Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3758 ggr
KiraSchäfer
0

Valp som har extremt med energi

Hej, har läst på lite olika forum om huruvida man ska ta ut hunden på promenader och hur långt etc etc, min lilla Schäfer tik är 10 veckor gammal och har något så kopiöst med energi, mycket på grund av att jag inte törs gå långa promenader, har varit hemma från jobbet hela veckan och varit ute med henne säkert 20 gånger om dagen om det ens räcker, men då har vi varit ute på gården och försökt att leka bort lite energi, det är svårt för hon lägger sig bara i skuggan.. Försöker jag ta med henne på en promenad så vägrar hon in i de sista, alltså det kan inte vara möjligt att en 10 månaders valp inte ska kunna vandra längre än 1 km om dagen? Den energin hon haft här ikväll gjorde mig illamående, helt okontrollerbar och man kan inte lämna blicken från henne en sekund, hon ska äta på allt som är fysiskt befintligt. Hjälp. .

JoannaLi
3

Passivitetsträning?

jenmjao
1

Kör ni psykisk träning? Det hjälper min mallevalp när han får damp av energi. Även att bara få springa lös i hundparker/tomtar osv har hjälpt honom (jag har dock en till hund så dom leker med varandra).
1km är väl inte så långt? Jag tror man kan gå längre med en 10månaders valp, sålänge det inte är "motion", sker i hundens egna takt och hunden ska inte tvingas längre än vad den orkar. Motionen är ju för att kroppen inte är färdigvuxen, Det finns säkert något hundbad(?) i närheten av dig eller i din stad, att simma är jätte bra träning som är ganska mild emot lederna, Annars att bara gå i vattnet.
Jag vet inte exakt hur långt jag går med min 6månaders valp, men vissa dagar är det nog mer än 1km, och vissa dagar är vi i hundparken i 2timmar, andra dagar är vi bara ute korta rundor. 
Att gömma godis, att träna tricks, att träna lydnad, kontroll på kroppen, att leka och lära "stopp" när det är stopp, Allt sådant som kräver psykiskt tänkande hjälper, Att vara i nya miljöer (utan att springa) gör så att min valp sover i kanske 5timmar rakt av, Han blir sååå utmattad av att få tänka lite, medans rörelser/spring skulle han nog kunna hålla på med hur länge som helst (därför får han inte alltid röra sig även om vi är i hundparken i 2timmar, även om vi är på platser man ska gå, även om si och så, så är det jag som sätter reglerna).

Changrila
0

Varför skulle en 10 månader gammal valp inte kunna gå längre än 1km?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
0

det står både 10 veckor och månader. Nu blir jag nyfiken :D

Karmatarerskanise
1

Haha ja hur gammal är valpen?

Changrila
0

Kan säga såhär annars: när min yngsta var liten valp så insåg jag att hon hade en viss mängd energi som hon ville göra av med varje dag. Det jag kunde styra, det var på vilket ställe hon gjorde av med energin. Antingen busade hon runt inne med allt som hörde till med att vara destruktiv, eller så lekte hon ute på lämpligt ställe. Från dagen efter att hon kom till mig så har hon varit lös i skog i princip dagligen, helt enkelt för att få utlopp för all energi. Hon har också varit den lättaste unghund jag kan tänka mig, så otroligt duktig på att vara lugn inne och leka ute.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Första budet var nog rätt. Valpen är nog 10 veckor. 🙂

reckon
0

Hur mycket sover hon under dagarna?

KiraSchäfer
0

Hej, förlåt hon är 10 veckor. Var väldigt trött när jag skrev. Hon har typ blivit mer och mer trotsig sen hon kom, förut var det inga problem att gå ut och gå, nu gnäller hon och drar i kopplet, även fast jag uppmuntrar henne när hon gör rätt. Alla tips och trix för mental träning uppskattas, hur ser eran dag ut med en valp? Vad gör ni? Det är som svårt att busa med henne utomhus för hon lägger sig bara ner på gräset och "chillar"

KiraSchäfer
1

#8 Det är ungefär vid två tillfällen på dagtid hon sover, det är väl cirkus en två timmar till en och en halv.. Väldigt varierande. Ibland mer och ibland mindre

parsley
1

Några tips och tricks

• Öppna paket. Vira in hundgodis i lite papper eller lägg det i en tom toarulle och vik ihop den. Äggkartonger och andra förpackningar kan också användas.

