Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1097 ggr
Zyloon
2

Blir så himla trött ibland ..

Det händer ofta att jag ser folk som rycker hunden i kopplet, sparkar mot hunden eller liknande. Jag blir bara så himla trött av att folk håller på så. Det förstör hela min dag när jag får syn på ägare vars kunskap inte ens sträcker sig så långt att dom vet att det finns trevligare metoder .. Jag känner varenda gång när jag ser någon som inte är schysst mot sin hund att jag måste hålla koll. Att jag måste stå där och kolla och vara beredd att bryta när som helst. 

Så när jag var ute på morgonpromenaden med alla 3 hundar så ser jag en ägare med en schäfer. Schäfern går och drar som en tok, och en ägare som riktigt rycker i kopplet så hunden flyger bakåt .. Jag fattar inte riktigt hur man tänker när man gör så.

Jag vet inte ens vad meningen med detta inlägget är, men jag behöver bara få skriva av mig lite.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Changrila
6

Jag blir också trött på sådant.. Det har hänt att jag sagt till, när folk är allt för otrevliga mot hundarna eller ägarna inte ser ut att kunna drämma till även mig.

Vad jag annars brukar göra är att ge mina hundar något kommando, ofta för att gå med mig och berömma överdrivet högljutt och glatt. Kanske naiv tanke, men jag tänker att om folk får se att det går att träna snällt med hundarna så kanske de får lite inspiration i alla fall. Några gånger har det faktiskt lett till att folk åtminstone slutat skrika på sina hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

panini
0

Jag är likadan, känner att jag måste stå kvar eller gå jättesöligt för att kunna ingripa ifall ägaren går till överdrift. Förstår inte hur man kan bete sig så mot sin hund, de är inte hundens fel att den drar eller "beter sig illa", men det är inte många som verkar förstå det…

immobilized
2

Jag stötte på en man som höll på att slita sönder sin stackars Jämte då hunden såg mig & min kompis och blev glad. Sa till, fick en dödande blick och en rasistisk kommentar riktad mot mig (Jag är asiat). Usch för såna människor på alla plan.

Något annat jag stör mig på är folk som ska lägga sig ens egna dvs andras träningar. Då jag varit ute o tränat mina hundar har flera människor försökt berätta för mig hur mina hundar fungerar.. också störande.

Sajtvärd: Barnens ifokus  † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Zyloon
1

#1 Det är kanske något jag borde göra nästa gång!

#2 Sen att försöka med samma metod även fast det inte funkar är ju definitionen av idioti i mina ögon. Jag förstår inte varför folk använder såna metoder, för de funkar ju inte ens? Hunden fortsatte ju att dra några sekunder senare. 

#3 Fyfan säger jag bara (ursäkta uttrycket men det behövs) för såna människor.

Jag själv är noga med att inte hoppa på någon för deras träningsmetoder. Man får träna hund hur man vill, dock tycker jag att det är tråkigt med folk som är trångsynta och enbart tror på "bestraffningsträning".

immobilized
0

Jag har fått höra mååånga gånger hur jag ska göra för att mina hundar ska sluta dra, man bara ''….fast det är ju draghundar'' 🤓

.

Hornslandet
1

Jag är beredd att hålla med. Sen vet jag inte om jag gillar folk som aldrig någonsin kan hålla i sin jäkla hund när det väl behövs heller. Jag menar inte att man ska stå där och bestraffa den och rycka eller slå, men det finns folk som missuppfattar detta med positiv förstärkning och belöning också så pass mycket att de tror att de aldrig får hindra sin hund från att göra något oönskat. Som tex att rusa fram mot mig eller gå bananas och skälla & ha sig.

#5 lol :D

jenmjao
1

Rycka i kopplet kan man väl göra, Men med måtta, Man behöver inte kasta bak hela hunden för att den drar (man gör ju exakt samma sak själv om man drar tillbaks). Finns situationer för allting, Även att rycka tag i hunden (t.ex om två hundar börjar slåss för att sära på dom). Sen får man lära sig att inte överdriva saker som faktiskt funkar i akuta situationer.
Det är lite som att man skulle börja ringa 112 varenda gång man snubblar, Det håller inte.

