Släktforska på hund?
Hej! En vän till mig äger en 2 årig blandras hund (shih tzu och malteser) och skulle vilja veta vilka hennes hunds mor och farföräldrar samt deras föräldrar osv är. Uppfödaren vill inte ge henne information om morföräldrarna , utan säger bara "vi har ingen kontakt längre, men jag vet att mamman hette Lucy". :/ Det är ju tyvärr det med blandrasavel. Man kan inte veta hur släkten är.. men vet ni om man på något annat sätt kan få reda på hundens bakgrund? Till exempel genom blodprov? Hoppas ni vet något! Försöker hjälpa henne på rätt väg
I princip omöjligt om uppfödaren inte har information. Vill man veta släkthistoria om sin hund är inte blandras ett vidare bra val.
Tyvärr är det ganska kört om den hon köpte hunden av inte vet. Man kan ju sätta annons i tex tidningen där man söker. Men jag hade inte haft höga förväntningar.
Har din vän några uppgifter på sin hunds föräldrar, tex chip nr, namn i ev stamtavla?
// Harley
För att blodprov/DNA-test ska funka så måste man ha något att jämföra med; om man till exempel har två möjliga fäder till en valp så går det att se vem av dem som är pappan men då måste man alltså kunna stämma av valpens DNA med hanarnas och hitta identiska DNA-sekvenser. Att bara ha EN hunds prover säger alltså ingenting och tvärtemot vad många lab på nätet hävdar så går det inte alltid att få fram vilken/vilka ras/er det är i en individ. Din bekants hund kanske inte ens är de raser som uppfödaren angett; det är inte helt ovanligt att en buskuppfödarna faktiskt inte vet - eller förskönar sanningen lite eftersom vissa rasmixer säljer bättre än andra…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com