• Ta ett muffinsbleck /muffinsplåt och placera hundgodis i hålen. Lägg sedan en boll i varje hål (eller ta så många bollar du har och använd dem). Det tar lite tid att pilla undan bollarna och komma åt godiset. Har du inte tillräckligt bollar så kan du komplettera med hoprullade, udda strumpor. Bollar är svårare och tar lite mer tid att flytta undan. 

• Fungerar det med en sökruta ute eller är valpen för liten för det? Släng ut lite godis eller torrfoder på marken och låt hunden leta. Man kan även låta den leta efter föremål. Är den för liten, så fungerar det kanske om ett par veckor. 

• Klickerträna, t ex sitt, ligg, vacker tass, inkallning…

• Är den tillräckligt gammal för att prova nosework? Jag hittade en hemmavariant, som jag använder mig av, på någon iFokus-sajt. Lägg lite kaffe i en behållare. Klicka in hunden på doften eller använd lämpligt beröm och låt den leta efter behållaren inne eller ute.  Är den för liten för det nu, så testa om några veckor igen.

Majken!
3

Har du haft valp förut? Har du haft schäfervalp förut? Har du folk i din omgivning som kan hund?

Jag får inte ihop den bild som du beskriver. Valpen är hysterisk men vill bara vila utomhus, när du vill leka av den energi?

jenmjao
0

Då skulle jag inte oroa mig, du kan inte ha haft valpen i mer än 2veckor och ingen tid alls har gått, hunden kanske inte riktigt trivs ännu, du kanske inte trivs med henne.. Valpar får busryck och springer, inte alltid på ens egna villkor, Ni har knappt lärt känna varandra så jag skulle vänta ut det och se om det var ett problem om 1-2månader, För förmodligen kommer hon lära sig mer inom den tiden, Kom ihåg det, hon förstår absolut inte vad du vill eller menar.

russin
8

Valpar trotsar aldrig…….

och de allra flesta valpar har kvällsryck där dom är uppåt väggarna tokiga - det hör till och är lite "övertrötta barn" syndrom. Anmäl dig till en valpkurs snarast är mitt råd, för det känns som du har massor att bena ut med en helt normal valp.

Gollums Fru
0

Är trött och har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt ifall jag upprepar nåt nån annan har skrivit. Men nåt som man ofta kan glömma med hund är att efter varje gång de sovit har de byggt upp en mängd energi som måste ut. Så aktivera hunden efter den har vaknat, behöver ju en inte vara jätteansträngande för dig, utan bara nån mental övning som du fått tips av ovan. Sen har jag upptäckt på min egen hund iallafall, att om vi promenerar och tränar för mycket på kopplet (går med kort koppel och går fint osv.) så blir han för jävlig inomhus om han inte får avreagera sig innan vi går in. Det kan vara att gå sista rundan av promenaden på ett kravlöst sätt, låts honom stå och lukta på samma kissfläck i tio minuter eller gräva ett hål i diket. Kom ihåg att ta med vatten ut på sommaren så kanske din valp orkar leka av sig lite :P Sen kan jag inte nog rekommendera kontaktövningar och att börja all träning med att bygga en relation till valpen. Jag skulle säga att lära valpen att du är den som den ska komma till, leka med, fråga om hjälp och lov, är en av de viktigaste sakerna med att träna sin hund. Ochvhar man gjort det blir alla annan träning också lättare. Lycka till!

Jasa nej saja!