Jag såg nyligen en kille som var ute och gick med en mindre hund, Hunden drog inte, hunden gick framför killen och kollade upp emot mig och min hund (som var påväg in i lägenheten), Poff så det så ryckte killen bak hunden och skrek något i stil med "JAG SA SLUTA", jag minns inte exakt vad han skrek, Men något i den stilen. Hunden kastade en livrädd blick på sin ägare, Och ägaren hade inte gett ett enda kommando innan rycket, Inte ens en förvarning. 
Vissa människor är okunniga och vägra rlyssna på någon andra "det här funkade på mina fidos innan så nu ska det funka på den här individen oavsett vad". Andra människor ser inte bara hur dom själva gör, Och förstår inte hur andra ser dom.

Zyloon
1

#5 Va tråkigt att folk ska lägga sig i det. Fast av ren nyfikenhet måste jag få fråga, om man inte tillåter hunden att dra i halsband, kan det bli så att den drar sämre i dragselen då? Jag menar inte att hoppa på dig, jag är bara nyfiken :)

#6 Såklart får det vara någon måtta! Jag säger ju till min hund på skarpen ibland också.

#7 Jag har inget emot någon som är bestämd och tydlig med sin hund. Som te.x drar hunden för att vissa vart den ska gå osv. Inget emot någon som försöker stoppa sin hund om den gör utfall eller börjar bråka.

För mig är det nästan en regel att säga hundens namn innan ja drar in kopplet för att ge dom en chans att göra rätt. Dock så blir det inte riktigt så när det kommer cyklar eller liknande såklart.

jenmjao
0

#8 Jag brukar säga ett fy kommando innan jag stannar upp/vänder eller dylikt vid dragande i kopplet, så jag går, hunden drar jag varnar, hunden lyssnar inte, stopp/vänd. Då hinner dom iaf få en riktigt ärlig chans på att förstå vad det är dom gör för fel.
Cyklande är ju lite svårare, Jag har dock en problemhund jag cyklade med, hon fick springa vid sidan dock, jag brukade höja farten och då hann hon inte göra utfall eller grubbla, bara fokusera på farten. Sen hjälpte det väl att hon var livrädd för cykeln.

Jag såg en kille som både slog och sparkade sin hund förut, det var flera år sedan nu, Jag skrek som s*t*n på honom, Sen ringde jag polisen. Polisen gjorde inget, för hunden hade inga ytliga skador.. Han skadade hunden för den hälsade på hans vän.

Snuffles
2

Varför inte informera dem om bättre metoder om det får dig att må så dåligt?

Zyloon
0

#9 Vilka folk det finns ..

#10 Jag gick med tre hundar och två av dom är inte ens mina. Jag håller knappt koll på kopplen och får använda midjebälte så jag inte råkar tappa dom. Två av dom gör ordentliga utfall så det fanns inte på kartan att gå fram och prata med honom.

Dessutom vill jag inte lägga mig i folks privatliv, sålänge jag inte ser att dom verkligen misshandlar sin hund. Jag känner varken ägare eller hund, och har heller inte sett dom innan. Så jag kan omöjligt veta vad som ligger bakom, hunden kanske inte brukar dra, ägaren kanske hade en dålig osv. Sen är ju frågan om han överhuvudtaget skulle ta åt sig i det tillfället. 

Ser jag honom fler gånger så kommer jag definitivt överväga att prata med honom.

Lona
3

Det gör inte saken bättre att en viss person på TV visar synnerligen gammalmodiga och tråkiga metoder :-( . Folk blir helt till sig "för han är ju så fantastiskt duktig med hundar". Jo, metoderna funkar dessvärre - men till vilket pris? Det finns betydligt trevligare vägar att gå, men det tar kanske lite längre tid och framför allt så blir det inte lika flashig TV…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
0

#10 Man kan klaga på folk på nätet(eller överallt), Men att säga till folk i verkliga livet (som inte misshandlar djuren), Är väldigt provocerande, Och jag förstår att folk inte går omkring och kastar ut sig vilka metoder som funkar bäst.
90% skulle ta det väldigt dåligt, Och det är onödigt att lägga sig i någons egna uppfostran när man inte är bekant med dom, sålänge det inte gäller misshandel.

