Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 898 ggr
Pollos
0

Fylla ut fodret

Hej! Vår pyreneerhane äter bravo färskfoder. Han får 4 burgare om dagen och en skopa torrfoder på kvällen. Han är lagom i hullet av detta. Han går lätt upp i vikt av färskfodret så vi kan inte ge honom så mycket mer. Kanske 5/dag. Men vad kan man fylla ut med förutom torrfoder? Har hört att det inte är så bra att blanda pga smältningtiden? Problemet är att han inte blir mätt av det lilla färskfoder han behöver ha.

tiger tok
0

Varför behöver han bli mätt, letar han mat? Blanda ut med morot kanske?

Estelle13
0

Att blanda torrfoder som är torrt med färskfoder kan rubba matsmältningen ja men blöter man upp fodret så gör det inte det. Jag brukar blanda uppblött torrfoder med färskt och det funkar fint. Tänk på att att det även mättar mer om det är uppblött samt att hunden har lättare för att ta upp näringen från fodret vilket även det kan ge större mättnadskänsla. Annars vet jag att många fyller ut fodret med morot, kokt broccoli, blomkål eller överkokt ris.

Pollos
0

#1 han mår illa om han inte är mätt och får dålig andedräkt. #2 tack för tips :)

Lona
0

Jag fyller ut fodret med rå morot och vitkål, gärna i stora bitar så att det blir mycket att tugga vilket också bidrar till mättnadskänslan. Om det inte är tillagat så åker kålen och morötterna genom mag- tarmkanalen i princip obearbetat, de blir bara bukfylla. En del hundar känner sig mättare om det tar längre tid för dem att ära, till exempel att man ger maten på en stor bricka eller i en anti glupsk-skål (finns billiga på till exempel Biltema och ÖoB). Färskfodret kan man klena ut runt "piggarna" i skålen. Jag gick dock tillbaks till torrfoder från färskfoder, delvis för att hundarna ständigt var hungriga.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com