Hur får jag hunden att ligga på hundbädden?
Så jag har en 2-årig omplaceringshund av stor spetsras (jap. akita) med dåliga höfter (D-grad) som jag nyligen köpt en ortopedisk hundbädd till. Det är en sån som ser ut som en madrass med konstlädersöverdrag och memory foam. Jag har täckt över den med en hundfilt för att få den lite extra mjuk samt för att det ska bli lättare att hålla bädden ren.
Jag vet inte riktigt vad min hund håller på med men ända sen han flyttade in (för ungefär 2 veckor sen) så har jag lagt märke till att han effektivt undviker att ligga på alla mjukare underlag – han ska alltid sova/sitta/ligga på det nakna golvet (oavsett hur trångt det må vara) och innan bädden fanns så märkte jag att han undvek även att ligga på mattor osv. Han undviker fortfarande mattorna och det är tydligt då jag har en smal korridor han gillar att sova på, med två likadana mattor, och alltid om jag försöker placera mattorna för att försöka göra så att han måste ligga åtminstone delvis på en matta (mattorna täcker en stor del av korridoren) så hittar han ändå på ett sätt att undvika dem. Det går inte att missa att han aktivt undviker att ligga på ett ställe där golvet är täckt. Vad kan det bero på?
Han verkar inte alls förstå att bädden är hans utan han agerar helt som om den ska undvikas; han ger den samma 'treatment' som t.ex. min läderstol (för tv-spelande), d.v.s. den finns där nära honom men han gör inget åt den, fast jag inte förbjudit honom eller något. Han går runt bädden och kan sätta sig vid golvet precis bredvid (så att hans svans nuddar bäddkanten), men inte på själva bädden. Om jag flyttar bädden till t.ex. hans favorithörn att sova på (f.d. naket golv) så går han inte alls till det hörnet nån mer utan väljer ett annat ställe.
Jag har försökt locka honom till bädden genom att placera hans leksaker på den, t.o.m. lite godis & torrfoderkulor. Han skiter blankt i leksakerna men kommer för att hämta det ätbara och så fort han ätit allt (han kommer upp på bädden för att nå godsakerna) så går han ifrån och sätter sig på golvet igen. Det går att säga åt honom att sitta på bädden (om han känner för att lyda just då) innan godiset ges ut men han drar ändå direkt han är klar. Hunden kan inga andra kommandon.
Vad ska jag göra? Jag vill ju att han ska ligga på hundbädden då den skulle hjälpa så att han skulle sova bättre (han vaknar jämt på natten för att byta position) men han verkar ju inte bry sig om den… Hjälp!
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Tycker han att det blir för varmt kanske?
Kanske läge att byta ut hundfilten mot ett tunt lakan om han vill ha något att bädda i. Jag hade testat att sätta hunden i bädden och belöna och sedan sätta mig på golvet bredvid och mysa lite, först korta stunder för att sedan få honom att lägga sig och fortsätta mysandet kanske med en godbit då och då så att han förknippar bädden med något positivt.
Vet du hur han har bott sedan tidigare? Han kanske inte har haft något mjukt att ligga på och därför inte förstår att det är vad man har en hundbädd till?
En del hundar föredrar hårt framför mjukt. Och golv är dessutom svalare. Är inget konstigt.

#1 Jag har funderat på om det är för att han är varm med tanke på att byggnaden jag bor på är 100 år gammal och därmed inte har världens modernaste isolering; på somrarna blir det lätt apvarmt (tegelbyggnad, tredje våningen) och fläkten måste vara på under de varma dagarna. På vintern blir det kallt.
Hundfilten är ny och han har alltid undvikit den med. Innan bädden fanns så la jag ut filten på korridorgolvet och han undvek den precis på samma sätt som han gör med mattorna.
Jag skulle gärna testa att mysa med honom och belöna men han är inte en särskilt kelig hund och kommer inte på inkallning. Man märker ibland att han kommer i ens närhet för att bli gosad men han tröttnar oftast inom nån enstaka minut och går iväg. Det är lite svårt att få honom att sätta sig i bädden för han kommer verkligen inte frivilligt, såvida man inte har mumsbitar att ge. Går ju inte att lyfta honom in i bädden heller då han väger nästan 30 kg.
Han har varit gårdshund/utehund i flera kennlar tidigare i olika länder (f.d. avelshund) och, så vitt jag vet, så har han inte haft något riktigt hem förrän nu. Kan dock inte utesluta att han aldrig skulle ha bott hos någon annan då han konstigt nog är rumsren och har aldrig bitit sönder inredning, sladdar etc.
Varför vill du så gärna ha honom på en filt eller bädd?