Snuffles
0

#13 Hur ska de annars förstå att de gör fel? Man behöver ju inte vara otrevlig bara för att man säger att de kanske ska testa en snällare metod med tanke på att det andra inte funkar.

Förstår dock att TS inte kunde säga till just då.

jenmjao
0

#14 Spelar egentligen ingen roll hur trevlig man än är, Vad man än erbjuder, folk brukar inte ta emot kritik i sådana tillfällen, Speciellt inte när deras hundar är frustrerade, gör fel och dom står där och kämpar.
Jag vet inte om någon som hade tagit något sådant bra, Jag hade kunnat göra det i rätt situation, jag brukar ta åt mig av allt folk säger, Men sen finns det folk som säger åt mig på promenader att jag gör fel för jag kör positivt.. Så ja, Det är väl inte så kul när folk lägger sig i utan att veta.

immobilized
0

#5 Va tråkigt att folk ska lägga sig i det. Fast av ren nyfikenhet måste jag få fråga, om man inte tillåter hunden att dra i halsband, kan det bli så att den drar sämre i dragselen då? Jag menar inte att hoppa på dig, jag är bara nyfiken :)

Svar: Ja. Om hunden ena stunden får höra ''Sluta dra'' för att sen ''Dra nu, dra dra'' blir hunden förvirrad. Många har sagt och skrivit till mig att ''men lär hunden att inte dra i kopplet men i selen är det okej''. 

Helt ärligt, nej. Jag är inte intresserad av att hämna mina draghundar för det som ligger mest naturligt hos dem - att dra. 

När mina hundar har fått sitt dragpass där de har fått utlopp för sin draglust och fått jobba , då går dom helt okej i koppel. Inga problem att rasta dem efteråt då och att varva ner dem.

.

JoannaLi
2

#16 Det kan ju vara skillnad på raser också :) Arrak lärde jag i början att dragselen betydde drag och promenadselen betydde gå fint. Nu kan han dra fint även i promenadselen, på dragkommando, och kan växla fint mellan att gå fint och dra intensivt i båda selarna. 

(Vi fick ett litet prov igårkväll när jag i panik behövde ta mig till bussen så fort som möjligt. S*t*n vad han drog, trots promenadsele :D )

immobilized
0

#17 Naturligtvis men nu pratar jag om ''min'' ras. Mina blandraser kan jag absolut förvänta mig annat av 🙂

.

Hornslandet
0

#8 Jag förstår :) Det var inte menat mot dig, bara att det finns såna människor också..

apportbocken
7

Fy för folk som inte fattar meningen med att ha hund. Har fått höra ett par gånger att jag borde lägga Chester på rygg och hålla fast honom så för att visa "vem som bestämmer" när han gör fel. En bara: "Erhhhm nope." Vet inte vad ni andra tycke men att fokusera på att visa "vem som bestämmer" tycker jag inte är relevant, speciellt inte när det handlar om en valp som redan är mjuk och följsam. Jag vill att min och Chester relation ska bygga på kärlek och trygghet, inte på att jag ska bestämma över honom, även om jag behöver göra det med ibland. Så, nu fick jag också skriva av mig lite.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Odietamo
0

Såg en kvinna idag som drog hunden hårt i kopplet utan att ens säga något till hunden eller visa med kroppsspråket vad hon ville. Gav den ingen chans att förstå vad hon ville. Hon drog när de skulle gå till höger, när den stannade för att kolla på mig och ja för allt. Ingen kontakt med hunden och kollade knappt på den. Förstår mig inte på sådana människor. :(

Frida B
1

Jag tänker såhär. Varför ödsla tid på dessa människor? Dom vet förmodligen inte ens vad dom gör, så att döma en person som inte vet bättre känns lite sådär. Ja dom är vuxna människor som förhoppningsvis har internet, men väldigt svårt att ändra gamla vanor. Nu säger jag inte att det är rätt av dom, men istället för att döma dom kan man upplysa dom, eller helt enkelt skita i dom. För jag lovar, dom vet inte bättre.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

kigon
1

#22 Man kan inte bara skita i något man känner starkt för. Vissa kan, men inte alla. Då är det bra att skriva av sig så den frustrationen lämnar en lite, det är skönt även om problemet inte försvinner i sig… Bra för mentala hälsan.

