ni som har två hundar
funkar det bra?
Jag börjar bli sjukt sugen på att skaffa en hund till
För våran del fungerar det väldigt bra, tänkt bara på vilken åldersskillnad du få på hundarna. Det bör inte vara mindre än 3 års skillnad om du har hundar av samma kön

Jag funderar också på en hund till, men vet inte om det skulle fungera. Jag är ofta ensam med hundarna så jag tar med mig Udda nästan överallt. Nu åker vi buss, men jag håller på att ta körkort. Jag tycker att det är svårt att hålla ordning på Udda som är överallt och ingenstans… Att ha två likadana som dessutom drar åt olika håll:D Kanske när jag fått mer på koll på Udda…
Jag har hört att det räcker med två års skillnad.
Och mina vänner har bara ett år mellan dem och det har fungerat fin fint ändå. Så det är olika.
Pappa och hans fru har haft tre hundar samtidigt, nu har den ena tyvärr dött av ålder så de har två nu. Det funkar jättebra med dem, de mår bra av att ha varandra.
Ålderskillnaden är nog inte det viktigaste utan istället hur långt man har kommit i träningen med den äldre hunden och hur mogen den är som individ. :)
Vi gjorde misstaget att köpa 2 hundar med 4mån ålderskillnad = kaos! Haha. Absolut inget jag rekommenderar ;)
Mellan mina vovvar som bor här skiljer det 5år.
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha bara en hund igen, älskar att ha två och det märks att hundarna också tycker om det :)

Som ovan säger. Åldersskillnaden är ganska oväsentlig, men man bör ha god uppfostran på den första då den yngre gärna tar efter i beteenden. Däremot skulle jag rekommendera att i alla fall den första ska ha lämnat valpstadiet och gärna även unghund.
Jag har 2½ mellan mina och det fungerar jättebra. Men som många tror så är det absolut inte att "har man en, kan man lika gärna ha två" för det är "har man två, så har man två och det innebär oftast dubbelt jobb"
Man måste till en början dela på hundarna mkt under promenader och träningen tar dubbelt så lång tid. Men det är klart, det beror på vad man vill ha ut av sitt hunderi.

Jag har en hane och tik nu. En taxtik och en schäferhane. Funkar jättebra
Har även haft en schäfertik och en schäferhane ihop. Funkade oxå jättebra

Skaffade hund nr 2 den 18 augusti en hanne på 7 månader. Har Irma 5 år också som jag haft sen hon var 8 veckor.
Har även kastrerat Tintin pga irmas löp perioder och det gick bra, nu är det överstökat.
Tror att Irma tycker det är kul med en kompis, något som händer på dagarna annars ligger irma mest i soffan dagtid och man får nästan dra ut henne.. men nu hittar tintin på nått upptåg och irma har även gått ner lite i vikt 
Tror detta var nyttigt för Irma att få en kompis.

Funkar jätte bra för oss iallafall :P

Jättebra med en 4 månadersvalp och en äldre, både tikar :D
det gick inte bra när vi och vår äldre passade föräldrarshund-hane, vår tyckte inte alls om hanhund…
Här går det i alla fall bra. Jag vetinte men det kan ha att göra med hur man är själv, hundarna måste veta vem det är som är "flockledare" och gör dom det så tror jag att det inte blir några problem. Jag har två tibetanska spaniel och det skiljer inte mer än 8 månader dem emellan. Sn vet jag inte om det har någon betydelse om det är hundar av samma ras eller inte…. en del raser har ju lite egna "grejer" för sig……. Mina älskar till exempel att slurpa i sig daggmask efter ett regnväder, mumsfilibabba !!! eller……….
/Sussi

