Hundar iFokus

Hundar

Etikett: drag
Läst 1521 ggr
karinviktoria
0

Storlek på mellanpudel

Jag planerar att skaffa en mellanpudel :) och har tittat runt på olika uppfödare men jag tycker att det verkar svårt att få tag i en lite större mellanpudel. De allra flesta jag har sett är på gränsen till dvärgpudel..När man "googlar" på standardpudel däremot så dyker det upp större pudlar(Inte i Sverige)

Visst är väl "standardpudel" och "mellanpudel" samma sak? Finns det någon uppfödare nära Stockholm som planerar valpar till våren av den lite större sorten?

Glad att ha hittat hit!

IngaTrnqvist
2

Standard poodle (standardpudel) är det internationella namnet för  storpudel. De är 45-60 cm enligt rasstandard, medan mellanpudel är 35-45 cm. Uppfödare går att söka via rasklubben Svenska Pudelklubben :)

Estelle13
4

Som föregående skrivit så betyder standard poodle storpudel, så inte så konstigt att de är större när du söker på det :-) Varför inte en storpudel då? Lagom storlek tycker jag, finns dem som inte är så stora som 60-62 cm i manken. En mellanpudel för mig är som en liten hund och eftersom att man får para toy dvärg och mellan hur man vill med varandra så vet man inte riktigt hur stora valparna blir som vuxna. Det är vanligt att dvärg och mellan föds i samma kull. Eller toy och dvärg.