Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 909 ggr
Axxe
0

Funderingar om hund

Hej  !

Det är så att jag under flera års tid velat skaffa en hund, jag är införstådd i att det inte passar för tillfället. Jag är dock helt ny inom hundvärlden och vill läsa på om olika raser som skulle passa vad jag är ute efter.  Men eftersom det är en djungel av hundraser där ute har jag ingen aning om vart jag ska börja. 

Så jag tänkte om några kunniga hundmänniskor kan ge mig lite hjälp om vilka raser som kan passa mina behov. 

Så jag är en aktiv människa som inte har något emot långa promenader, jag vill kunna ta med hunden då jag är i vildmarken. Vandrar mycket i fjällen och åker även ut med båt på fisketurer, skulle gärna ta med en hund på dessa aktiviteter. 

Så har ingen koll på hundar, vart börjar jag läsa tills dess att jag närmar mig en period i mitt liv då jag kan ta hand om en hund.  Och framför allt vilka raser skulle kunna passa mig som gillar att tälta och vandra. 

Tack på förhand

Karmatarerskanise
0

Dansk/svensk gårdshund. Smidiga för båt och orkar mycket och älskar att få vara med. Kan vara reserverade mot främlingar vilket jag ser som plus vid vandringar om man stöder på folk.

Herveaux
0

Hej och välkommen till Hundträsket!
Har man en gång fastnat här så tar man sig sällan loss. 😂

Vart i landet bor du?
I tex Stockholm och Göteborg hålls varje år en gigantisk hundmässa och såklart finns det massor av utställningar/tävlingar spridda över hela landet.
På dessa kan du se och träffa massor av olika hundar med deras ägare och väldigt ofta uppfödare av raserna.
De flesta raserna har också en egen rasklubb som brukar anordna tävlingar, utställningar eller träffar för just sin ras.

Det finns jätte-jätte många hundar som gärna hänger med ut på vandring och båtturer.

Har du läst eller hört talas om någon hundsport eller aktivitet som låter spännande att hålla på med?
Vad tycker du om pälsvård?
Är det några speciella egenskaper du vill att din hund ska ha eller ha mindre av?
(Om man rör sig mycket ute i naturen kanske det tex underlättar att ha en hund med en låg jaktinstinkt så det är enklare att träna in en bra inkallning så du kan vandra med hunden lös.)

Är det någon ras eller typ av hund du fastnat för redan nu?
Har du träffat nån hund som du gillade eller inte vart så förtjust i?
Vad var det som var bra och mindre bra?

På Svenska Kennel Klubbens hemsida skk.se kan du läsa om massor av hundraser, där finns också länkar till respektive rasklubb.

// Harley

Estelle13
0

Storpudel skulle passa utmärkt om du inte har något emot pälsvård förstås. Storpudeln är en väldigt aktiv och pigg sällskaps hund med mycket go och fart i,en riktig allround hund som man kan göra ALLT med, agility, lydnad, spår och jakt. Smarta lättlärda hundar som är lätta att ha och göra med.

AnneN
0

Ett bra ställe att börja läsa både om vad det innebär att ha hund och fakta om olika hundraser (finns flera hundra raser i Sverige) är både hundforum som detta tex och på http://www.skk.se/sv/hundagande/ och diverse olika ras-/specialklubbar.

Vad vill du göra med hunden förutom fjällvandring och båtturer?
Vilken storlek önskas?
Pälsvård?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Hehe vi ser nog olika stora bådar framför oss. Den jag ser hade en storpudel inte kunna gå på själv längs relingen. Och hade den lyckats hade den varit väldigt I vägen när man fiskar :)

Ts Värt att tänka på är att oavsett ras finns det inga garantier för att hunden kommer tycka om att åka båt. Sjösjuka är inte helt ovanlig. Likaså kan något som gungar och rör sig göra hundar nervösa.

Vad är det för båt?