Vidar och Piro (alaskan och siberian husky) har 2 år mellan sig. Vidar skulle ha behövt ett år till eller så på att mogna innan det kom in en till hane, egentligen. Ibland är läget spänt mellan dem. De kan småmorra och inte triktigt våga titta på varandra. När vi inte är hemma är hundgården delad. När Piro blev könsmogen slogs de någon gång, fast inte så där på allvar. Aldrig ett märke på Piro, då Vidar höll igen, och något tandskrap på Vidar bara. Vi delade dem, och är nu snabba att säga ifrån om det är något på gång. Båda grabbarna tycker att det är skitläskigt om de råkar springa ihop eller komam för nära om det finns en resurs att tjafsa om.
Andra gånger kan de ligga och sova rygg mot rygg. Nu när Vidar blivit 4, och Piro 2, längtar vi efter att Piro ska landa och hinna bli vuxen på riktigt, så att läget mellan dem blir lite stabilare.
2 osäkra hanar med för tätt i ålder kan vara lite jobbigt. 2 tikar samma sak. Sedan Cora kastrerades struntar hon fullständigt i om Freja går och spänner. Hon skiter i vilket, när hon tidigare svarade emot och de rök ihop.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det skiljde bara 6 månader mellan mina två när jag fick hem min ena hund. Haft Zelma sedan hon va 8 veckor och hon är född i Augusti-06 fick sedan hem Biffen 8 veckor när, och han e född i Januari-07. Att man skall ha hundar där åldern iallafall skiljer mellan 2-3 år innan man skaffar en ny är en bra sak.
Jag ångrar inte att jag köpte min andra hund, men kan ju säga att hade jag inte köpt han då utan jag hade hittat han om kanske 2-3 år istället så hade det underlättat. Att ha hand om 2 valpar på samma gång har vart underbart men även sånna stunder där du bara har viljat sätta dig och gråta typ pga allt arbete och räddslan för att du skall misslyckas med någon av dom.
Men dom funkar jätte bra ihop, kastrering skall de bli på Biffen nu efter års skifftet. Zelma skall in i sitt andra löp nu i november har jag räknat med, och då har jag redan hundvakt som skall vara med dom två undertiden jag pluggar och sambon jobbar så att det inte blir nogon tjuvparning eller liknande.
Men nu sitter vi här med Zelma på 1 år och Biffen på ca 8 månader…. och de funkar toppen…
Intressant att höra… Jag vill själv gärna skaffa fler i framtiden men vet inte om man ska ha samma kön eller blanda hane o tik?
När jag skaffade min andra hund så var den första sex år. I början tyckte nog den äldre att det var rätt onödigt att jag släpade hem en liten äcklig valp som dessutom kissade och bajsade inne. Inte så kul tyckte han nog ! Men tiden gick fort och snart var den lille rumsren och inte så äcklig längre, och dessutom ganska trevlig tyckte han. Numera är dom jättebra vänner och har mycket roligt ihop. Sover dessutom gärna tillsammans. Båda är Wheatenterrierhanar och den äldsta är 7 1/2 år och den andra 14 månader.
14,jag skulle inte blanda hane och tik för egen del,om inte tiken är steriliserad vill säga,det blir så synd om hanarna när dom löper och man måste ha dem åtskilda då…..men det är vad jag tycker ;-)

Det är mycket jobb och slit när man blandar hane och tik:P
Iallafall i mitt hus, dock skall hanen kasteras efter årsskiftet men ändå, de är fortfarande jobbigt :P
#15 Kristina, du som då har erfarenhet av terriers, har du sett problem hos andra som har terriers av samma kön? Eller har du sett tendenser till problem men jobbat på dom?
IOFS är det så stor skillnad på dina så jag kan förstå att det inte blir problem där… Men man vet aldrig. :)
Vill gärna höra från en annan terrier-ägare även om alla med erfarenhet av två av samma kön är välkomna med sina tankar! 

Jag kommer nog alltid att se till att jag har fler än en hund. Dom har så mycket glädje av varandra. Hur mycket vi än tror oss förstå våra kompisar så förstår vi inte allt.
#18 Det verkar som det är ganska vanligt att "Wheatenägare " skaffar ytterligare en Wheaten. Min uppfödare har ju fött upp rasen i ca tjugo år och många av hennes valpköpare har efter en tid köpt en till av henne. Många har köpt en till av samma kön, men även motsatt. Då många av hennes valpköpare vänder sig till henne vid klippning och även inackorderar sina hundar vid resor har hon mycket kontakt med dom. ( Hon har både trim och inackordering ) Har aldrig hört att det varit några problem med samma kön . Har en granne som har två stycken Airdelterriertikar också, som fungerar mycket bra ihop. ( Mina killar älskar dessa damer ). Jag har inte sett några tendenser till problem hos mina ännu iallafall, och jag har svårt att tro att det kommer att bli.