KiraSchäfer
0

#12 Majken, japp. Jag har haft hund förut. Växt upp med hundar, dock kanske inte varit den som engagerat sig mest i familjen, man kan inte ha erfarenhet om man inte skaffar sig erfarenhet. Så är det ju. Nu har jag valt att skaffa en hund, moralpredikan kan vi lägga åt sidan, jag ser vart du vill komma. Det är typ 30 plus ute och det har varit det hela veckan, hunden lägger sig direkt i skuggan och vill inte röra sig en meter. försöker få med henne på en promenad men då ylar hon och stretar emot så mycket att grannarna undrar vad som händer. Går vi dock inte igen har hon fortfarande extremt mycket energi. Tack för alla tips allihopa. Fortsätt gärna skriva

Gollums Fru
0

#16 Brukar sällan rekommendera att köpa saker till växande valpar (särskilt hundar i din hunds storlek), men det finns kylväst som svalkar din hund om sommaren. Kommer han inte ens med dig om du lockar med godis?

Jasa nej saja!

Majken!
3

#16 Det är verkligen ingen moralpredikan, jag har ju själv samma hundtyp och försöker förstå din situation. Lycka till med valpen.

Tokryck
1

Håller med Russin i allt hon säger. Du har helt säkert en valp med mycket energi, du har köpt en brukshund. Gå valpkurs. Testa spår eller lydnadsträning. Förutom att jag tror att det är ett normalt valpbeteende så kan du inte motionera bort mycket energi. Det kräver mental stimulans. Spår är superbra och kan göras nästan överallt.

Zadeira
1

Jag tolkar det som så att du beskriver att det varit runt 30 grader hela veckan och att hunden bara vill ligga i skuggan, men på kvällen får energi-ryck och blir jättedryg. Inte konstigt! Själv är jag likadan, hela den varma dagen är jag utslagen och orkar inte röra mig, men när kvällen kommer och tempen sjunker så orkar jga plötsligt en massa saker. Vänder lite på dygnet liksom.

Kan du inte nu när det är så varmt låta henne ligga i skuggan på dagarna och bara leka och promenera det lilla hon själv vill, sen på kvällen aktiverar ni mer och sysselsätter henne ordentligt?

Jag tänker att det kommer jämna ut sig när temperaturen blir bättre och ni kan vara jämn-aktiva hela dagen, men att fram till det får ni kanske göra saker helt annorlunda.

Vattnadal
0

Jag har en grönlandsvalp på 10 v, 11 på söndag. Jag går en promenad på förmiddagen, innan det går upp över 20 grader i skuggan. Hon går lös med goldentiken, mamman, bästa kompisen (husky på 1,5 år) och gammal tant går i koppel. Vi går 1-3 km, hyfsad rask takt, och lilla Karin springer före. De stannar och badar vid behov och jag tränar kontakt och inkallning. Belönar alltid spontan kontakt!

Dagtid vilar de mest (hon bor med mamma och bästisen i en hundgård) och på kvällarna när det blir svalare härjar de och leker.

Hade jag inte haft hundgård med mamma/kompis hade jag nog gjort ungefär så här: Rastningar ofta, helst lös på gården eller gå en kort runda på 0,5-1 km, för att träna rumsrenheten. En lite längre prommis innan frukost för att hon ska få rusa av sig lite medan det är svalare. Sen skulle det nog bli en del aktiveringsleksaker, frysta revben, nån fryst kycklingvinge till lunch, så att hon fick pyssla med något som är svalt och tröttar ut lite mentalt. Vi skulle säkert träna lite vardagslydnad, som inkallning, ögonkontaktövingar, sitt, ligg, stå, stanna. Där skulle det bli 1-3 gånger av någon övning med mycket beröm, sen paus. Grönisar är inte så bra på att nöta samma sak.  Även jobba på att hon skulle ha en bra viloplats, där hon kan ta det lugnt.

På kvällen när det blir svalt och jag kände energin stiga i henne, skulle jag använda den till att ta en promenad på 2-3 km. Vi skulle då träna inkallning (den ska man ha lagt grunden till innan de är 12 v) och leka massor. Avslutar man lugnare lek, sen gå in och ge ett tuggben på viloplatsen, och hålla tummarna att hon somnade.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

parsley
0

Tänkte också på BARF-ben, om du kan tänka dig det. Djuraffärer som säljer BARF-kött eller färskfoder kan ha en del bra ben.  Vill du ge kyckling så finns det att köpa i vanliga mataffärer.