Jogga med liten hund
Jag har precis börjat jogga och har tagit med vovven 2ggr Han är en 1,5år gammal russkiy toy på 1,8kg. Jag vill gärna att han går upp till iaf 2kg så jag kämpar med mat med mycket energi och tänker att det är bra att kombinera med lite träning utöver vanliga promenader. Han verkar lite otaggad på att springa dock, han håller bra tempo men minst 2m bakom mig hela tiden (i flexikoppel och sele) Vi har tagit korta turer nu till att börja med på 1,5km i lugnt tempo, är detta ok? Han är helt otränad i övrigt men brukar ha mycket energi på vanliga promenader och kan gå långprommisar på ca 2,5km och sedan paus och sen 2,5km igen utan problem. Andra tips på träning för viktökning annars? :) vill gärna börja med agility så småning om, så jogging borde väl va optimalt…?
Har inte så mycket att komma med, men ett litet motivationstips kanske. Se till att cykelturerna leder till nåt som är helkul för hunden. Typ åk någonstans där han kan bada om han gillar det, någonstans där han kan vara lös och ni kan busa om han gillar det, hundrastgården om det är hans grej. Ta med middagen så han får äta den vid målet. Så han har nånting att springa till, så tänker jag.
Jag joggar mycket med min lilla hund, nu är han bra mycket större än din men liten för mig :P Han väger 7 kg och är en Borderterrier, i början tog vi det sakta och så fort han sprang framför mig så berömde jag honom och visade att det är där jag vill ha honom. Belöningen blir att få springa efter ett tag att ge godis eller liknade här blir bara fel då de inte tänker framåt då. Nu efter att vi har sprungit mycket i sommar så ligger han alltid framför och det går undan hela vägen vare sig det är 5 km eller 10 km så är han på hela vägen och älskar det.
Jag skulle rekommendera dig att om du vill fortsätta springa med din hund, köp ett midjebälte och en sele som blir fri vid benen så det inte blir skav. Då kan du koncentrera dig på att springa utan att behöva hålla i ett koppel och att ha ett flexi är inte bra när du springer då man har dålig koll på hunden i dem utan att föredra är ett fast koppel i en lagom längd som hunden inte kan trampa på.
Codeavalone.blogg.se
#1 ler lite när jag läser ditt svar, för min vovve gillar varken att bada, äta mat eller busa förutom vid specifika tillfällen ^^ knasig vovve med andra ord ;) #2 Ska ta med godis på nästa runda alltså ;) Tycker att flexit har funkat bra eftersom han är en hane och vill stanna å kissa här å var och de blir otroliga ryck för honom annars, inte lätt å va så liten ^^ känner att ja har rätt bra koll på honom ändå, jag låser det ju vid behov :) Vad är det för typ av sele du tänker på? Jag har en som går runt halsen och under magen, sen har jag en treponti och den går ju också över hans och under magen
Ok ja funkar flexit för dig så får du gärna köra på det, jag har lärt min hane som jag springer med att när vi springer då kissar man inte så slipper den delen. Att skippa flexit var ju också för om du ville ha midjebälte så du kan ha händerna fria.
Var ingen speciell sele bara att man har en som inte sitter precis i armhålorna på hunden då det kan ge skav. Jag har en sån här på min hund som jag tycker sitter bra på honom: http://www.haromi.se/yselevadderadhurttaoutdoors-p-1546%7B2%7D354%7B4%7D45.html?gclid=CPraxIqU184CFcXPcgodEKADvw
Codeavalone.blogg.se
Inte heller jag har en lika liten hund som dig, men jag har börjat springa med min sheltiehane på 5 kg. Han har fortfarande inte riktigt fattat att han ska ligga framför mig, men vi kämpar på. Jobbar ungefär som #2 beskriver med beröm och godis :)
Vi har även en sele som han kan röra sig obehindrat i samt midjebälte. Mycket smidigt!
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
* Inget flexi, utan ett 'fast' koppel
* Midjebälte/tolkbälte är toppenbra och väldigt skönt att ha oavsett tycker jag och det finns även dem med fastsydda väskor där man kan förvara bajspåsar och godis vilket är toppen
* Köp en bekväm sele som sitter bra på din hund
Nu har jag mycket större fyrbenta än dig och dessutom draghundar, så att få dem att dra har aldrig varit ett problem.
Men de två blandraser jag har var inte dragtränade tidigare. En av dem drar vi inte heller med, utan vi joggar och cyklar ibland.
Övning ger färdighet och ha is i magen.
Massor av positiv förstärkning och beröm.
Har du testat att ha en ''hare'' framför ?
Dvs en annan hund som går en bit framför er.
Detta är vanligt inom drag att man har för att få hunden att gå framåt och fokusera just framåt också.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Omväxling förnöjer ofta även för hundar! Jag hade en hund som ibland inte alls ville jogga fint längs en väg eller stig, men var det rusher uppför backar eller intervallsprintar över en fotbollsplan eller så, då jäklar var det roligt! Tror man kan mixa upp det lite helt enkelt så det blir lite mer än "jogga jogga jogga jogga jogga dumdidum…", dvs om det inte funkar perfekt :) Dessutom tyckte jag det var roligare att springa på olika sätt själv ändå..
Nu är det ju en liten hund, men den kanske ändå har nån trasa eller nått den gillar att kampa/leka med?:) Isåfall kan du ju köra lite "jaga-matte-som-håller-i-min-trasa"-intervaller..
Den enda hund jag haft som var opepp på att springa med mig visade sig ha en muskelskada som gjorde att det helt enkelt blev för jobbigt för henne med joggingrundor/cykelturer. Hon hade inga(!) problem med att rusa runt mycket och länge när hon var lös, men det var ju för att hon då kunde avlasta den skadade muskeln bättre.
När jag väl hade hittat fysioterapeuten som hittade hundens muskelskada (vi hade varit på många olika ställen utan att någon hittat något alls) och kunde få hjälp med den så tog det inte alls lång tid innan hunden ville springa med mig.
Så ja, mitt tips blir att ta hunden till en riktigt bra fysioterapeut som kan kolla igenom hunden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Åh tack för alla svar! :) #4 ska fundera på midjebälte, kan prova att använda koppel som inte är flexit nästa gång för att se hur de känns. Jag tänkte köpa en hurtta, men när jag var i affären rekommenderade de treponti istället, som jag förstod det fanns det ingen passande storlek till min minivovve av märket hurtta, men jag ja ha missförstått. #5 vad är det för sele ni använder? :)
#6 varför tycker inte du att flexi är bra? Jag ör inte sån som låter hunden röra sig helt obehindrat bara för att det är ett flexi ;) Nää jag har inte provat att ha en till hund framför, har faktiskt tänkt tanken för min mormor har en cocker spaniel som jag har joggat med förut och han är mycket mer taggad ;) kanske får prova det nästa gång han är hos mig :) #7 hmm ja de kan kanske va en idé :) tyvärr är han inte så intresserad av leksaker, speciellt inte utomhus, men lite godis och pepp och lite snabbare nån gång ibland kanske kan funka! #8 ojdå usch något sånt hoppas jag inte att det är… Han är frisk i övrigt och är testad för patella. Friska föräldrar osv. Jag ska prova allt annat först tror jag, för jag tror snarare att de handlar om motivation ^^
#10 Gillar inte flexi eftersom grejen med det är att man kan stanna till kopplet så att säga vilket jag inte gillar då det blir ett ryck. Och använder man flexi som ett vanligt koppel tycker jag ett vanligt koppel eller en spårlina är bättre och det finns i starkare material.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.