Avelsstopp och liknande
Har jag fått det helt om bakfoten men finns det både avelsstopp, avelsspärr och avelsförbud att registrera i stamtavlan på hundar hos skk? Vad är det då för skillnad på de olika begreppen? Är väldigt ny på detta med renrasig och skk, så jag vill helt enkelt veta mer för att få mer förståelse för hur saker och ting runt detta fungerar. :-)
Egentligen är det samma sak - du får inte registrera avkomma efter den hunden.
Avelsstopp handlar väl om tikar som fått 5 kullar och då inte får paras fler gånger. Avelsspärr sätter man t ex på valpar med defekter.
Avelsförbud är ju egentligen samma sak som ovanstående, bara ett annat ord. Avelsförbud kan det vara om hunden t ex inte uppnått dom hälsokrav som rasen kräver.
Tack för att du tog dig tid att svara. :-) Så stoppet är alltså för att det inte ska avlas fram mer avkommor på just den hunden pga att hunden fått "för många" och spärren är pga sjukdomar och defekter? Förbud antar jag är samma som spärren? Görs det skillnad på dessa olika saker med symbol i stamtavlan? Tänkte på när man kollar på avelsdatabasen?
#2: Det är samma symbol vad jag förstått det. Men när jag ex kikar i en stam där en tik har avelsstopp pga maximalt antal kullar, så står det om man klickar på stop-symbolen. Men på ex min egen tik, som är avelsspärrad pga HD D/ED 1 så står det bara att hon är avelsspärrad och att man får kontakta ägaren för ytterligare information.
#3 ok. Då förstår jag. Tack :-)