Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 941 ggr
fridarebecka
0

Miljöträna vart?

Jag hade tänkt göra en liten lista på ställen och saker som jag behöver miljöträna med valpen. Jag bor i stan och känner att jag missat många landet-grejer och mindre vardagliga grejer med stora hunden och jag vill inte göra det misstaget igen 🙂 Ös på med alla vardagliga och konstigare situationer som man bör träna med sin valp/unghund 😃

Hästar
Kor
Ankor
Parker
Dagis/lekplats
Bussar(tex bussgatan)
Parkering
Sirener (viktigt för oss då det åker förbi en del utryckningsfordon på vår gata)
Tåg/järnvägsövergång
Stormarknad/kundvagnar
Rullskidor
Längdskidor
Fotbollsmatch/träning

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Karmatarerskanise
1

Viktigast är situationer som man kommer stöta på i vardagen. Och det ser ju olika ut för alla.

Vattnadal
6

Veterinären, både kunna kännas igenom av främmande och kunna stå på bord kan vara superviktigt.

Att bäras, om hunden blir skadad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

#2 Väldigt viktiga saker!

hemul
2

Smällare och raketer. Bor du i stan så lär lär det väl inte gå att undgå vid nyårsfirande o.s.v. Själv har har jag tänkt att jag ska ta reda på när de tränar på en skjutbana som inte ligger så långt bort och åka dit och vistas i närheten när det smäller. Inte samma ljud, men samma typ av ljud ivf.

tiger tok
1

Gå i trappor, rullstolar, cyklar, bilar och övriga fordon, hästar, smådjur, katter osv

Vattnadal
1

#4 Man kan fuska med ljud, det behöver inte vara riktiga, utan ljud hemma på CD, som man börjar med låg volym medan valpen äter eller man leker, och så höjer man sakta men säkert. Bra sätt att vaccinera mot oljuds-rädslor!

MVH Elin

hemul
0

Har hört många säga att den där skivan du antagligen syftar på inte funkar, tyvärr. Antagligen återger väl inte inspelningen hela ljudbilden. Men man kan ju försöka (tips: den finns att ladda ner i en välkänd bukt).

Vattnadal
0

Det blir lite samma hela tiden, och så klart blir det inte riktigt samma ljudbild. Fast bättre än inget.

MVH Elin

hemul
0

Det lär ju inte ställa till nåt att prova ivf. Det är ju svårt att utvärdera en sån där sak. De hundar som ägarna tycker den funkat på kanske inte hade blivit rädda för raketerna (eller vad det nu är) annars heller.

Changrila
1

Jag tänker att om hunden är sund mentalt, får hänga med på lite allt möjligt och ägaren gör sitt bästa för att ha en bra relation med hunden, då behöver det inte tränas specifikt på något. Jag har tex aldrig tränat mina hundar på veterinärsituationer, men eftersom de litar på mig och är vana vid hantering så går det bra även hos veterinär. För ett tag sedan behövde jag åka buss med mina hundar. Det var första gången för 4åringen och för 1åringen. Den unga tyckte att det blev lite tråkigt och pep därför en stund, men i övrigt var det inga som helst konstigheter och jag hade faktiskt blivit förvånad om de tex tyckt att det var läskigt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
0

(Sedan har vi fått träna på att inte jaga joggare/cyklar, att uppföra sig vid hundmöten och när det dyker upp andra typer av djur, men det ser jag inte som miljöträning utan mer vardagslydnad)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

apportbocken
0

Att vara i miljöer med mycket folk och andra hundar brukar vara, typ marknader mm.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
0

Brukar vara nyttigt ska det förstås stå.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
0

Nåt som jag tänkt på är att man kanske ska klassificera miljöerna lite och lägga lite mer krut på sådant som man inte gör så ofta naturligt. I mitt fall bl.a. åka bil. Har ingen bil, kommer aldrig mer att ha någon (sjukpension…) och åker ytterst sällan bil. Så säkert smart att försöka hänga på grannar och folk man känner och lifta några kvarter med valpen då och då under hans uppväxt. Åker sällan tåg och buss heller, så det kan nog också vara bra. Det man ändå gör då och då kommer ju naturligt om man bara tänker på att ta med sig valpen även om det kanske vore enklare att inte göra det.

Lona
0

Konstiga underlag som prasslar (presenning till exempel) eller rör sig, bryggor och broar med glesa mellanrum, spångar (himla käckt sätt att träna hunden att gå bakom på), trappor som är "öppna" mellan stegen. Tidigare tränade jag även mina hundar att gå på galler/i gallertrappor, efter att Nikka brutit en klo och skadat tån så får de inte gå på såna ställen längre. Tjänste- och räddningshundar kan ju behöva det men jag tar inte risken längre. Sedan min kompis började jobba på Landvetter flygplats så har vi tagit med hundarna dit med; hala golv, massa folk, rätt hög ljudnivå, rullande väskor som skramlar och så vidare. Hundarna har dock inte brytt sig nämnvärt - förutom på de stora svängdörrarna in som dessutom pyser lite. Jag har tränat skott med mina också men där gäller det verkligen att inte klanta sig! Jag tycker att man får checka av sin egen hund lite, det den tycker är jobbigt behöver man då klart träna mer på än sånt som hunden inte bryr sig om. Det gäller att hitta en balans där, att tänja gränserna lite lagom så att hunden "växer" och inte blir skrämd. Jag tycker dessutom att det är jätteviktigt - i synnerhet om det gäller en valp eller unghund - att hunden får VILA efter att den tränat lite läskiga grejer. Det tar mycket kraft att vara på spänn!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

fridarebecka
0

Tack för många bra tips!

#2 Att fortsätta bära honom ska jag tänka på, tror annars att det är något som ofta glöms när de börjar bli tunga.

#4 Har turen att husse är jägare, så skott kommer vi kunna träna på 🙂 Fyrverkerier ska jag klura på hur vi ska träna på.

#14 Precis så jag tänker också! Glömde ju såna saker med äldre hunden, sånt som inte finns naturligt där vi bor. Försöker att inte göra det misstaget igen 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
tulinia
0

åka hiss, tunnelbana, tåg, buss, båt, vara vid lekplatser där det är många barn, pulkabackar, återvinningscentraler (mycket ljud). 

Vad gäller djur så är 4H gårdar bra, vissa får man ta med sig sin hund till!

Vatten, skogar och ängar är bra att träna hundar vid. 

Andra hundar

Rullstolar, rullatorer och barnvagnar (min är helt fixerad vid sånt)

hemul
2

#16 Man kan glömma sånt som är nära också. Gjorde jag. Jag bor i centrum fast i ett lugn kvarter lite på sidan av. Min hund var jättestabil annars om det var mycket folk, bilar och så men blev nervös just av att gå på stan. Vi gjorde aldrig det när han var liten. Det var ju tråkigt ju. Roligare att åka ut i skogen eller till sjön. Jag var inte så medveten och informerad på den tiden. 😉