Grön på fjärr
Någon hjälp mig 😂 Vad är fjärr? Seriöst, varje gång jag tror jag fattar litr blir jag förvirrad igen. Och varför har vissa olika kommandon för Stå - sitt Stå - ligg Sitt -ligg Sitt - stå Ligg - stå Ligg - sitt Och varför kan man inte använda det vanliga sitt, ligg och stå som man använder i vardagen på tävling?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Menar du fjärrdirigering? Att hunden ska kunna lyda kommandon på avstånd lika bra som nära föraren. Det är ett tävlingsmoment i lydnadstävling.
Att man har olika kommandon på tävling och i vardagen handlar om att man i tävling ALLTID vill ha samma resultat på ett kommando, i vardagen är man ofta slarvigare och nöjer sig med att hunden sätter sig lite halvdant och det vill man inte ska "smitta" tävlingslydnaden.
Tycker jag alltså :)

Fjärrdirigering är ett moment i lydnaden där hunden, på avstånd från sin förare och utan att förflytta sig varken framåt, bakåt och åt sidorna, ska kunna skifta i position. I fjärren är det inte bara positionen som är av betydelse utan också utförandet. Som jag nämnde tidigare vill man ha minimalt med förflyttningar, det ultimata är att tassarna är på samma ställe från det att momentet startar till att det slutar och detta är inte ett naturligt sätt för hunden att skifta position. Alltså måste du lära hunden, inte bara vilken position den ska inta, utan också hur den ska inta positionen. Många gånger vill man att utförandet ska se annorlunda ut beroende på om hunden exempelvis ska lägga sig från sitt, eller om den ska lägga sig från stå och detta är naturligtvis svårt för hunden att förstå. För att göra det så tydligt som möjligt för hunden lär man därför in olika utföranden och döper de sedan till olika saker.
Ahh! Tack för för hjälpen! Har ni då några exempel på vad man kan ge för kommande för dom olika rörelserna? Är lite blank.. speciellt om man ska ha dom 6kommandon som är lika varann och då dom 3 "vanligare" som oxå är lika ovan i…
Instagram
Du kan ju egentligen döpa de till vad du vill, jag kör på :
från sitt till ligg-------"ligg"
från ligg till sitt-------"upp"
från sitt till stå--------"stå"
från stå till sitt-------"bak"
från ligg till stå-------"res"
från stå till ligg-------"ner"
#4 Men vad gör du då med "vanliga" kommandon? Dom i vardagen? kan ju inte va samma…
Instagram
Bra tråd. Det här har jag också undrat över. Vardags och lydnadskommandon alltså. Det där med att resa sig på olika sätt kände jag inte ens till.☺️