Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3039 ggr
Snuffles
0

Hund som får tokryck ute

(frågar åt min mamma)

Om man har en hund som får ryck ute och springer runt och biter i kopplet, vad ska man göra för att få stopp på det?

Herveaux
4

Om det inte är en alltför stor och stark hund så kan man ställa sig på kopplet så hunden inte kan fara runt och bara vara skittråkig.
Kanalisera din inre gråsten helt enkelt. Stå still, rör inte en min.
Så snart hunden har sansat sig, kan promenaden fortsätta.

// Harley

taylor__lambert
1

Jag tycker att det betyder att hunden inte blir stimulerad tillräckligt och måste då göra sig av med energin den har på något sätt. Jag ser ryck av detta slag  som något positivt, för då vet jag att jag har en hund jag kan träna med, eller en hund som tycker "åh fan va kul jag har med dig".

Men vill man bli av med ett sånt beteende som för andra kanske kan vara jobbigt så, stå still och låtsas som att det regnar, är du inte intressant så tycker hunden att "fan va tråkig du är nu da"

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Snuffles
0

#1 Hon ska testa det :)

[tk1971]
2

Står man still blir det en jätterolig dragkamp med kopplet som motståndare. Jag säger ifrån på skarpen, och berömmer mycket när hon har släppt och går fint igen. Alternativt börjar jag leta efter roliga saker i gräset medan jag försöker intressera hunden för vad som kan finnas där.

Wellcraft
1

#4 Säger detsamma, iofs beror det på hur stark kamplust hunden har, men är det en hund men stor kamplust så kan hunden roa sig själv och ha jättekul på egen hand genom att kampa med kopplet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
0

Beroende på storlek på hund så kan man ta tag i sele/halsband, Det går inte att kampa då, och bara stå, Ställer man sig på kopplet kan det fortfarande kampas. Men håller man i slutänden går det inte alls istället.

taylor__lambert
0

Jag uppfattade dock TS text mer som att hunden sprang mer runt och försökte få tag på kopplet?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

jenmjao
0

#7 Kan vara så, Jag hade ändå gjort som jag skrev, tills hunden lugnat ner sig, och fortsatt med det vi höll på med, sköter sig hunden då hade jag kunnat låta den leka av sig/träna eller vad den behöver. Tokryck är dock inte alltid tecken på att hunden är understimulerad, valpar får tokryck hela tiden och det är oftast efter lek och träning (iaf med de jag haft) och då är det väl mer trötthet och frustration dom avreagerar sig med, Skulle jag säga.

Kallaterrier
1

#8 Håller med, min kan få tokryck när det blir för mycket för henne helt enkelt, det är som en ventil som pyser över.

TS: Nuförtiden händer det inte så ofta, men jag kan tänka mig att slänga ut en näve godisar på marken, kommendera sök och låta hunden glömma bort att den höll på att tokrycka.

Changrila
2

Jag kortar upp kopplet så mycket att hunden inte längre kan springa runt, vid behov tar jag tag i selen/halsbandet för att stoppa sprattlet. Sedan säger jag ungefär "Nu går vi!" (Jag vet inte exakt vad jag säger, men mina hundar har lärt sig att det jag säger innebär att vi ska gå rakt framåt :p )

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
0

Jag hade tagit tag i nackskinnet och hållt om hunden tills hunden lugnar ner sig. Funkar klockrent, sådana här ryck är oftast en form av stress. På det flesta hundar brukar det fungera bra att hålla fast dom vid sin sida tills dom lugnat sig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Joyous
0

Om jag inte alls har tid eller lust så använder jag en brytsignal. Men för det mesta brukar jag ta tillvara på dessa ryck och den enorma energin och exempelvis träna godishets. Alltså, slänger en godis framför mig som hon får rusa efter, när hon tagit den gör jag hetsljudet (pssssss) och slänger godisen åt andra hållet osv. Dels blir detta en typ av avledning men jag överför också känslan till godisbelöningen och ljudet. Ibland gör jag likadant fast med kampleksak.

Aviz
0

Lustigt. Min unghund gör ganska ofta detta i samband med att hon ska bajsa. Rätt som det är får hon lekfnatt och slänger sig som en galning i kopplet! jag brukar vända ryggen till o vara supertråkig :).

Catta-
0

Hehe är jag den enda som oftast tycker detta beteende är lite roligt?;D nu är min hund oftast lös när hon får sina ryck men jag brukar stå och skratta och samtidigt akta mina armar då hon gärna biter i förbifarten xD hon ser ju så rolig ut… Om jag däremot stör mig på det ryter jag bara till så brukar hon sluta, alt bara korta upp kopplet om hon har det på.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

AnneN
0

#1 Hahaha "Kanalisera din inre gråsten helt enkelt." det var en bra beskrivning 😂

Jag har gjort som #1 med hundar som fått fnatt i kopplet, bara stå stilla och totalt ignorerar hunden tills den lugnat sig och sedan berömma lugnt och gå vidare. De flesta hundarna brukar fatta efter några gånger att om de håller på så, då blir husse/matte dötrist = de slutar med det oönskade beteendet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!