De är inte barn, de har 100% ansvar över sina egna handlingar & på så sätt har makten att någorlunda styra intrycket de gör på andra.
Tror inte de menade det något personligt, de kan ju ha sett någon på en dålig dag, skenet kan bedra rejält. Men det ändrar inte vad dom gjorde, och intrycket de då gav på folk i sin omgivning, vilket kan leda till frustration när man ser det om och om och om igen…

En diskussion som ändrar gamla vanor brukar vara lång och behöver att båda förstår varandras ståndpunkt + har tid, ork & tålamod för en sådan diskussion… Inte många främlingar på gatan som har ens ett av de 4 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Hornslandet
2

Jag kan känna såhär. Klart man inte måste skita i saker, särskilt inte sånt man bryr sig om. Det är heller inget fel med att skriva av sig online.

Jag har själv ryckt i hundkoppel förr i tiden. Inget extremt, utan bara i princip som en liten "hallå där, hörrö" till hunden när den var på väg att göra olika saker jag ville förhindra. Som tex att plocka upp döda djur, eller börja dra sig mot mötande hundar, febrilt hängande rakt framåt i kopplet, såna saker. Jag säger inte att jag gjorde rätt, men det var heller inget som skadade hunden fysiskt och de var alltid pigga och glada. Det som det inte gjorde var att få bort de oönskade beteendena, utan det var verkligen bara som nån slags snabbplåster som gjorde att hunden för några sekunder eller så avbröt det de var på väg att göra. Men hade en annan hundägare, kanske samtidigt som de gick och tänkte på folk som sparkar och misshandlar sina hundar och hur hemska de är, sett mig vid nått av de tillfällena kanske de hade tänkt att jag var mycket värre än vad jag faktiskt var (även om jag inte gjorde rätt totalt sett). Min poäng är att man inte ska döma alltför fort  heller.

Idag tänker jag annorlunda och vill lära mig mer och mer om en grundligare sorts träning. Jag var inte påläst på den tiden alls, visste inte tillräckligt mycket om skillnaden på olika raser, beteenden mm. Det har hjälpt mig en del att läsa på forum, även om jag tycker det kan bli väl elitistiskt på alla sidor ibland. Det blir för mycket "min metod är allenarådande korrekt, alla andra metoder är 100% fel" ibland för min smak. Jag tror på en vettig argumentation och att det kan finnas poänger både med belöning och tydliga gränsdragningar, och att faktiskt sätta ner foten för saker som inte är okej. Men jag är öppen för att diskutera allt, och tänker att jag kan ändra mig om nån förklarar tillräckligt väl varför jag har fel om nått.

Vizzla
1

Förstår din frustration. Vi möter nog alla dessa hundägare. Men vi ska komma ihåg att vi inte heller är perfekta. Jag brukar försöka att ignorera sånt om det är första gången jag möter någon som gör något "fel". Man vet inte vad som har hänt innan eller hur de har försökt träna. 
Däremot blir jag mycket frustrerad när jag ser samma hund och ägare, som jag möter varje dag, där ägaren behandlar hunden illa. Då känns det mer elakt mot hunden, som att hundägaren inte ens tycker om hunden. 
Att försöka ge någon information som inte bett om det brukar leda till försvar. 

vill du göra en insats så kan du ställa frågan: "skulle du vilja ha hjälp i den här situationen?" "jag ser att du kämpar, vill du att jag hjälper dig"? eller nåt liknande…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
1

En tröst är: Jag tycker allt fler tar till sig nya metoder och jag ser färre och färre som drar, rycker, skriker eller nyper på sina hundar. Ser många fler, även äldre, som ger godis, belönar, ger beröm, leker :-) Det finns hopp!

