Min hund har grov separationsångest...
Hej, har köpt en hund som inte blivit så "tränad" av sina tidigare ägare och en av hans (många haha😴) problem är hans grova separationsångest.
Han får panik bara jag knyter fast honom en meter från mig, även om jag stannar kvar.
Testade förut att knyta fast honom drygt en meter från mig medans jag satt ute i skogen(i ca en o en halv timme) ändå så skulle han skälla, gny och yla som en galning hela tiden, han gav ju upp tillslut men det hjälpte inte alls att försöka vänta ut det och belöna hans tystnad.
Han skäller och gnyr även om jag lämnar honom i mitt rum med öppen dörr även om jag bara är i rummet utanför.
Kan inte ha en panikskällande hund på kvällarna, han mår ju inte bra av det heller…
Har någon något bra tips om någon övning eller något man kan göra för att lugna ner eller träna bort detta?
Tusen tack!!
Det finns två avsnitt av "Vår bästa vän" om separationsångest som kan vara värda att lyssna på.
Båda är på första sidan där. Eller sista, hur man nu vill se det. Sidan du kommer till.
Thu, 14 May 2015
Varför uppstår separationsångest?
Mon, 25 May 2015
Om seperationsångest med Eva Bodfäldt
Hur länge har du haft hunden?
// Harley
Ras på hunden?
Ålder?
Berätta lite kort om vrf han såldes?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag är inget fan alls av att använda stängsel eller burar då jag tränar. Men man kanske kan använda idén fast låta hunden gå lös i rummet. Ex erbjuda en skön soffa eller hundbädd istället. Men det är ju jag. 🙂
.
Eller har hon buren öppen till hunden? Ser dåligt.
.
Tror den är stängd. Men det är inte en bur utan en hage. Känns dock lite tveksamt att det där skulle funka med en vuxen hund (som väl TS hund är?). Den kan ju lätt välta kompostgallret eller hoppa över det om inte annat. För att börja ensamträna en valp är det säkert en OK metod.
Vissa hundar kan aldrig vara ensamma hemma, Aldrig. Det är tyvärr så, Endel hjälper det at tha hundsällskap, andra skiter i hundsällskap och vissa skiter i allt sällskap förutom just sin ägare.
Man kan träna och träna och träna men det kanske aldrig hjälper, Det finns ju lugnande dofter (adaptil?), Och tuggben, Söka godis m.m. Försök lära hunden att vara avslappnad med dig, senare utan dig i bara 1sekund, sen 5sekunder, sen10sekunder, Och gå framåt långsamt, träna flera gånger om dagen. Knyt upp hunden jämt, Under promenader, under fika, under tiden ni är ute, Sätt er ner och sitt bredvid, håll i kopplet och när hunden är lugn (och är hunden inte lugn när du håller ikopplet är det inte själva uppbindandet som är problemet heller), knyt fast han, Och sitt kvar, sen knyt upp och gå. Det är en bra början, SEN när han kan vara fastbunden MED dig så kan du utveckla det till att flytta dig.
Tillägg: Samma med att vara utan dig i några sekunder, flytta dig bara några cm i början av träningen av att vara uppbunden, Inte en meter, börja med kanske 5cm, sen 10cm, sen 20cm.
#8 "andra skiter i hundsällskap och vissa skiter i allt sällskap förutom just sin ägare." Det stämmer in så bra på hunden jag har även om han har, vad jag kallar, en godkändlista med fåtalet personer som kan funka att vara med (främst hans riktiga matte) oftast (inte alltid).
Själv har jag gett upp ensamhetsträning (han är 14 år och så inlärd i sitt beteende så minsta misstanke på att bli lämnad får honom att helt stänga ner och vägra godis eller något annat). Sitter han i buren i bilen är han lugn så tillåter vädret eller jag vet det finns svala garage dit jag ska och han inte kan följa med får han sitta där. Som tur är så är jag hemma mycket och kan ha med honom på de flesta ställen jag är på när jag inte är hemma.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du får börja om från början! börja stänga dörren och gå genast in igen typ 1 sekund, sedan 2 sekunder , 10 sekunder 1 minut! försök att inte göra någon affär av det! Jag har tränat mina hundar typ dag 1, och vill ha dem självständiga, så jag kan sitta i ett rum och hunden eller hundarna kan vara i annat rum, sedan kan du träna som jag och låta hunden inte alltid få vara där du är, men gå inte för fort fram! Annars tag hjälp av hundpsykolog då detta kan vara svårt få bort!
