Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1402 ggr
Snuffles
0

Valp låter inte bli den andra hunden

Har en flatte/collie valp på 4 månader och en chihuahua/mops sen innan. Valpen är på vår andra hund hela tiden, så fort den äldre hunden visar sig för honom så är han där och ska leka, och den äldre är ju mkt mindre så det blir för våldsamt. Han lyssnar inte när han säger ifrån heller, han triggas bara ännu mer då. Vad gör man?

Wellcraft
3

Du går själv in och förstärker den äldre hundens signaler, så att valpen tar åt sig när den äldre säger ifrån.
Sedan ser du till att den äldre alltid kan komma undan den yngre när denne vill.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Snuffles
0

#1 Det gör jag, men när jag vänder ryggen till är han där och håller på igen. Valpen vet att mitt rum är förbjudet område så där kan den äldre hunden vara ifred.

Snuffles
0

Behöver fortfarande hjälp.
Är orolig att den lilla ska bli skadad på riktigt en vacker dag, valpen har redan bitit honom i hans privata delar så det börjat blöda en gång…
Valpen är förresten min mammas och när jag säger till henne att han kommer skada min hund när han håller på så så säger hon bara ''han vill ju bara leka''.
Känner mig extremt obekväm med att ha de två tillsammans 😕

jenmjao
0

Min valp är likadan på min mammas dvärgpudel och på mina vänners småhundar, Jag stänge rut han, Eller har full koll och tar tag i honom när han fortsätter trots att hundarna säger ifrån. Jag är ALLTID där om hundarna är tillsammans, annars ska dom vara avspärrade med dörr eller galler.
Jag hade vattenspruta förut som funkade ganska bra när jag sprutade på honom, han reagerade och slutade, men han ville fortfarande dricka ur själva vattensprutan, så han var inte rädd för den, han tyckte det var obehaglgit med strålen. Lämna dom aldrig ensamma tillsammans (jag tror inte ni gör det), Och funkar det inte i längden (just nu kan det vara just för att det är en valp, min tik var likadan på dvärgpudeln men hajade respekt utan att någon sa ifrån ganska fort) så måste ni tyvärr tänka på vilken ni då ska behålla.

jenmjao
0

Annars, träna valpen med koppel på inomhus, vuxna vovven får alltså gå och lägga sig eller göra vad den vill, Men valpen ska vara kvar på samma plats inomhus med koppel (till en början med koppel). Helt enkelt passivitet fast inomhus med en annan vovve. Detta kräver också uppmärksamhet ifrån er som ägare, Och träna aldrig valpen om ni inte är på humör, Då blir det bara fel. ta en stund varje dag och försök vänja honom vid att man kan vara på samma plats fast man är i samma rum som liten hund. Det är svårt annars och man kan även här och annars bygga på en "spänning" för valpen att när den är fri då jäklar, var noga med att fortfarande säga ifrån när ni är klara med det passiva, valp ska inte störa hund, Och sedan stänga ute honom (helst så han ser eller med en annan människa). Om valpen inte ännu klarar av att vara ensam får ni tyvärr stänga ute den vuxna.
Ge inte godis vid träningen, låt hunden bara vara tills han lugnat sig, Det kommer vara jobbigt till en början, Försök köra "ryggsäcken" om han blir för stissig.
Annars ge valpen ett tuggben och ha galler mellan så att han kan se den andre hunden, i början nöj er med det, sedan kan ni trickträna den äldre hunden, sen försöka lära valpen att vänta utan galler, m.m.

Snuffles
0

Mamma vill inte ha koppel på honom inomhus :/ Testade det med att spruta vatten och han går bort från lilla hunden när jag sprutar men så fort jag inte är i samma rum som lilla hunden är han där och "misshandlar" honom igen, och kan ju inte hänga efter lilla hela tiden, ingen annan bryr sig när han håller på. Fattar inte ens varför mamma skaffade honom för hon låter honom hålla på hur han vill och hon vet ingenting om hur man tränar en hund, dessutom är det bara hon som tycker om honom. Kanske låter hemskt men är stressad över det här.

jenmjao
1

Då måste ni nog göra er av med en hund, Det finns inte evigt med lösningar och absolut inga magiska lösningar där du kan släppa ihop hundarna utan att ha uppsikt. Hunden kommer fortsätta, har den ingen respekt nu kommer det förmodligen inte heller komma, Är båda okastrerade som äldre också kan det sluta illa. Detkan det göra ändå.
Antingen får du se till att dom inte kan störa varandra när ni inte är med, eller så får det vara det andre alternativet, lämna bort någon av dom.