Estelle13
0

#5 Hade jag åkt båt nånstans så hade jag tagit med båda mina storpudlar, är väl sällan man åker båt som är för en man :-)

Lona
1

Jag tänkte spontant på någon av de nordiska vall- eller gårdsspetsarna som isländsk fårhund, finsk eller svensk lapphund, norsk buhund (väldans massa nationaliteter här :-D ) och västgötaspets. Sunda, uthålliga och ofta långlivade hundar som dessutom är som klippta och skurna för friluftsliv - inte minst i fjällen. Låt dig inte avskräckas av pälsen; den är mer lättskött än man tror och synnerligen praktisk. Håller för alla typer av nordiskt väder, torkar snabbt och eventuell smuts trillar bort av sig självt. På minussidan är väl att många spetsar tenderar att vara rejält glappkäftade, vill man absolut ha en tystlåten vandringskamrat så bör man titta på en annan typ av hund. Apropå båtdiskussionen så kan man stoppa ner även en hund av labradorstorlek i en kanot eller annan liten båt. Man har liksom inte en Stenafärja när man är ute på andjakt :-D . Problemet med just en labbe och små båtar är väl att få hunden att stanna I båten och inte hoppa ur för att simma :-P .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

#6 Tänker på hur en stor hund skulle klara gå på en reling som är en hand bred. Angående plats i båten så vet jag inte om du är fiskare själv? Det är farligt om det är trångt i båten när man hanterar krokar och knivar på vatten som man driver fort i eller som det går vågor i.

De båtar jag fiskar från och föredrar vid havsfiske är inte större än en eka. Tak över fören samt bänkar sedan förarplatsen och en sittbänk i aktern. Lägg därtill ett par fiskespö,  minst en låda med drag, håv, krok, ankare ,  plats att lägga fångsten, flytväst på dig och hund och dryck och eventuell föda i frysväska. Då blir en 3 manna båt plötsligt väldigt liten :)  Men tänker man sig tex en motorseglare saga 24 kan hundar gå ner i båten genom en taklucka i fören och ha det mysigt i hytten under fisket så inga olyckor sker :)

Och nu pratar vi om hundar som klarar av att åka båt och frivilligt går på. Det blir väldigt knepigt att få in en hund som vägrar gå själv hehe.

Nu känner jag att jag fick oss på sidospår. Avvaktar och ser vilken typ av båt vi pratar om i ts fall :)

Axxe
0

Detta nedanför är endast en önskelista om man säger så, jag vet att jag är i nybörjarstadiet och kanske har höga förväntningar men det är därför jag vänt mig hit. Och som sagt, det är först om 2-3 år jag tänker skaffa hund då det kommer passa bättre då. 

Alright ska försöka svara på de flesta frågor, så då kör vi.

• Jag har inget emot pälsvård
  • Jag gillar större hundraser
  • Låg jaktinstinkt vore trevligt
  • Bra ifall den gillar att bära packning själv med hundväskor
  • Jag är inte intresserad av att tävla i agility eller gå på hundutställningar
  • Ett stort plus om den kan leka av sig med barn
  • Bra med en ras som är ganska tyst av sig (inte skäller så mycket)

Båten jag pratar om är av större variant med ca 11m med hytt osv

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stor pudel eller portis? Vara vanner har en portis som ar super harlig.

Axxe
0

Tack ska läsa på om dem :)

parsley
0

Keeshond och schipperke har båda en historia som skeppshundar, så ser man till rasens historia, så borde de gilla båtar.  😉

Keeshonden har en enorm, men lättskött päls och jag tror definitivt den kan bära klövjeväskor. Det är dock ingen tystlåten ras och den har en bakgrund som vakthund. Euroasiern är större och verkar mindre vaktig till sättet. Den är framavlad från keeshond, chowchow och samojed. Det finns även tyska spetsar som är mindre än keeshonden, t ex kleinzpitz och mittelspitz, samt japansk spets, om du är nyfiken på spetsar. 

Schipperken tillhör de raser som jag är nyfiken på, men jag inte haft någon direkt kontakt med.

Axxe
0

Tack tack, ska läsa på om dessa också. Måste säga att det var väldigt intressant läsning, hade ingen aning om att det var så avancerat.