Hund och barn
Jag har en Cane Corso hane på 13mån, han har alltid varit nyfiken på barn och är väldigt snäll men har svårt att veta sin storlek. Jag har börjat umgås med en kille som har en dotter på 1år & 7mån. Det gick jättebra sist dom träffades. Han nosade lite på henne och så bara tills hon hade en kaka i handen och han följde efter henne hela tiden. Jag blev lite fundersam och undrar om ni har några tips vad man kan göra & tänka på? Jag vill inte att han ska lära sig att när hon har mat i handen så får han ta det.. Han har ju inte riktigt "sin plats" som han har hemma heller.. där han kan ligga i lugn och ro.. :/
Säg åt honom att ge farao i kakan? Min försökte stjäla leksaker ur händerna på barnen men det gör han aldrig mer. Sen kan du ju träna bort att han tror att han ska få det man håller i handen generellt.
Jag är lite osäker på vad du menar, vad är problematiskt med hur din hund beter sig? Jag tycker det låter väldigt avslappnat. Det du kommer märka är ju vad som triggar hunden eftersom, jag har fått köra en hoppreps-toleransträning med min unghund, utrustade barnet med hopprep och godisar..
Min 5åriga Schäfer/labrador har ALDRIG klarat av barn. Direkt när hon vart unghund var det barn hon började skälla på, barn som leker, barn som har bollar (boll är ju hennes gud typ..) barn som skrattar var triggande, Allt med barn. Jag tränade bort det, jag tränade bort mycket annat, men jag lät hennealdrig träffa barn ändå för att vara säker då hon skällde på dom såfort dom pratade med henne. Sen började jag umgås med min granne, dom bor alltså precis bredvid mig och vi har loftbalkong vi delar på, Dom har 2hundar och killen har en son på 2år, När dom träffades första gången (min hund och sonen) var det som att hon aldrig varit barnaggressiv, hon lyssnade på honom när han sa sitt, när han sa nej, allt, hon gick efter honom och var lugn, inte hoppig, och väldigt försiktig. Jag tränade henne redan som valp att ta saker fint, att svansen kan dras i, att tassar kan dras i, att jag kan "klänga" och hänga på henne, att jag kan ta ALLT ifrån henne och även säga "spott ut" om det är något oönskat hon äter på, Jag har även viftat med mat framför ansiktet på henne och lärt henne att inte ta förns jag säger "varsegod" eller något annat ord. Så mat skulle hon aldrig ta ifrån ett barn.
Om problemet är att hunden inte har en egen, lugn plats att vara på: se till att ordna en sådan. Det går ju att lära hundarna att de tex alltid får vara ifred på en speciell filt och sedan ta med filten till andra, lägga ut den där och säga till andra människor att om hunden är på filten så får hunden inte röras.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm