Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1638 ggr
doodlebreak
0

Vilket torrfoder liknar VOM mest?

Jag kommer behöva gå över från färskfoder (VOM Active) till torrfoder av flera anledningar.

Jag var dock väldigt nöjd med hundens magfunktion, energi och hull när han gick på VOM Active, så jag undrar vilket alternativ som är bäst för att ersätta just det färskfodret?

Antar att det främst står mellan Orijen, Acana och Taste of the Wild…?
Och vilket rekommenderar ni i så fall?

lizton
0

Acana Wild Praire Dog har jag god erfarenhet av.  Det är ett spannmålsfritt kycklingfoder. Orijen har samma tillverkare, Champion Petfoods, men det är dyrare. Orijen är köttrikare och ännu mer likt VoH. Jag har dock inte provat det mer än om jag råkat felbeställa någon gång. Det är jättegott för hundar. 

Taste of the Wild ser bra ut på papperet, men min kräsna hund gillade det inte. Efter att tillverkaren hade återkallning av en massa foder under lång tid för några år sen, litar jag inte på det fodret. Jag har läst om hundar som då och då blivit jättedåliga i magen av TOTW, men också om de som funkar jättebra på det.

Det finns frystorkade och lufttorkade  foder som är väldigt likt färskfoder. Dyrt, men man behöver ge väldigt lite av det. ICA har nyligen kommit ut med ett torkat foder som ser riktigt bra ut. Det finns en tråd här på forumet om det. 

Zivi Peak har ett lufttorkat foder som är ganska likt ICAs torkade foder. Det här måste vara det som är mest likt VoH. Dock dyrt. Här står det om Ziwi peaks foder:

http://www.ziwipeak.com/sv/air-dried-dog-food-ziwipeak-daily-dog-air-dried-cuisine/

Denna kommentar har tagits bort.
russin
1

Finns inget torrfoder som liknar VOM färskfoder i och med att det är helt fritt från kolhydrater. Det behövs någon form av stärkelse (spannmål eller potatis) för att kunna binda en torrfoder kula 🙂

Jag använder dock Essentails emellanåt till mina råfutfodrade hundar. Dom gillar det och fungerar bra på det. Tycker det är klart mycket bättre än t ex Orijen och Acana.

Estelle13
0

Det finns nog ingen färskfoder sort som innehåller så mycket vegetabilier som orijen och acana. Taste of the wild har jag ingen erfarenhet av själv mer än att jag läst om det och så som det ser ut så verkar det åtminstone mycket mildare än både orijen och acana.

lizton
1

#4 Taste of the Wild innehåller antingen brynta köttråvaror eller rökta fiskråvaror. Rökta och brynta råvaror är svårare att smälta och inte milda.  Kanske gott för hunden, men inte milt för känslig mage. Det beror förstås på mängden brynta och rökta råvaror, men dessa kanske kan vara en förklaring till varför en del hundar inte tål fodret.

Hur menar du med mildare?

Orijen innehåller lägst andel vegetabilier av dessa tre foder.  Se på mängden protein och kolhydrater. Acana och Taste of the Wild är ungefär lika köttrika. Se på mängden proten och kolhydrater.

hemul
0

Det finns ju sån där torkad BARF. Kan inte det funka då? Men det är säkert dyrt.

Estelle13
1

#5 Mitt svar skrev jag till ts och inte för att starta en diskussion med dig!

Wellcraft
0

Jag har bytt from VoM till taste of the wild.
Jag var också tråkigt nog, tvungen att byta av tråkiga anledningar - vill ju helst av allt ge färskt egentligen och känner mig som en riktigt tråkig matte som serverar torrt nu, dock försöker jag piffa till det med lite ägg och dyl.
Nåväl.
Taste of the wild är superbra, jag har inte märkt någon negativ förändring.
Bajset är fint, nästan som på färskt och han blir MÄTT - vilket är helt otroligt då han innan inte haft någon botten i sig.
Torrfodret smakar dessutom jättegott enligt Elviz.
DOCK såg jag, när jag skulle beställa fodret, att en del sorter innehåll på tok för mycket (konstiga) ingredienser för min smak, men det fanns ett par sorter med mindre (normala) ingredienser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lizton
0

#3 Fodret Essentals ser intressant ut? Var köper du det?

Betyg i nivå med andra liknande foder, 4,7 av 5.   Se här:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/1329/essential-superior-living

Till TS: Kika också på Simpsons Premium. zooplus.se har det. Bra pris. Billigare än andra likvärdiga foder. En av våra hundar äter det och det funkar fint.

[Forest]
0

Här har hundarna ätit alla tre foder du nämner och just nu får dom orijen tycker alla tre foder är bra men här får ena hunden magont och därmed ger jag även lite färskfoder morgon och kväll. Jag skulle se vilket foder hunden föredrar att äta först, testa o kontakta några återsäljare för smakprover. 😎

russin
0

#9 - jag skickar efter det direkt från essentialfoods.se Kommer hem till dörren.