fridarebecka
0

Har fått höra från schäfer och amstaff-ägare att man "måste vara tuff" mot såna raser, och att jag omöjligt kan förstå det eftersom jag har en liten vallhund…. Man måste alltså slänga "såna hundar" på rygg om de gör nått fel. Man kan dessutom inte låta dom vara i möblerna, för då förmänskligar man dom, och tillslut kommer de att ta över. Och att låta dom gå i full koppellängd och nosa på promenaderna kommer att sluta i problem, och för guds skull, låt dom inte slicka tallriken! Då har jag som fjanthundsägare lärt mig nått nytt…. Tur att de berättade allt detta för mig eftersom jag bara har en liten vallhund och omöjligt kan förstå hur det är Nörd

Fick denna föreläsningen från 3 kollegor för ett tag sen, deras förklaring på varje sak jag ifrågasatte var att "det är ju stor skillnad på mentalt tuffa hundar och en sån hund som du har". Det jobbigaste av allt var att de totalt blockerade allt jag sa, frågade och föreslog. De var fast beslutna om att det inte går att få samma "lydnad" genom förtroende och samarbete, som det går genom dominans, och att det är naivt att tro att en så pass tuff hund ska kunna lyda genom samarbete. Blev totalt överkörd av okunskap. Får ont i magen för hundarnas skull!

Får glädja mig med det som #26 säger.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Zyloon
0

#22 Jag kämpar med att inte låta mina känslor ta över mig. Jag börjar få ett annat tankesätt men jag är fortfarande extremt känslig. Just nu kan jag tänka "Tråkigt att han inte använder trevligare metoder, och synd för hunden" men för några månader sen skulle jag aldrig tänkt så. 

#26 Har också märkt att fler använder positiv förstärkning, vilket jag är riktigt glad för.

Kan säga att jag själv inte varit snäll heller. Och det är något jag ångrar så fruktansvärt mycket. Hade med mammas hund till skolan, och han va superfrustrerad över att inte få hälsa på dom andra hundarna. En i klassen blir jätteirriterad och säger bara "Få tyst på honom!" och jag tar tag i nackskinnet på Nicke. Det hjälpte inte ens, och de var oerhört dumt av mig att bli såpass pressad att jag gjorde en sån sak för att tillfredställa alla andra i min klass. 

Jag tror vi alla har varit där någon gång. Idag skulle jag aldrig göra något liknande.

Cragan
1

#27 jisses så man måste vara hård mot dom hundar som är bland dom mest förarveka.
o opsi då gör jag mycket fel med min skräper (oreggad schäfer) hon sover i sängen o diskar tallriken åt mig men tur att jag gör felen nu då så jag kan lära mig till den dagen jag kan skaffa mig en tibbetansk mastiff, som kommer sova i sängen om den vill o få diska tallrikar den med 😃

Vizzla
0

#29 #27 jag upplever ofta att såna påstående kommer från just "brukshundsägarna" och "muskelhundsägarna" vilket förvånade mig mycket. Jag trodde framför allt att man inom bruks var så pass pålästa att man inte köpte de gamla metoderna!  Amstaff har jag fått lära mig är mycket förarveka och just därför ska man vara extra försiktig med korrigeringar just för att det inte behövs.

immobilized
0

#30 En vän till mig föder upp Amstaff och hennes syn på rasen är verkligen inga fradgatuggande muskelmaskiner utan väldigt förarveka och milda hundar 🙂

.

Cragan
0

#30 har haft oturen att se vad som kan hända med en amstaff när ägaren är en idiot bästa beslutet nöten tog var när hunden fick somna in o slippa nöten. underbar hund som vart förstörd av värdelös ägare som enbart körde med dominans snacket.
hunden fick somna för att hon vart för dominant endligt ägaren endligt mig och några till som träffa hunden var hon snarare livrädd för nöten.

Zyloon
0

#32 Det är så tråkigt när sånt händer ..

Gollums Fru
0

Usch, jag blir alltid så himal.ledsen när jag ser sånt. Känner att jag sällan har utrymme att ingripa också eftersom min egen hund är reaktiv och kättstressad :'(

Jasa nej saja!