#4 För att han har höftledsdysplasi och sover dåligt högst troligtvis p.g.a. det. En ortopedisk hundsäng är ju till just för att avbelasta lederna så att hunden får en behagligare sömn och därmed även ett bättre liv. Han är bara 2 år men sitter redan som en 10-årig hund p.g.a. sina höfter, så nog är det självklart att man vill förhindra att hans skick bli ännu sämre och att skaffa en ordentlig liggyta/sovplats för honom är viktigt och bland det bästa jag kan göra, långsiktigt tänkt.
Vad med att testa att lägga ut ett lakan på golvet, träna hunden att sitta/ligga på den, när hun är successivt där och även kanske frivilligt går dit, kan du flytta den ovanpå bädden och börja om exakt samma sätt som du gjorde när du tränade det med lakanet på golvet, då blir den inte så varm heller som det blir med filten:) Kan skicka video som visar jättebra hur du kan träna men kan först göra i helgen tyvärr, annars kan du själv försöka hitta väldigt bra tutorials hos Kikopup på YouTube! :D
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Har aldrig provat, så bara en tanke. Men hur vore det med en sån där kyldyna ovanpå den ortopediska? Även om den säkert försämrar effekten av den ortopediska dynan kanske den gör bädden mer attraktiv och om jycken väl provar kanske han inser att det inte är så dumt att ligga bekvämt.

Det kanske har löst sig men annars skulle jag rekommendera filtträning, du kan ju modifiera det så att det passar er. Antingen är bädden = filten eller så tar du först och tränar med en riktig filt som du sedan lägger på bädden. https://smhundtjanst.wordpress.com/2013/12/03/lucka-3-filttraning-2/
feral jesus
#5 Hade ingen aning om att det fanns ergonomiska sängar för hundar.
Du skriver att han sitter som en 10 åring redan. Har han ont? Vet inget om den sjukdomen.

Hur sitter en äldre hund? Frågar av ren nyfikenhet. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#10 Bra fråga. Jag såg en hund sittandes med putrygg. Men jag vet vid närmare eftertanke inte alls hur ts menar :)

Förmodligen tycker han att det blir för varmt på bädden. Många långhåriga hundar undviker gärna att ligga på saker, speciellt på sommaren.
Går det att kyla ner bädden på nåt sätt? Jag har sett att det finns nån form av kylfilt för hundar så dom inte blir överhettade. Fråga mig inte vart jag har inte registrerat det då jag inte behöver till mina.
Annars kan det kanske vara en ide att ställa en fläkt riktad mot bädden för att göra den mer attrakiv.
Uppmuntra honom varje gång han tittar på bädden, går nära bädden, nosar på bädden, med godis röst eller leksak eller vad nu han ser som bästa uppmuntran.
Träna många korta stunder varje dag att han ska sitta på bädden och vänta på sitt godis, förläng stunden han måste vänta varje gång. Låt honom inte tröttna och gå av bädden innan han får sin belöning.
Lycka till
OT du säger att han är 2 år och före detta avelshund med HD problem och bott i flera olika länder, så många fel här :( har du lust att dela med dig av hans historia?
minavitas.wix.com/kennel

#12 Nu ska jag inte tala för TS men om du kollar tråden som heter typ "D-höfter HJÄLP" så har han skrivit lite mer om hundens bakgrund.
feral jesus

#13 tack :)
minavitas.wix.com/kennel

#12 Jag har en stor fläkt som är riktad mot bädden och som snurrar runt, så det borde inte bli för varmt för honom. Fönstret är också ovanför hans bädd och den brukar stå öppen på sommaren så jah, hundbädden är på det svalaste möjliga stället.
Jag märkte förresten idag att, för en kort stund, så gick han självmant fram och satte sig vid bädden, vilket är en stor grej då han inte förr gjort det utan att jag mutat med godis. Nån timme senare så somnade han faktiskt på bädden, fast så pass nära kanten att huvudet var på golvet, men kroppen var på bädden. Jag vill hoppas på att han gjorde det medvetet så att det skulle vara ett tecken på att han börjar gilla sin sovplats nu. Ska hålla ett öga på honom om han gör det igen!