#7 Tack så mycket. Såg dåligt vad det var för något.
.
Lämna aldrig hunden ensamen, innan den är väl rastad och trött! (Också ett tips!) eftersom den är otrygg och stressad!
Han är en dvärgpudel-mix(tror jack russell pga hans orangea fläck på ryggen och hans väldigt livliga humör), han är ca 2 år.
Jag har haft honom i ca 2 månader nu och han har varit sådan sedan någon vecka efter jag fått honom, kunde knappt gå på toa ens. Jag har kommit jättelång i träningen med honom och han lyssnar oftast(lite envis och busig men lydig).
Han blev inte omhändertagen, mamman sålde sin dotters hund för att hon hade glömt bort honom helt i ett år ungefär så det kan ju vara en av anledningen till varför han är så rädd för att bli lämnad. Men han håller ju på även om jag inte riktigt lämnar honom…
Jag brukar ha honom i rummet lite längre bort medan jag sitter i vardagsrummet, har öppen dörr och får inte gå ut, han får sitta där tills han lugnar ner sig, hjälper dock inte jättemycket då han börjar från början varje ny gång jag försöker…
Har tränat med dörren(stänga, öppna) men det är nästan jobbigare för honom, kommer ingen vart. Ibland kan jag dock lämna honom i rummet med stängd dörr men andra gånger kan jag inte ens stå en meter bort, han var värre i början har kommit en bra bit.
Har inte möjligheten att vara med honom hela tiden och han börjar gnälla och bråka när jag lämnar honom med andra… Tänkte skaffa en till plutt men det lär ta ett tag, men jag antar att det kommer hjälpa i framtiden, men tills dess..
Vill inte att min enda utväg ska vara medicin, vill att han lugnt ska kunna ligga i ett annat rum iallafall.
Ska testa mig fram lite, tack igen för alla tips!!🙂
Tror som andra sagt att du ska börja med mycket korta stunder. Att låta honom sitta själv tills han lugnar sig tror jag är för länge. Grejen är nog mer att han inte ska hinna stressa upp sig förrän du är där igen. Och sen öka tiden pyttelite i taget.
Låter jättejobbigt hur som. Hoppas det fixar sig! 🙂
Om han har ett väldigt trasigt förflutet så hade jag kontaktat en hundpsykolog och gjort en utredning, hans separationsångest och stress kan vara ett symptom på något annat som behöver redas ut.
Han låter väldigt stressad och otrygg i sig själv.
Förstår att det är jättejobbigt för er båda. 😕
Att skaffa en till hund kanske inte hjälper heller, du kan få två hundar som är lika ensamma tillsammans så att säga.
Jag tycker du sa pausa all form av ensamhetsträning just nu och fokusera på er relation och hans eget självförtroende samt kontakta en hundpsykolog.
// Harley
Kom att tänka på blogginlägget från Anders Hallgren http://andershallgren.blogg.se/2015/march/oetologiskt-rad-i-tv.html#comment
"Arbeta med hundens natur - inte mot den
Att vilja vara med de sina och känna kontakt är ju helt naturligt, så låt hunden vara med. När du ska träna hunden att vara ensam, se då till att den är trött och nöjd innan träningen börjar. En långpromenad, lite mental aktivering inne, en stunds avslappning - vips så har du det bästa utgångsläget att börja övningarna.
Säg "hej då, kommer snart" och gå några steg till en påse med hundgodis. Ta en och återvänd och ge hunden den. Upprepa flera gånger, men för varje gång flyttar du påsen lite längre bort, så småningom ut genom ytterdörren. Ju fler gånger per dag du gör detta desto snabbare får du resultat. Det brukar ta ett par tre veckor, så kan man lämna hunden tio, femton minuter. Sedan går det fort, eftersom hunden är trygg i att vara ensam och van vid att du kommer och går. Den korta tiden kan då bli längre och längre i större steg.
Grunden är alltid att hunden är väl motionerad och mentalt aktiverad, det vill säga att den inte har överskottsenergi - ibland räcker det med det och man inte ens behöver träna."
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ha is i magen är mitt råd. Vilket du verkar ha. Alla hundar är olika och terriers är terriers. Envisa som synden men roliga är dom.
.