. Jag har svårt att tro att de är måltavla. Det verkar som om det mer handlar om de som utför dåden, vad är det för typer? Rädsla för hundar? Avundsjuka? Ondska? Den stora frågan måste ju vara varför de inte attackerar djurens ägare..?
I värmland i en liten ort, har man hittat kött med spik i. Stod i tidningen nu i veckan. Man kan undra vad det är för sjukt och hatiskt beteende. Stackare som fick sin hund dödad.
#22 Det finns ju hundrädda människor, Folk som tycker att man inte ska ha hund som husdjur, folk som är vana vid att hundar har rabies eller bor på gatan. Jag tror inte det är avundsjuka, Om jag vill ha en häst, då går jag väl inte och förgiftar andras hästar? Ondska tror jag inte heller på, Dom får inte se eller uppleva det dom själva gjort (alltså se djuret lida och dö), Folk som vill skada djur på ett vis av "ondska" brukar nog faktiskt tortera dom ett tag, Sno dom ifrån ägaren eller dylikt.
Jag tror inte det handlar om oss hundägare alls i den här frågan, Jag tror det bara handlar om att vissa människor inte gillar hundar, och att tydligen kan folk gå så långt att själva försöka utrota hundar för att slippa dom.
Endel hundar här i västerås (dom som blivit förgiftade på sin tomt) tror jag beror mycket på att ägaren säkert inte haft koll på hundarna och någon "idiot" har tröttnat och förgiftat hundarna som kanske står och skäller jämt, eller har varit allmänt störande, Dom kanske anmält ägaren innan, dom kanske pratat med ägaren innan osv.
Men de som lägger ut kött/godis med gift eller spik/glas i, Jag tror inte dom siktar in sig på någon speciell hundägare, Alltså bryr dom sig inte om vad det är för ras eller storlek sålänge "den dör". Vilket jag uppfattar som att vilja utrota hundar..
Det du sa om hästar fick man att tänka att det kan vara ren sadism också. Tänkte på de där otäcka grejerna som här hänt ett par omgångar när folk åkt runt och skurit hästar väldigt illa på utstuderade sätt, i könsorgonen på ston tror jag faktiskt det var ivf i ett av fallen. Man kanske kan njuta av att döda eller skada djur helt enkelt. Det heter kanske inte sadism då, men ni förstår hur jag menar.
#22 Kanske! Rädsla kan vara ett svar på frågan, men förmodligen finns det flera!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
#22 avundsjuka bygger i mångt och mycket på att förvägra andra det man själv inte har. Klart det kan vara ondska , särskilt för min grannes hund vars dödskamp varade i timmar vilket INTE var en njutning för ägaren. Det är inte min uppfattning att det handlar om andra hundägare MEN det ger ingen rätt att skada någons djur, oavsett hur hunden har skällt eller uppfört sig. Är man så driftig att man kan lägga ut gift och annat skadligt då kan man också göra en anmälan till Länsstyrelsen! Men jag tror inte dessa människor vill ha en juridisk lösning, det är något annat som driver.
#24 ovan kommentar var en replik till dig…inte #22.
#27 Jag tror det kan vara precis allt, men vi alla ser på avundsjuka, ondska och bara rent hat/ogillande väldigt olika. Ondska är att vilja skada ett annat djur egentligen, Men det jag tänkte på kanske var lite mer "psykopat" drag, Alltså att man vill vara med när djuren lider och se det, Att man vill VETA vad man gör och vad man ger och höra djuret skrika och lida. Avundsjuka uppfattar jag dock annorlunda, Är jag avundsjuk och vill ha något skulle jag inte vilja ta bort det ifrån alla andra, Men det är väl också en personlig fråga, hur man agerar när man känner en viss sak.
Jag tror det är mest rädsla, Antingen rädsla eller så ogillar/hatar man totalt djuren och därför vill ha bort dom ifrån samhället.
Dock brukar inte ofta så mycket ske när man anmäler och har sig till länstyrelsen elle rpolisen, vilket är synd. Men av vad jag sett/hört/läst så sker inte så mycket efter att man anmäler..
Har man synpunkter på hund eller hundförare så har Länsstyrelsen tillsynsansvar. Men, jag tror inte de här individerna vill ha kontakt med myndigheter. I någon form. Jag ser inget förmildrande som kan förklara den här sortens beteende.