Träna med halsband
Valpen är ca 5 månader och går relativt fint i koppel. Den har sele på sig och jag använder flexikoppel, läderkoppel eller långlina beroende på var vi är någonstans och vad vi gör. Ska eller bör jag träna honom med halsband + koppel också och när är det lämpligt att börja i så fall? Jag har för avsikt att använda sele på honom större delen av tiden.
Valpen ska börja på valpkurs (SBK) om ett par veckor. Kan man ha flexikoppel + sele då eller bör man ha halsband + kort koppel på kursen?
Halsband kan vara bra att träna in, Inte för att du behöver använda det i vardagen, Mer att det är bra att ha halsband om du någon gång går där folk kastat ut mat, eller på tajta platser (i stan m.m.) och behöver "styra" huvudet mer, Det är svårare att få bort en hund ifrån något den slickar på/äter med sele än vad det är med halsband.
Men på kurser (var inte på en bruksklubb dock) får du ha precis som du vill vad jagvet, Jag tror inte det är något specifikt i en valpkurs att du måste ha halsband.
Halsband är bra att ha på när man är ute och går IFALL selet går sönder, Jag har halvstryp som när de stryps åt blir som "vanligt" halsband i storleken på båda mina hundar, Men jag använder sele på promenader (förutom om jag bara ska kissa busken utanför då är det snabbare med halsband). Jag har använt halsband på min tik när jag varit på hundevent för att kunna styra hennes huvud bättre, inte för jag behövde det, men det var mycket lättare att hindra "att något kunde ske", med halsband än i sele.
Inte flexi eller långlina (utom möjligen vid vissa övningar men då säger instruktören till) på kurs! Vanligt koppel, brukar vara ungefär 180 cm så däromkring någonstans i längd. Vissa övningar är väldigt svåra att utföra i flexi. Däremot brukar de flesta instruktörer acceptera sele numera - en del låter å andra sidan inte deltagarna att ha stryp på hundarna. Så - vanligt halsband eller sele + vanligt koppel, i läder eller annat material.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Måste man inte ha halsband i vissa tävlingsgrenar? Har för mig jag läst det. Då kan det ju vara bra att hunden är van vid halsband. Det kan ju som sagt även vara bra att kunna variera. De flesta hundar har jag upplevt vänjer sig väldigt fort, så börja träna direkt. Enklast är väl att hunden får ha både selen och halsbandet på och att du kan variera vart du har kopplet.
Min daghund hade varierat halsband och sele redan från att han kom hem som 8 veckors liten. Än idag går han finare med halsband så det använder vi i stan eller när vi är på event eller ställen där det händer mycket på en gång och han lätt blir uppspelt. Selen till vardags då vi bara är ute och går, eller med långlina i skog osv.
Jag har hört att på valpkurser i alla fall är är både sele och halsband tillåtna, men det ska vara kort koppel (dvs ej flexi eller långlina).
halsband kan vara bra som en träningssignal för hunden om du vill ut o tävla lydnad eller bruks eller rally eller ipo då hunden kommer bära halsband (du kan välja i de högre klasserna att bara ha ett retriver koppel på o bara ta av men där är det också något runt halsen när man går in på banan)